Rituals is een Nederlands cosmeticabedrijf met meer dan 900 winkels, verspreid over 33 landen. Het assortiment bestaat met name uit luxueuze hygiëneproducten, zoals zeep, bodyscrubs en crèmes, waarbij oriëntaalse geuren het uitgangspunt zijn. Ook verkoopt Rituals onder meer thee, kleding en parfums.
Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf. In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.
"De filosofie van Rituals zit dicht aan tegen de tijdsgeest van nu, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen", zegt hij. Dat zijn bedrijf veel innoveert is de andere succesfactor: "Zelfs midden in de crisis groeiden wij door, omdat wij blijven investeren in innovatie, mensen en winkels."
We zijn een wereldwijd merk dat in het jaar 2000 is opgericht in Amsterdam. Tegenwoordig is Rituals actief in meer dan 807 winkels, 2700 shop-in-shops verspreid over 33 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.
Waar worden onze producten geproduceerd? Alle cosmetica producten worden geproduceerd door specialistische laboratoria en hi-end cosmetica bedrijven in Europa. Bevatten de producten plastic scrubdeeltjes? Alle Rituals producten zijn 100% plastic scrub vrij!
Alle producten zijn gemaakt van natuurlijke ingrediënten en ingrediënten van natuurlijke herkomst, die op verantwoorde wijze verkregen zijn.
We gebruiken geen microplastics of microbeads in onze producten.
Rituals is een Nederlands cosmeticabedrijf met meer dan 900 winkels, verspreid over 33 landen. Het assortiment bestaat met name uit luxueuze hygiëneproducten, zoals zeep, bodyscrubs en crèmes, waarbij oriëntaalse geuren het uitgangspunt zijn. Ook verkoopt Rituals onder meer thee, kleding en parfums.
We verkochten luxe producten voor een betaalbare prijs. We hadden geen doelgroep op basis van leeftijd, of geslacht, maar op basis van mindset: mensen die wilden genieten. En we zetten in op het creëren van kleine geluksmomentjes, even stilstaan in de hectiek van alledag.
Als er een ondernemer is, die weet wat bedrijfsgroei is, dan is het Rituals-baas Raymond Cloosterman.
Hoe kwam de oprichting van Rituals tot stand? Raymond Cloosterman, de latere oprichter van het Nederlandse beautymerk Rituals, groeit op in Nijmegen.
Het eerste en belangrijkste businessinzicht van Rituals was dat mensen ervoor open zouden staan om van alledaagse routinematige dingen rituelen te maken. Het tweede inzicht was dat 'thuis' voor mensen een verlengstuk van hun persoonlijkheid zou worden. De bevlogenheid van Cloosterman werkte aanstekelijk.
Daarnaast reageren bepaalde geurstoffen op zonlicht, waardoor je huid beschadigd en uiteindelijk verouderd. Zo ook The Rituals anti-aging serums. Het zit vol met irriterende stoffen, die dus voor aging kunnen zorgen.
Heerlijke zachte crème, die snel intrekt en makkelijk uitsmeert. Daarnaast ruikt de crème ook erg lekker. Sinds ik deze crème gebruik voelt mijn huid veel soepeler aan in de ochtend, erg prettig.
Stokjes omdraaien
Ervaar je dat de geur wat (te) heftig is, bijvoorbeeld wanneer je de geurstokjes in een kleine ruimte zoals in een toilet hebt staan, haal er dan wat stokjes uit. De geur zal dan iets minder intens zijn. Draai de stokjes eens in de zoveel tijd om.
Rituals Cosmetics Enterprise B.V. is een Nederlands cosmeticabedrijf met circa 800 winkels, verspreid over 27 landen, waarvan er 111 in Nederland.
Tegenwoordig beheert Rituals meer dan 600 winkels in 27 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Volgens de strategie van het bedrijf worden alle winkels in eigen beheer gerund. We gebruiken daarom geen franchisesysteem in nieuwe landen of in de landen waar we momenteel al winkels hebben.
Cosmeticaketen Rituals maakt geen reclame voor zijn producten, maar probeert klanten aan zich te binden via social media. “Op de verschillende social media-kanalen hebben we direct contact met onze klanten”, vertelt hoofd marketing van Rituals, Nicole Verburg, donderdag tijdens het Social Media Congres 2012.
Voorbeelden van winkelketens waar Rituals een deel van de winkelpanden uitbaat zijn V&D, De Bijenkorf en MOOI. Tenslotte heeft Rituals ook enkele zogenoemde City Spa's. In deze filialen kan je massages krijgen en zodoende de Rituals producten leren kennen.
Persoonlijk leven. Cloosterman is getrouwd met Colette van Eerd. Zij is telg uit de superfamilie Van Eerd en sinds 2011 ceo bij Jumbo. Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke.
Het assortiment van Rituals bestaat voor 70% uit producten met tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong. En daar komen er elke dag meer bij. Alle producten zijn met de Clean & Conscious tool beoordeeld op circulariteit, biologische afbreekbaarheid, CO2-voetafdruk en natuurlijke oorsprong.
Dermatologisch getest op de gevoelige huid. Huidgevoel zonder olie, parfumvrij. The Ritual of Namasté Sensitive productlijn bestaat uit formules die speciaal ontwikkeld zijn om de huid te kalmeren en verzachten.
Er zijn milieukeurmerken voor cosmetica die eisen dat er geen microplastics in je crème, bodywash of tandpasta zitten; het Europees Ecolabel en het Scandinavische Nordic Swan. Je kunt ook letten op keurmerken voor natuurcosmetica zoals COSMOS Organic & Natural of Natrue.
Geurstokjes zijn het minst schadelijk voor je gezondheid. Het houdt weinig tot geen risico in omdat de vloeistof niet verhit wordt. Je kan enkel een allergische reactie oplopen indien de huid in contact komt met de vloeistof zelf (wat natuurlijk niet de bedoeling is).