Dr. Thomas Gordon, een klinisch psycholoog, ontwikkelde een communicatiemodel om effectief, respectvol en op basis van gelijkwaardigheid met elkaar te communiceren. Daarin zitten begrippen als actief luisteren, ik-boodschappen en een overlegmethode om conflicten op te lossen zonder verliezers verwerkt.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Volgens Thomas Gordon wordt de relatie tussen een volwassene en een kind grotendeels bepaald door de manier waarop de volwassene naar het gedrag van het kind kijkt. Hij ontwikkelde daarom het gedragsraam. Hiermee kijk je naar het gedrag van jezelf en dat van je kind en ontdek je waar het eventuele 'probleem' ligt.
Kinderen hebben een natuurlijke drang om te leren en te communiceren. Dat lukt het beste wanneer ze zelf dingen mogen ontdekken en wanneer ze zich mogen uitdrukken met méér dan woorden. Want kinderen zijn geboren onderzoekers en beschikken over wel honderd talen.
Kinderen zijn geen onaffe volwassenen, maar volwaardige mensen die initiatief kunnen nemen en verantwoordelijkheid kunnen dragen. Dat was de visie van de Joods-Poolse pedagoog en kinderarts Janusz Korczak. Hij wordt beschouwd als de vader van de kinderrechten en zijn ideeën zijn nog steeds actueel.
Een belangrijk uitgangspunt van Rudolf Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen om zich volledig te ontplooien. De nadruk ligt op de natuur en natuurlijke materialen zoals wol, steen, hout of bijenwas. Ook het meubilair is van natuurlijk materiaal (hout) gemaakt.
Freinet kwam tot de opvatting dat informatie in een zinvol verband aangeboden moet worden. Het leren gebeurt in een omgeving die het kind herkent en daardoor als de zijne beleeft. Leren is een werkwoord en daarom geven we de leerlingen de ruimte om te onderzoeken, te ontdekken, te experimenteren en te ontwerpen.
De huidige pedagogische stromingen
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Reggio Emilia is het kleine stadje in Noord Italië waar Malaguzzi zijn school begon. De reggio-benadering wordt wel eens de pedagogiek van het luisteren genoemd, in plaats van het vertellen. de gedachte van Reggio Emilia is: Kinderen worden geboren met vele mogelijkheden, zijn sterk, krachtig en creatief.
De medewerker gaat samen met het kind op zoek naar betekenisvolle bezigheden voor het kind. Wil je kinderen optimaal kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling is het goed om naar de ruimte te kijken (3e pedagoog). De inrichting van een ruimte geeft kinderen structuur en daagt uit om te ontdekken en te leren.
Geen verlies methode
Bij een probleem (vaak in de vorm van een behoefte conflict) wordt er gezocht vanuit een gelijkwaardige houding naar een oplossing waarbij beide partijen tevreden zijn en niemand verlies lijdt. Dit voorkomt strijd en komt de relatie tussen ouder en kind ten goede.
Kinderen hebben eigenlijk dezelfde behoeften als volwassenen, zoals de behoefte aan gezondheid, veiligheid, voeding en rust. (1) Andere belangrijke behoeften kunnen zijn: vertrouwen, geborgenheid, aanraking, geaccepteerd worden, erbij horen, plezier, spelen, respect, erkenning, creativiteit en zelfexpressie.
Waarom werkt de ik boodschap? Met een ik boodschap houd je de mededeling dicht bij jezelf. De ander kan daar niet al te veel tegenin brengen. De ik boodschap brengt beter over wat je wilt bereiken en gaat minder in op de ergernis of belemmering die jij ervaart.
Met ik-boodschappen benoemen ouders hun eigen gedachten en gevoelens. Hierdoor leert het kind de gevoelens en gedachten en het perspectief van de ouder herkennen en begrijpen.
Wij geloven in een betere wereld en bouwen elke dag aan generaties die daar aan bijdragen. Want de eerste jaren in het leven van een kind zijn essentieel voor de persoon die hij of zij later wordt. Met die gedachte startte oprichter Bas Beek in 2003 met CompaNanny.
In de pedagogische visie van Loris Malaguzzi, ook bekend als de 'Reggio Emilia-benadering' kan de ruimte worden beschouwd als de derde pedagoog (naast de andere kinderen in de groep als eerste en de volwassene als tweede pedagoog).
De pedagogische visie is een leidraad en houvast in de dagelijkse werking. Daarnaast is het ook een instrument voor de opvolging van de evolutie van onze kinderen.
Aan de orde zullen komen; de waarborging van de emotionele veiligheid van de kinderen, de mogelijkheden tot sociale ontwikkeling, de mogelijkheden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties en de normen en waarden die wij de kinderen willen meegeven.
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
Hij let niet alleen op wat een kind cognitief leert, kinderen moeten volgens hem ook groeien in termen van sociale omgang, fysieke en emotionele ontwikkeling. Petersen heeft daarbij aandacht voor het totale welbevinden en vindt het belangrijk dat kinderen een wereld ontdekken die groter is dan thuis.
Daltonschool Helen Parkhurst bereidt kinderen voor op de maatschappij van nu en straks. Dat betekent dat kinderen leren om zelfstandig en verantwoordelijk te functioneren, een onderzoekende houding hebben, goed kunnen samenwerken en out of the box leren denken.
Een Freinetschool is een methodeschool. In een methodeschool hechten we belang aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op kennis vergaren maar ook op sociaal-emotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt voor het onderwijs.
In de antroposofische visie wordt de mens gezien als een geestelijk wezen dat zich ontwikkelt door opeenvolgende incarnaties. Een mens op aarde is te zien als een samenstel van lichaam, ziel en geest. Iemands levensloop wordt deels bepaald door zijn levenslot en deels door zijn eigen streven.