Onderwijsleersituatie: Op welke manier ontwikkelen de leerlingen zich tijdens de onderwijs- en leeractiviteit in de richting van de gekozen doelstellingen. Didactische werkvormen: geven aan op welke wijze de leraar de onderwijsleersituatie inricht.
Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
Tot de fysieke leeromgeving behoren bijvoorbeeld klaslokalen binnen de school, werkhoeken buiten het klaslokaal, practicumlokalen, bibliotheek/mediatheek, ICT-lab, het schoolplein en evt. een schooltuin, maar ook locaties buiten de school waar leerlingen bijvoorbeeld stage lopen of projectwerk doen.
Het is een omgeving waar interactie tussen studenten, docenten en professionals uit de beroepspraktijk zal plaatsvinden. Onze digitale leeromgeving (Brightspace) is ondersteunend aan het leerproces en faciliteert de kennisverwerving, samenwerking en ontwikkelingsgerichte toetsing.
De leeromgeving is het totaal van middelen, personen, strategieën en voorzieningen die bijdragen aan het leerproces. Als het goed is, is een leeromgeving rijk, krachtig en betekenisvol.
Een stimulerende leeromgeving is een omgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten, zodat deze talenten worden aangesproken en tot uiting kunnen komen. Rijk onderwijs en signaleren gaan dan ook hand in hand.
Een activerende leeromgeving zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Het kind neemt niet passief de kennis tot zich, maar neemt actief deel aan het leerproces. Activerende leeromgevingen beïnvloeden de motivatie en het informatieverwerkingsproces van het kind.
Een krachtige leeromgeving faciliteert en ondersteunt het leerproces van een diversiteit aan studenten. Studenten leren het best wanneer ze zich gerespecteerd en deel van de groep voelen.
Pedagogiek gaat over de eigen houding als docent, over aandacht, over voorleven, over verbinding maken. In het licht van duurzaamheidsvraagstukken gaat het ook over de vraag hoe je leerlingen en studenten open en nieuwsgierig tegemoet kunt treden. Onder didactiek verstaan we de manier van lesgeven.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.
Bij overwegend gebruik van virtuele middelen spreekt men van een elektronische leeromgeving (afgekort ELO). Een 'authentieke leeromgeving' is een leeromgeving die de praktijk op de werkvloer nabootst..
Een actieve leerhouding
Sommigen zijn er niet bij met hun gedachten als ze een tekst lezen. Anderen lezen de tekst wel, maar vragen zich niet af wat er nou echt staat. Actief leren houdt in dat je kritische vragen stelt over de tekst. Door oefenopgaven te maken ben je ook actief bezig met de leerstof.
Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.
Een goed ingerichte speel-leeromgeving is veilig en vertrouwd, biedt uitdaging en kansen tot contact en stimuleert de zelfstandigheid van kinderen. Tijdens de training leer je heel nauwkeurig te kijken naar de inrichting van de binnen- en buitenruimtes waar je met jonge kinderen werkt.
Krachtig leren; coöperatief leren
Veel opvattingen in het onderwijs over het leren van leerlingen zijn gericht op het leren van individuele leerlingen. De opvatting achter samenwerkend leren is dat het leren van leerlingen krachtiger wordt wanneer ze regelmatig met elkaar overleggen en elkaars expertise te benutten.
Het belang van een rijke speelleeromgeving
Mike: “het is in de breinontwikkeling van het jonge kind ontzettend belangrijk dat kinderen ervaringen opdoen en patronen herkennen. Je doet dit door te spelen en te handelen, omdat hiermee de juiste verbindingen in de hersenen tot stand komen.
Bij een positief leerklimaat voelen jongeren zich veiliger, is de sfeer in de klas beter, komen jongeren meer toe aan leren en is er minder verstorend gedrag in de klas.
We spreken over een veilige leeromgeving wanneer de omstandigheden ervoor zorgen dat iedere leerling en professional zich gerespecteerd en aanvaard weet, ongeacht religie, afkomst, gender of seksuele geaardheid, en waar men gevrijwaard is van ongeoorloofd gedrag en materieel, psychisch, en fysiek geweld.
Bij hybride onderwijs volgt een deel van de studenten het onderwijs online, terwijl de andere studenten tegelijkertijd het onderwijs volgen in een fysieke ruimte. Het is dus een combinatie van synchroon online en offline onderwijs.