ISO 9001 is een wereldwijd erkende norm voor kwaliteitsmanagementsystemen (QMS). Het biedt een structuur waarmee organisaties kunnen voldoen aan de eisen van klanten en regelgeving, en tegelijkertijd hun processen continu kunnen verbeteren.
Kwaliteitsnormen zijn afspraken of richtlijnen waaraan organisaties moeten voldoen om de kwaliteit te waarborgen. Daarnaast zorgen ze voor eenduidigheid, en maken ze het mogelijk om een bepaald beleid te toetsen. Sommige kwaliteitsnormen maken deel uit van de algemeen geldende wet- en regelgeving.
Wat zijn kwaliteitsnormen? Kwaliteitsnormen zijn goede managementpraktijken, methoden, systemen, vereisten en specificaties die zijn vastgesteld door adviesgroepen uit de industrie om fabrikanten te helpen consistente productie- en productkwaliteit te bereiken en te demonstreren.
De internationale norm ISO 9001 beschrijft de eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem. Hiermee kunt u aan uw klanten laten zien dat uw processen voldoen aan internationale standaarden en toont u uw toewijding aan voortdurende verbetering. ISO 9001 richt zich op klantbehoeften, kwaliteit en continue ontwikkeling.
Kwaliteit is het geheel van kenmerken van een entiteit dat betrekking heeft op het vermogen van die entiteit om kenbaar gemaakte en vanzelfsprekende behoeften te bevredigen. De definitie van het kwaliteitsinstituut ISO is vrijwel identiek aan die van het NNI.
Er staat dat kwaliteit de “ mate is waarin een set inherente kenmerken [of onderscheidende kenmerken] van een object ”, wat op zijn beurt wordt gedefinieerd als alles wat waarneembaar of denkbaar is, zoals een product, dienst, proces, persoon, organisatie, systeem of hulpbron, “voldoet aan de vereisten.”
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
ISO 9000-certificering wordt wereldwijd erkend en kan de reputatie van een organisatie in de ogen van consumenten en belanghebbenden verbeteren door aan te tonen dat de organisatie zich inzet voor kwaliteit en klanttevredenheid.
ISO 9001:2015 is een wereldwijde norm die eisen stelt aan een sterk kwaliteitsmanagementsysteem . Het beschrijft specifieke processen, procedures en activiteiten die organisaties moeten creëren, implementeren, onderhouden en verbeteren om het maken van producten of het leveren van diensten succesvol te beheren.
Het verschil tussen ISO 9000 en 9001
Ten opzichte van ISO 9000 stelt de ISO 9001 certificering meer specifieke eisen aan het kwaliteitsmanagementsysteem. Het is nóg meer gericht op het behalen van meetbare resultaten. Zo wordt er nog actiever gewerkt aan de continue verbetering van prestaties.
Kwaliteitsvereisten zijn de specifieke kenmerken en attributen die uw projectresultaten moeten hebben om te voldoen aan de kwaliteitsnormen en -criteria . Ze moeten worden afgeleid van de behoeften, verwachtingen en specificaties van de belanghebbenden en klanten.
ISO: Wereldwijde normen voor vertrouwde goederen en diensten
Normen definiëren hoe geweldig eruitziet, en stellen consistente benchmarks vast voor zowel bedrijven als consumenten — zorgen voor betrouwbaarheid, bouwen vertrouwen op en vereenvoudigen keuzes. Levens gemakkelijker, veiliger en beter maken.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Zijn normen verplicht? Normen zijn niet verplicht, maar u kunt er vaak veel voordeel van hebben.
Wat zijn kwaliteitsindicatoren? Een kwaliteitsindicator is een meetbaar aspect van de zorg, dat een aanwijzing geeft over de kwaliteit van zorg. Kwaliteitsindicatoren kunnen betrekking hebben op de structuur, het proces of de uitkomsten van zorg.
De overheid heeft een aantal ISO- en NEN-certificeringen verplicht gesteld. Dit is het geval als er maar 1 manier is waarop een product of dienst aan de wet kan voldoen. Bijvoorbeeld bij de productie van stopcontacten, speeltoestellen of medische hulpmiddelen. Sommige wetten verwijzen naar een norm.
De laatste versie van ISO 9001 dateert alweer van 2015 en is gebaseerd op de High Level Structure die in 2012 is gepubliceerd om de ISO-managementsysteemnormen onderling te harmoniseren en de geïntegreerde toepassing daarvan in organisaties te bevorderen.
ISO-normen worden aangeduid met de term ISO gevolgd door een nummer , zoals ISO 9001. In sommige gevallen delen ISO-normen een numerieke code met een branchevereniging, zoals in het geval van ISO/IEC 12207.
ISO 27001 stelt eisen zoals ook ISO 9001 ze stelt: er moeten zaken georganiseerd worden. Het verschil in de eisen is, naast uiteraard het onderwerp van de norm, dat ISO 27001 veel strikter is in wat gedocumenteerd moet worden.
Er is het grootste verschil tussen hen: Total Quality Management richt zich voornamelijk op klanttevredenheid en richt zich op kwaliteitsverbetering in de onderneming. ISO 9001 Quality Management System richt zich op handel en richt zich op het vergroten en faciliteren van handel.
ISO 9000 is gewijd aan kwaliteitsmanagement. Het is ontworpen om bedrijven en andere organisaties te helpen ervoor te zorgen dat de producten en diensten die ze creëren en de processen die ze gebruiken om ze te creëren, voldoen aan een hoge standaard van kwaliteit en integriteit .
Wat houdt ISO 9001 certificering in? Met het behalen van een ISO 9001 certificaat, verbindt u een internationaal erkend kwaliteitscertificaat aan uw organisatie, welke door een onafhankelijke, onpartijdige en deskundige instelling wordt afgegeven.
Omdat kwaliteit wordt gedefinieerd door de begunstigde , kan er enige subjectiviteit in de definitie zitten. Maar er zijn methoden om kwaliteit objectiever te maken. Een van deze methoden vereist het opsommen van de specifieke kenmerken van kwaliteit die belangrijk zijn voor de begunstigden.
Ik definieer kwaliteit met drie kenmerken: • Intuïtief . • Werkt zoals het hoort (Impliciete garantie).• Betrouwbaar . Het moet makkelijk te gebruiken zijn.
kwaliteit (zn) : soort, goedheid, klasse, niveau, gehalte, kaliber, superioriteit, allooi, deugdelijkheid.