De verkozen winnaar in de categorie buscamper is de Dreamer Living Van. Achterin is een lounge gecreëerd, die men makkelijk en vlug kan omvormen tot bed met een handig bedbodemsysteem. Verder telt de luxe bus 5 eetplaatsen, een aparte douche en een afscheiding tussen het dag- en nachtgedeelte.
Winnaar: Rapido 854F (vanaf 87.400 euro) De Rapido 854F wint de titel 'Camper van het Jaar 2022' door zijn relatief kleine opbouw (6,7 meter totaallengte) die toch veel ruimte biedt.
De meest verkochte camper van Nederland is – net als vorig jaar – de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, overigens ook een camper uit de Knaus-stallen, want Weinsberg is het tweede campermerk van Knaus.
Het grootste en tevens ruimste model is de R640 die we hier nader zullen belichten met een lengte van 6.36 meter. Het merk is nu te koop in het Waasland bij twee dealers voor België.
De Carthago campers zijn wel een investering met een prijs die kan oplopen tot boven de ton. Maar dat is het compleet waard als je naar de perfecte camper zoekt. Volgens Carthago zijn de campers een unieke combinatie tussen knusse woonsfeer in combinatie met de hoogste functionaliteit en techniek.
Dethleffs – Duitsland (Erwin Hymer Group)
Het volgende Duitse campermerk Dethleffs staat bekend om zijn goede afwerking. De campers van dit merk zijn luxe, maar ook kindvriendelijk en praktisch ingedeeld. Dethleffs heeft 16 verschillende modellen, geschikt voor iedere vakantie.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
De prijs van een camper is van enorm veel factoren afhankelijk; nieuw of tweedehands, bouwjaar, merk, comfort, kilometerstand… gemiddeld genomen kun je stellen dat een camper tussen de 15.000 en 150.000 euro kost.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
Chassismerken. De Ducato van Fiat is al jaren de meest toegepaste basis als chassis voor de camper. Dit komt omdat de basis van een Fiat camper goed is te bewerken voor camperfabrikanten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding heeft. Mercedes staat bekend om zijn perfecte afwerking van het chassis.
116 pk is voldoende voor deze kampeerbus onder normale omstandigheden. In de bergen moet u misschien wat eerder terugschakelen dan met een 150 pk motor. Het grootste verschil zult u ervaren bij snelheden boven de 90 km/h.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
LMC is betrouwbaar merk dat al jaren kwalitatieve campers op de markt zet. De vraag aan wie nu de rechten van de constructie behoort is in 1952 begonnen, namelijk Falter I dat werd verandert in Hartmann.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Of het dus verstandig is om een oudere camper te kopen hangt er van af. Als u met de camper alle binnensteden in wilt is het niet verstandig. Als u er vanuit gaat dat in binnensteden toch weinig parkeerruimte is en u vindt het geen probleem om met de fiets of openbaar vervoer te gaan dan kan het verstandig zijn.
In de meeste gemeentes mag je je camper 3 dagen achtereen op de openbare weg laten staan. Echter, deze regel kan per gemeente verschillen. Daarom is het verstandig na te gaan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente welke regels daar gelden.
Volgens verschillende deskundige handelaren is de Chausson één van de betere Franse campers. In Nederland zie je ze niet zo gek veel, maar in Frankrijk rijden er zeer veel rond. De nieuwe modellen zien er minstens zo goed uit als de bekende dure Duitsers en kosten heel wat minder.
Een HYMER camper kenmerkt zich door het streven naar de hoogste kwaliteit, de meest innovatieve technologie en optimale veiligheid voor haar klanten. Liefhebbers kiezen voor HYMER vanwege zijn vernieuwende, betrouwbare en duurzame eigenschappen. Het merk stopt de grootste zorg in elk detail van de camper.
De groep verkoopt de merken Knaus, Tabbert, Wilk, T@B, Bavaria Camp en Weinsberg.