1. Dacia Spring – 20.850 euro – 230 km actieradius. We trappen meteen af met de goedkoopste elektrische auto: de Dacia Spring Electric. Het is de eerste elektrische auto van het merk en tevens de eerste met een vanafprijs rond de 20.000 euro.
De populaire Fiat 500e wint als beste elektrische auto van 2022 in het middensegment. Deze volledig elektrische auto scoort zeer goed op laadsnelheid en is aantrekkelijk geprijsd. De 500e heeft een actieradius tot 320 kilometer (WLTP) en tot wel 460 kilometer in het stadsverkeer.
#4 Skoda Enyaq iV 80 (2022) #3 Audi Q4 e-tron 40 (2022) #2 Hyundai IONIQ 5 Long Range 2WD (2022) #1 Kia EV6 Long Range 2WD (2022)
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
De Kia e-Soul van 64 kWh heeft de beste prijs-actieradius verhouding met 96,14 euro per kilometer. Het is belangrijk om ook naar andere factoren te kijken dan de actieradius bij het zoeken naar een elektrische auto, zoals de fase aansluiting.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
U kunt vanaf 2 januari 2023 9:00 uur weer SEPP aanvragen voor uw nieuwe elektrische personenauto met een koop- of leaseovereenkomst die u heeft afgesloten op of na 1 januari 2023. Voor een nieuwe auto is het subsidiebedrag in 2023 € 2.950 en voor een gebruikte auto € 2.000.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
Volgens de ING zijn elektrische auto's waardevaster en hebben ze dus een hogere restwaarde. De gemiddelde restwaarde na vijf jaar van EV's zal tussen de 40% en 47,5% liggen, terwijl dit bij benzine tussen de 35% en 42,5% is.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Het nadeel van de meeste elektrische occasions is de relatief lage actieradius. Hebben veel middenklasse elektrische auto's tegenwoordig een accu van meer dan 60 kWh, zo'n vijf jaar terug was een dergelijk grote accu nog voorbehouden aan de Tesla Model S.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Dan rijden er zo'n 2,5 miljoen elektrische auto's en zijn er 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er tot die tijd elke dag zo'n 500 laadpunten bij moeten komen.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.