IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
De gewenste identiteit is de identiteit van de organisatie zoals de leiding zou willen dat zij was. Deze is opgebouwd uit de visie, missie, kerncompetenties, waarden en persoonlijkheidskenmerken.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Imago staat voor de uitstraling of reputatie die een persoon, bedrijf, organisatie of andere groep heeft. Dit kan een gevolg zijn van werkelijke activiteiten, of van bewuste marketing om de beeldvorming te beïnvloeden.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: imago (zn) : aanzien, image, voorkomen.
Het imago is de beeldvorming die kleeft aan een product, persoon of organisatie. We spreken vaak over de reputatie in brede zin, dus het beeld dat van een bepaald merk bestaat bij het algemene publiek. Bedrijven en personen zijn voor hun succes afhankelijk van een goede reputatie.
Het is de wijze waarop stakeholders je organisatie zien en waarderen. Het gaat om de totale indruk die zij hebben over het handelen van je organisatie. Die vertaalt zich in het vertrouwen, de waardering en de steun die ze je geven.
Een Corporate Identity Mix wordt ook wel een bedrijfsidentiteit mix of IC-mix genoemd. Dit model legt een link tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De definitie van Corporate Identity is 'datgene wat de organisatie werkelijk is'.
Imago is de beeldvorming die een persoon of organisatie oproept; vooral als dat als totaalbeeld een brede weerslag krijgt bij het publiek, bij een doelgroep of bij relaties. Imago is Latijn voor beeld; tegenwoordig wordt ook vaak het Engelse image gebruikt.
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
Identiteit van de organisatie verwijst naar wat medewerkers waarnemen, voelen en denken over hun organisatie. Het is een algemeen gedeeld begrip van de waarden en kenmerken van de organisatie op dit moment en hoe deze in de toekomst zou willen zijn.
De fysieke identiteit van een merk bestaat volledig uit elementen die waar te nemen zijn met een van de vijf zintuigen: zien, horen, proeven, voelen en ruiken. Het gaat om alle onderdelen waar een merk aan te herkennen en te onderscheiden is.
Merkreputatie is de perceptie die consumenten hebben over een bepaald merk, product of dienst. Het kan positief of negatief zijn, afhankelijk van de indruk die ze hebben op hun afbeeldingen, meningen, bepaalde campagnes en de waarden die ze uitdragen.
bekendheid, beroemdheid, eer, faam, gezag, goede naam, naam, prestige, renommee, roep, vermaardheid. als synoniem van een ander trefwoord: naam (zn) : befaamdheid, bekendheid, beroemdheid, eer, faam, glorie, renommee, reputatie, roem, roep, vermaardheid.
Reputatieschade is de schade die een persoon lijdt doordat zijn eer of goede naam wordt aangetast. Reputatieschade kan worden veroorzaakt door lasterlijke uitlatingen, valse beschuldigingen in de media of kritische publicaties over deze persoon.
Met een sterk imago wordt je door je doelgroep gezien en erkend als een professioneel merk. Je doelgroep weet wat je doet en waarom je dat doet. Intern voelen mensen dat gevoel ook. Ze kunnen zich ermee identificeren en dragen je merk proactief met enthousiasme uit aan iedereen die het wil horen.
Een plaats, buurt of wijk krijgt een onveilig imago wanneer mensen daar zelf onveilige situaties hebben meegemaakt en/of wanneer zij daarover – terecht of onterecht - van anderen horen.
(Latijns begrip) In de toekomst. [Latijn] In de toekomst.