De vertrouwenspersoon: Verzorgt de eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben. Bekijkt of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is. Informeert het slachtoffer over andere mogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
Neerbuigende opmerkingen, seksuele intimidatie, agressie, pesten. Problemen die in elke organisatie kunnen voorkomen. En waar mensen letterlijk ziek van kunnen worden. Een melding van ongewenste omgangsvormen moet je als leidinggevende altijd serieus nemen.
Een leidinggevende kan voor iedereen in de organisatie vertrouwenspersoon worden, behalve voor medewerkers die onder zijn/haar gezag vallen of voor medewerkers die een melding/klacht hebben over een medewerker die onder zijn/haar gezag vallen.
Het is van belang dat medewerkers een vertrouwenspersoon goed weten te vinden. Vandaar dat het belangrijk is dat een vertrouwenspersoon aan voorlichting doet. Bovendien is de functie vertrouwenspersoon niet alleen aan medewerkers maar ook bijvoorbeeld het management en de OR voorlichting te geven.
Maar wie mag die rol vervullen? In het kort: een toegankelijk persoon met een flinke dosis empathie is uw geknipte vertrouwenspersoon. Let wel: hij of zij mag niet tot het leidinggevend personeel behoren – als werkgever bent u dus ook uitgesloten.
Een Vertrouwenspersoon verdient tussen de €2241 en €3347 bruto per maand. Hier komt nog 8 % vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering bij.
De vertrouwenspersoon moet voor alle werknemers toegankelijk zijn en staat garant voor vertrouwelijkheid en geheimhouding. Om die reden is de functie ook niet te combineren met een functie als bedrijfsarts, HR adviseur of bedrijfsmaatschappelijk werker.
Wie mag geen vertrouwenspersoon zijn? Het is niet verstandig om als werkgever vertrouwenspersoon te zijn. Dit kan conflicten in de werkzaamheden tot gevolg hebben. Dit geldt overigens ook voor 'dubbele petten' als juristen, leidinggevenden, HR-managers en zelfs de leden van de medezeggenschap.
Een vraag die veelvuldig gesteld wordt: is het verplicht een vertrouwenspersoon op het werk te hebben? Het antwoord op die vraag is “nee, een werkgever is niet verplicht tot het aanstellen van een interne noch externe vertrouwenspersoon”.
De aanwijzing van een vertrouwenspersoon wordt aanbevolen maar is niet verplicht. De werkgevers kunnen een personeelslid of een aan de onderneming of instelling externe persoon als vertrouwenspersoon aanwijzen.
Wat is een vertrouwenspersoon? Een vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt binnen jouw organisatie en zorgt voor de opvang van werknemers die te maken hebben met ongewenst gedrag. Daarbij biedt hij of zei een luisterend oor en geeft advies.
a. alle informatie die hij van de arbeidsorganisatie en haar werknemers heeft geheim houden en hierover geen mededelingen doen, tenzij met voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de betrokkenen; b.
Aan welke verplichtingen uw HR-afdeling moet voldoen hangt dus van veel factoren af. In de arbowetgeving staat dat u als werkgever verplicht bent om: Een arbobeleid te ontwikkelen en uit te voeren. Gevaren voor uw personeel zoveel mogelijk bij de bron aan te pakken.
Gemiddeld salaris ongeveer € 3.500 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 4.000 bruto per maand.
Wat doet een vertrouwenspersoon? Een vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg informeert, adviseert en ondersteunt jongeren, kinderen en ouders die met de jeugdhulp te maken krijgen. Het AKJ beantwoordt vragen over de jeugdhulp.
Wat is een vertrouwenspersoon? De interne vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor medewerkers indien er zich problemen voordoen die te maken hebben met psychosociale risico's op het werk (waaronder pesten, ongewenst seksueel gedrag, agressie, stress, conflicten...).
De vertegenwoordiger oefent uw rechten uit als u daar zelf niet (meer) toe in staat bent. In die zin heeft hij een grotere bevoegdheid dan de vertrouwenspersoon, die de patiënt alleen bijstaat. Bedoeling is dat uw vertegenwoordiger in uw naam optreedt.
Het is verstandig om minimaal twee medewerkers aan te stellen omdat bij een conflict tussen medewerkers beiden recht hebben op een vertrouwenspersoon. Het voordeel van interne vertrouwenspersonen is dat zij de bedrijfscultuur goed kennen.
Wie mag welke personeelsgegevens inzien? Ondersteuners, adviseurs en personeelsfunctionarissen maken deel uit van de organisatie die de persoonsgegevens verwerkt. Ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst of de ambtelijke aanstelling mogen deze functionarissen personeelsgegevens inzien.
Wie heeft toegang tot mijn personeelsdossier? Uw personeelsdossier is alleen toegankelijk voor personen voor wie toegang tot deze gegevens noodzakelijk is om hun werkzaamheden te kunnen doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw directe leidinggevende of medewerkers van de afdeling personeelszaken.
HR bespreekt dagelijks vertrouwelijke informatie van ongeveer iedereen in de organisatie. Vertrouwelijke informatie bestaat eigenlijk dus niet echt, bij HR. Ze delen het niet met jouw directe collega's, maar zeker wel aan die board meeting waar we het net over hadden, als het van belang is voor het gesprek.
Wettelijke verplichting PSA-beleid
Binnen het arbeidsomstandighedenbeleid bent u als werkgever wettelijk verplicht aandacht te besteden aan het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De Arbowet noemt hierbij vijf thema's: discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, pesten en werkdruk.
Hoe een werknemer zich voelt op de werkvloer, heeft niet alleen invloed op zijn functioneren, maar ook op zijn gezondheid. Als werkomstandigheden, zoals de psychische druk en de omgang met anderen, niet goed zijn, kan er werkstress ontstaan. Ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA) genoemd.
Voordelen externe vertrouwenspersoon: De persoon heeft direct een onafhankelijke positie in de organisatie en heeft daardoor makkelijker een objectieve houding. Er is meer afstand naar de organisatie, waardoor medewerkers eerder naar de vertrouwenspersoon toestappen.