De TMA is een persoonlijkheidsmeting en een instrument dat drijfveren, talenten en daarmee motivatie en ontwikkelbaarheid meet. De drijfveren hebben een grote invloed op het gedrag van mensen en de ontwikkeling én ontwikkelingsmogelijkheden.
Het invullen duurt ongeveer een uur. De vragenlijst bestaat uit stellingen en gedragsitems waarbij je steeds de stelling kiest die het beste bij jou past. Er is geen goed of fout en je hoeft je niet voor te bereiden op de test.
De TMA Talentenanalyse is gebaseerd op positieve psychologie
De dashboards en rapportages geven informatie over de talenten van mensen en is ontwikkelingsgericht geschreven. Daarnaast geeft TMA adviezen over de ideale werkomgeving, leer- ontwikkelstijl en de aanleg voor 53 competenties.
De TMA-methode geeft jou als werkgever inzicht in wie jouw medewerker werkelijk is en wat hem of haar drijft. Daarnaast geeft de analyse jou inzicht in zijn of haar competenties én nog veel belangrijker, in de ontwikkelbaarheid hiervan.
Wat kost het? De kosten voor een TMA, inclusief gesprek en uitgebreide schriftelijke rapportage, bedragen voor particulieren €495, inclusief btw.
Met de TMA analyse kun je mensen snel en helder inzicht geven in hun talenten, drijfveren, kwaliteiten, ideale werkomgeving, valkuiken, communicatievoorkeuren en ontwikkelbaarheid van competenties. Bovendien is het een uitstekende leidraad voor het verbeteren van de onderlinge communicatie, binnen en tussen teams.
De Capaciteiten analyse van de TMA methode is bedoeld voor personen met een leeftijd vanaf 16 jaar. De analyses geven een breed beeld van het intellectuele niveau van de kandidaat. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen zuivere aanleg (potentiële intelligentie) en aangeleerde/schoolse intelligentie.
De coachopleiding TMA Professional (Talenten Motivatie Analyse). De TMA methode is een persoonlijkheidsanalyse om talenten, drijfveren en motivatie in kaart te brengen. De lessen (of trainingen) zijn in een groep op een locatie. Deze opleiding of training kun je naast je werk of andere bezigheden doen.
Vanuit welke gedachte is deze methode ontwikkeld? De TMA methode heeft als visie om mensen zoveel mogelijk te laten werken vanuit hun talenten en drijfveren. Dit is namelijk het meest motiverend en geeft de meeste kans op succes. Richt je vooral op wat er al aanwezig is bij mensen en maak daar gebruik van.
De TMA breiden we bij mobiliteitsvraagstukken gemakkelijk uit met de volgende analyses en rapportages: 'Capaciteiten analyse' (mbo en hbo/wo-niveau), '360° Feedback' 'Beroepssectoren en activiteiteninteresse-analyse' (studie en beroepskeuze).
HET VOORKEURSGEDRAG VAN MENSEN
DRIJFVEREN De talentenanalyse maakt zichtbaar wat iemand drijft en (onbewust) het liefste wil en niet wil. TALENTEN De talentenanalyse maakt inzichtelijk welke talenten (basale sterktes) mensen hebben.
Terminal control area of Terminal maneuvering area is een begrip dat wordt gebruikt in de luchtvaartnavigatie en de luchtverkeersleiding. Het wordt in de praktijk afgekort als TMA. Een TMA is een naderingsverkeersleidingsgebied rondom en boven de Control Zone (CTR) van een of meerdere militaire of civiele vliegvelden.
Betekenis cognitieve capaciteiten
Het heeft te maken met het verstand, het denken en met intelligentie. Bij het cognitieve vermogen gaat het over het vermogen van de hersenen iets te kunnen leren, maar ook om het te onthouden, te onderscheiden en kennis uit te wisselen met anderen.
Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills. Hard skills zijn de technische skills die vaak gerelateerd zijn aan functies of rollen. Zoals rekenen, schrijven, coderen, websites bouwen, lassen enzovoorts.
De cognitieve psychologie is de tak van de psychologie die zich met cognitie bezighoudt, dus met alle psychische processen die te maken hebben met zaken als begrip, kennis, herinneringen en geheugen, probleemoplossen en informatieverwerking. Het is een van de cognitiewetenschappen.
U kunt dan denken aan: vergeetachtigheid, vergeten welke dag het is of niet op woorden kunnen komen, problemen niet kunnen oplossen, verstoring van het dag- en nachtritme, verdwalen, zichzelf en het huishouden niet meer verzorgen en apathie. Deze problemen kunnen verschillende oorzaken hebben.
Een assessment bestaat uit verschillende onderdelen en de inhoud van het assessment kan verschillen per functie en onderneming. Hierdoor is het verloop van het assessment moeilijk in te schatten. Ondanks de onzekerheid omtrent het verloop van het assessment, kun je je tot op zekere hoogte voorbereiden.
4.4. Klasse F luchtruim In het Nederlandse luchtruim is er geen luchtruim met klasse F. Wel zijn de regels van klasse F buiten de dag- lichtperiode van toepassing in de ATZ Lelystad en de ATZ Budel. VFR-vluchten zijn dan niet toegestaan.
Verhoogde waarden van transferrinesaturatie (TSAT) worden (net als verhoogde ijzerconcentraties) gevonden bij ijzerstapeling, bij recent gebruik van ijzertabletten, bij hepatitis en bij overmatig alcoholgebruik.
In Nederland worden NOTAMs uitgegeven door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), en zijn beschikbaar via homebriefing.nl.
IJzer speelt een belangrijk rol bij het vervoer van zuurstof door het bloed. Onze organen hebben zuurstof nodig om te functioneren. Ferritine is een eiwit dat ijzer opslaat in je lichaam. Het zit vooral in je lever en beenmerg, maar ook voor een klein deel in je bloed.
Een verlaagde TIJBC of transferrine zou kunnen passen bij een overschot aan ijzer in het lichaam, zoals bijvoorbeeld bij hemochromatose. Ook bepaalde (erfelijke) vormen van bloedarmoede kunnen gepaard gaan met ijzerophoping.
Sommige hemochromatosepatiënten met een matig verhoogd ferritinegehalte kunnen toch vervelende klachten ontwikkelen, zoals gewrichtsklachten. Anderen hebben soms een zeer hoge ijzerstapeling (bijvoorbeeld een ferritinegehalte van 3000 ug/l), maar ontwikkelen juist weinig klachten.
Vanwege de Russische invasie in Oekraïne is het Nederlandse luchtruim en dat van andere EU-lidstaten gesloten voor Russische vliegtuigen. Dat betekent dat er geen Russische luchtvaartmaatschappijen van en naar Schiphol vliegen. In reactie hierop heeft Rusland het luchtruim ook gesloten voor landen van de Europese Unie.
Control zone of controlled traffic region, vaak afgekort tot CTR, wordt in de luchtvaart gebruikt als naam voor een gebied rondom een luchthaven. Dit luchtruim wordt door de luchtverkeersleiding beheerd vanuit de verkeerstoren.