Het team van Red Bull heeft met onze Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019 de snelste pitstop ooit gemaakt! In slechts 1,82 seconden werden de 4 banden verwisseld en de voorvleugel iets bijgesteld! Bekijk hieronder de video van het wereldrecord van Red Bull! seconds ?
Wat is de snelste F1 pitstop ooit gemaakt? De allersnelste pitstop ooit gemaakt is die van Red Bull Racing voor Max Verstappen met een tijd van slechts 1.82 seconden tijdens de F1 Grand Prix van Brazilië in 2019.
Het team klokte een waar pitstoprecord onder de nieuwe regels en met de nieuwe 18-inch wielen van 2022. Men dook zelfs onder de twee seconden, een barrière die voor onmogelijk werd gehouden en die door velen zelfs verboden werd geacht. Maar feit is dat er nooit een minimumtijd voor de totale pitstop heeft bestaan.
De langste pitstop aller tijden is sinds de Grand Prix van Monaco in handen van Mercedes. Het kampioensteam had meer dan 43 uur nodig om het rechtervoorwiel van de wagen van Valtteri Bottas te krijgen.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Coronel legt verder uit dat de wheelguns per team ook nog eens verschillen. "Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.
Een standaardversie van de krik kost zo'n 80.000 euro. Het is dus snel uit te rekenen dat de tijdwinst van 4 naar 1,8 seconden al snel meer dan een half miljoen euro gekost heeft. En dat is dan nog zonder de kosten voor het personeel en de vele trainingen.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Een "pitstop" is een korte stop in de Pit (motorsport) tijdens een auto/motor race.
Maakt een coureur geen pitstop meer, dan wordt de tijdstraf na afloop van de race bovenop hun eindtijd opgeteld. In de seizoensopener van 2023 in Bahrein kreeg Esteban Ocon maar liefst drie tijdstraffen.
Het pit window is de ideale periode waarbinnen een coureur een pitstop kan maken. Dit is afhankelijk van de staat van de banden. Voorafgaand aan een race maakt een team een inschatting van de verwachte levensduur van de bandencompounds.
Geen grens. Het werd dus lastiger om een snellere pitstop uit te voeren, maar op geen enkel moment was het verboden om sneller te zijn dan twee seconden, wat volgens sommigen wel het geval was. Niet dus. De regels rept echter met geen woord over de grens van twee seconden.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
Wat Verstappen juist doet, is zo lang mogelijk met het rechte stuk voor de bocht bezig zijn, en zich zo snel mogelijk weer te richten op het rechte stuk na de bocht, waardoor hij dus zo kort mogelijk bezig is met de bocht zelf.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer?Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Gezien het plan van de F1 om duurzamer te worden, ligt een bandenoorlog tussen twee fabrikanten niet voor de hand. Sterker nog, als het zover zou komen, dan zou Pirelli afstand doen van het project. Pirelli is namelijk van mening dat een bandenoorlog niks toevoegt voor hun merk, zo liet Isola eerder al weten.
In de praktijk duurt een formule 1-race gemiddeld 90 minuten. Tijdens de race mag een coureur een of meerdere malen stoppen in de pitstraat om banden te wisselen of reparaties uit te voeren (maar vanaf 2010 niet meer om te tanken). Dit wordt een “pitstop” genoemd.
Elk ticket is voor het gehele weekend en de prijzen lopen uiteen van 600 tot 2.000 dollar per kaartje.
Hoelang duurt pitstop in Monaco? Langzaamste pitstop ooit – heeft een minder indrukwekkend record op haar naam staan, namelijk die voor de langzaamste pitstop ooit. De stop van tijdens de Grand Prix van Monaco in 2021 duurde maar liefst drie dagen. Je leest het goed.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Het stuurwiel, allang een computer, komt op 50.000, een set vleugels (voor en achter) op ongeveer 200.000, afhankelijk van de complexiteit. Dit zijn allemaal unieke stukken, vandaar de afschuwelijke prijs.
Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd. Een gigantisch bedrag dat alleen maar oploopt door het optimaliseren en onderhouden van de motor.