Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
De Tesla S ligt wel een categorie hoger, dus gaan we uit van € 4,50 per 100 kilometer. Uitgaande van 15000 km per jaar kost de auto aan energie per jaar: 15000 / 100 kilometer = 150 x € 4,50 = € 675. Maandlasten worden dan: € 675 / 12 = € 56,25.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Je betaalt geen wegenbelasting en aanschafbelasting, betaalt een lagere bijtelling, elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel en er zijn minder onderhoudskosten. Dat laatste komt vooral doordat er in een elektrische auto veel minder bewegende onderdelen zitten dan in een brandstofauto.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Door het fiscale voordeel behoort Tesla plots tot de bestverkochte automerken, na Volkswagen en Opel. Alleen al van Model 3 zijn er dan zo'n 30.000 op kenteken gezet. Het bewijs van de populariteit van het merk van Elon Musk is hier te zien op de Maltaweg.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Wat kost een laadpaal thuis? Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Een Tesla financieren kan op verschillende manieren. Ten eerste met eigen spaargeld of beleggingen. Een Tesla op afbetaling kan natuurlijk ook. Veel Tesla's worden met autofinanciering verkocht.
Nadelen elektrisch rijden
Tanken is zo gebeurd, het opladen van een auto neemt helaas meer tijd in beslag. Het kan zomaar 6 tot 10 uur duren voor de accu weer helemaal vol is. Wanneer je thuis een eigen laadpaal hebt, is dit waarschijnlijk niet zo'n probleem, maar wanneer je onderweg bent is dit geen optie.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.