Een onderhoudstermijn is een termijn waarbinnen de aannemer alle binnen deze termijn aan het licht komende gebreken dient te herstellen, tenzij deze gebreken niet aan de aannemer zijn toe te rekenen. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van slijtage of onoordeelkundig gebruik door de opdrachtgever.
De periode na de oplevering waarin de aannemer de bij de oplevering geconstateerde gebreken verhelpt.
In de aannemingsovereenkomst wordt een onderhoudstermijn vastgelegd. In deze periode is de aannemer verplicht de gebreken te herstellen. De onderhoudstermijn duurt meestal drie maanden, maar het kan ook voorkomen dat er een termijn van dertig dagen is opgenomen in de overeenkomst.
Hoe lang is de aannemer na oplevering aansprakelijk voor gebreken? Aansprakelijkheid van de aannemer voor verborgen gebreken verjaart voor bouwwerken na 20 jaar. Als een gebrek dus pas na 20 jaar door de opdrachtgever wordt ontdekt, kan hij daarvoor de aannemer niet meer aanspreken.
De algemene garantietermijn is 6 jaar. Deze termijn gaat 3 maanden na de oplevering in. Voor sommige onderdelen van de woning geldt een kortere garantietermijn en sommige gebreken zijn uitgesloten van de garantie.
De garantie van goed vakmanschap houdt in dat uw aannemer zijn werk op een manier uitvoert die resulteert in een sterk eindproduct . De garantie van bewoonbaarheid. Deze garantie houdt in dat de voltooide huisrenovatie of -constructie veilig is om in te wonen voor u, uw gezin en uw huisdieren.
Als de ondernemer u garantie geeft, staat dat meestal in de overeenkomst die u met hem hebt gesloten. Daarin staat ook hoelang de garantieperiode duurt. Dit kan verschillen van een aantal maanden tot een paar jaar. Hier geldt geen wettelijke termijn voor.
De 10-jarige aansprakelijkheid verwijst naar een wettelijke verplichting van aannemers om tot 10 jaar na de voltooiing van de werken nog de verantwoordelijkheid te dragen voor gebreken of schade. Juridisch is dus geregeld dat je als consument de nodige garanties op lange termijn hebt.
Ernstige gebreken
Een gebrek kan zo ernstig zijn, dat normaal gebruik van de woning niet meer mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een rotte dakconstructie of een verzakte fundering. In dat geval is de verkoper aansprakelijk. Ook als hij of zij niet op de hoogte was van het gebrek.
Wettelijke basis. Artikel 1792 BW bepaalt: “Indien een gebouw dat tegen vaste prijs is opgericht, geheel of gedeeltelijk tenietgaat door een gebrek in de bouw, zelfs door de ongeschiktheid van de grond, zijn de architect en de aannemer daarvoor gedurende tien jaren aansprakelijk”.
En wat belangrijk is: de klant had dat gebrek niet eerder kunnen ontdekken. In dat geval geldt meestal een garantietermijn van 6 tot 10 jaar. Nog langer is die termijn bij ernstige gebreken. Als er bijvoorbeeld iets mis is met de fundering, kan de garantie oplopen tot 20 jaar.
Hoewel beide termijnen een tijdslimiet stellen voor het uitoefenen van een recht, zijn er belangrijke verschillen tussen vervaltermijnen en verjaringstermijnen. Een vervaltermijn is een bepaling in een overeenkomst die aangeeft dat een bepaald recht of aanspraak vervalt na een bepaalde periode (contractuele deadline).
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Zie bijvoorbeeld paragraaf 12 UAV 2012. Een onderhoudstermijn is een termijn waarbinnen de aannemer alle binnen deze termijn aan het licht komende gebreken dient te herstellen, tenzij deze gebreken niet aan de aannemer zijn toe te rekenen.
Periodiek onderhoud is onderhoud aan gebouwen en installaties op regelmatige basis. Periodiek betekent voor bouwkundige zaken eenmaal per jaar of minder vaak. Voor installatietechniek en liften betekent dit eenmaal per week, maand of meerdere malen (een paar keer) per jaar.
UAV staat voor Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012). De UAV kan van toepassing worden verklaard in een contract of aannemingsovereenkomst in de bouw. De UAV regelt de contractverhoudingen tussen opdrachtgever en aannemer.
Structurele gebreken worden gedefinieerd als " een fout of afwijking van de beoogde structurele prestatie van een bouwelement ". Deze gebreken worden geclassificeerd als 'kleine' of 'grote' gebreken en kunnen van alles omvatten, van scheuren en deuken in de muur tot ernstigere elektrische of gasproblemen.
Doorgaans is er standaard in aannemingsovereenkomsten een korte garantietermijn opgenomen, welke ingaat na acceptatie van de oplevering. Bij een bouwgarant aannemingsovereenkomst is de garantie termijn van de aannemer 6 jaar.
ernstige schimmel en houtrot. ernstige lekkage door regen. geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen. verzakte of scheefstaande buitenmuren.
In de algemene voorwaarden staat meestal ook een onderhoudstermijn voor ernstige gebreken. Daar kan je aannemer tot wel 20 jaar na de oplevering nog aansprakelijk voor zijn. Het is belangrijk om gebreken direct na je ontdekking aan je aannemer te melden. Daarna begint er een verjaringstermijn van 2 jaar.
Gedurende een periode van tien jaar is de onderneming aansprakelijk voor gebreken die de stabiliteit van het gebouw of een van de essentiële delen daarvan in het gedrang brengen. Die periode heet de tienjarige aansprakelijkheid. In theorie gaat de tienjarige aansprakelijkheid in vanaf de definitieve oplevering.
Als verkoper blijf je aansprakelijk voor gebreken gedurende twee jaar nadat de koper het gebrek heeft gemeld, of redelijkerwijs had kunnen melden. De koper kan die termijn steeds verlengen door de verkoper eraan te herinneren dat hij hem aansprakelijk houdt voor het gebrek.
Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op grond van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan staat in de wet dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.
Wat te doen als de aannemer Slecht werk aflevert of slechtwerk maakt? Tijdens de werkzaamheden ziet u dat de aannemer slecht werk maakt of u twijfelt of de werkzaamheden voor de oplevering zijn uitgevoerd. Dan is het raadzaam om door een onafhankelijk register bouwkundig inspecteur het werk te laten toetsen.