De RER. De RER (Réseau Express Régional) is de Parijse treindienst naar de voorsteden. De treinen zijn vergelijkbaar met metro's en rijden deels ondergronds en deels bovengronds. De RER is de beste manier om vanuit het centrum van Parijs naar Disneyland of vliegveld Charles de Gaulle te komen.
De metro rijdt alleen in het centrum van Parijs (binnen de ring). De RER rijdt vanuit het centrum van Parijs naar de voorsteden (dus buiten de ring). Ze lijken erg op elkaar, maar het grote verschil tussen de RER en de metro is de afstand tussen de stations en de snelheid.
Het RER (Regionaal Express Netwerk)
Voor de RER zijn de tickets en tarieven hetzelfde als die van de metro, op voorwaarde dat u alleen binnen Parijs intramuraal reist . Verder moet u een ticket of pas hebben, waarvan de prijs de reis naar uw bestemming in de regio Ile-de-France dekt.
Enkeltje Métro-Trein-RER voor €2,50: alles wat je moet weten voor de verandering op 1 januari. Vanaf 1 januari 2025 vervangt één enkel ticket van € 2,50 de verschillende tarieven die momenteel gelden voor reizen met de metro, RER en regionale treinen in de hele regio Île-de-France.
Het Réseau express régional (RER, letterlijk "regionaal expresnetwerk") is het netwerk van regionale treinen dat het centrum van Parijs verbindt met de voorsteden, enigszins te vergelijken met de S-Bahn in Duitsland of het GEN in Brussel.
De Réseau Express Régional (Franse uitspraak: [ʁezo ɛkspʁɛs ʁeʒjɔnal]; Engels: Regionaal Express Netwerk), vaak afgekort tot RER (uitgesproken als [ɛʁəɛʁ]), is een hybride forenzenspoor- en snelvervoersysteem , vergelijkbaar met de S-Bahns van Duitstalige landen en de S-lijnen van Milaan, dat Parijs en de voorsteden bedient.
De metro rijdt van 5.30 uur tot 1.15 uur en op vrijdag, zaterdag en feestdagen tot 2.15 uur. De RER rijdt van 6.00 uur tot 0.30 uur. De tarieven variëren afhankelijk van de reiszones (van 1 tot 5). Een boekje met 10 tickets voor Parijs kost ongeveer 10 €.
Vanuit hartje Parijs kun je op 2 manieren naar Disney, met de metro of met de bus. Ga je met de metro, neem dan de RER-A op station Châtelet-les-Halles. Dit ritje duurt ongeveer 45 minuten en kost €7,60. Marne-la-Vallée - Chessy is het eindpunt van deze lijn.
Naar Gare Montparnasse vanaf Gare du Nord
Met de metro neemt u lijn 4, richting Mairie de Montrouge. De reis duurt ongeveer 25 minuten en u stapt uit bij station "Montparnasse Bienvenue". Met de bus neem je lijn 39 naar de halte "Gare Montparnasse", richting Frères Voisins.
De RER. De RER (Réseau Express Régional) is de Parijse treindienst naar de voorsteden. De treinen zijn vergelijkbaar met metro's en rijden deels ondergronds en deels bovengronds. De RER is de beste manier om vanuit het centrum van Parijs naar Disneyland of vliegveld Charles de Gaulle te komen.
Losse kaartjes voor de metro en bus
U kunt er betalen met muntgeld, bankpas en creditcard. U moet rekening houden met een wachtrij voor deze automaten. RATP is aan het overstappen op digitale kaartjes, de papieren kaartjes zullen op termijn verdwijnen.
Zo'n 180 miljoen reizigers bezoeken Parijs jaarlijks vanuit alle delen van Frankrijk en de rest van Europa. Er zijn nog vijf andere stations in Parijs die je kunt kiezen als eindbestemming: Gare de Lyon, Gare Montparnasse, Gare Saint-Lazare en Charles de Gaulle. Ook Disneyland Parijs is met de trein te bereiken.
Voor een 3-daags ticket dat geldig is in de zones 1-3 in Parijs betaal je €30,90. Wil je ook veel buiten het centrum van Parijs reizen, bijvoorbeeld naar Versailles of Disneyland Parijs, kies dan voor de kaart voor de regio Greater Paris. Dit ticket kost €62,30 voor 3 dagen.
Sinds 20 juli 2024 kost het T+ kaartje, waarmee je in Parijs gebruik kunt maken van de metro, bus, tram en RER, vier euro per stuk. Een tarief dat voor veel tandengeknars heeft gezorgd, want het is bijna verdubbeld: voor deze datum kostte het kaartje 2,15 euro.
Het ruw endoplasmatisch reticulum (Engels: rough ER, RER) herbergt de ribosomen en heeft daardoor een belangrijke rol in de eiwitvorming (eiwitsynthese) in de cel.
Je kunt een metro ticket voor Disneyland Parijs kopen bij de automaten bij het metrostation (of RER station). Of via de Île-de-France Mobilités app. Je kunt ze dan op je Navigo pas of op je telefoon laden.
1 dag Disneyland Paris kost €50 voor één park of €75 met losse tickets voor twee parken tijdens het laagseizoen.
Het centrum van Parijs ligt namelijk in zone 1 en Disneyland® Paris in zone 5. De tickets koop je bij het loket op het treinstation of bij een van de ticketautomaten. Een Mobilis ticket kost €20,10* per persoon. *Prijzen zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse) is met stip de vervelendste metrolijn van Parijs, deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen (vooral vanaf Saint-Ouen richting het centrum), dus vermijden als je kunt.
De relatie tussen O2-opname en CO2-afgifte heet Respiratory Exchange Ratio (RER) of Respiratie Quotiënt (RQ). Tijdens een inspanningstest met oplopend protocol met adem- gasanalyse kan deze RER continu worden bepaald.
Parijs is verdeeld in vijf zones: zones 1-3 zijn het stadscentrum en de nabijgelegen buitenwijken, en zones 4-5 liggen verder weg, zoals Versailles en Disneyland. Je kunt metrokaartjes kopen bij de machines, waar je verschillende talen kunt kiezen, of bij de balie op alle stations.
Naast de metro vind je in Parijs nog een (deels) ondergronds openbaar-vervoersysteem: de RER. De letters RER staan voor Réseau Express Régional. Het is een vervoermiddel dat je zou kunnen vergelijken met de Amsterdamse sneltram: een soort combinatie van metro en tram.
Openbaar vervoer Parijs dagkaart*
Je kunt op je Navigo Easy-pas vanaf € 8,65 een dagkaart laden voor het openbaar vervoer in Parijs, de 'Navigo Jour'. Naarmate je in meer zones wilt reizen, loopt de prijs op. Een weekabonnement is ook mogelijk, vanaf € 26,80.
Er zijn veel kosten die daarvan door de overheid worden gedragen, waaronder ook de kosten van de infrastructuur." "Op plaatsen waar het ov niet meer winstgevend is, legt de overheid ook wat bij om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld het streekvervoer in de lucht blijft", gaat hij verder.