Fossiele brandstoffen als gevolg Met bijna 50% is staal het meest geproduceerde metaal ter wereld. Hierbij komen de vervuilende stoffen vrij bij de productie van het ijzer in de oven. Voor dit proces zijn hoge temperaturen nodig, die worden opgewekt met het verbranden van steenkool.
De fossiele brandstoffen olie en aardgas zijn bij verbranding de grootste CO2-uitstoters, vooral als ze verstookt worden om elektriciteit te produceren. Maar vervoer, industrie, het kappen van regenwoud en andere menselijke activiteiten spelen ook een grote rol in de CO2-uitstoot.
1. Tata Steel. Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. Vorig jaar stootte het bedrijf ruim 5,7 miljoen ton CO2 uit.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
Groengas en elektrisch beste voor het milieu
Bij 78 procent gaat het om benzine, tegen 17 procent op diesel. Van nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof hebben hybride- en CNG(aardgas)- auto's de laagste milieubelasting.
Beste alternatieven. Rijden op elektriciteit (100% of goed gebruikte plug-in hybride), bio-CNG (biogas), bio-ethanol en biodiesel uit afval en residuen zijn op dit moment de beste opties vanuit milieuoogpunt en praktische en economische haalbaarheid.
Biobrandstof: voor de korte termijn
Op de lange termijn zijn water, wind en zon de duurzaamste alternatieven voor fossiele brandstof. Vertaald naar autobrandstof betekent dat: elektrisch rijden.
Kortom, kolen zijn het meest vervuilend en ontvan- gen de meeste steun.
Personenauto's zijn het meest vervuilend.
In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ...
Veruit de meeste energie die we in Nederland verbruiken (zo'n 85 procent) komt van fossiele brandstoffen: aardolie, aardgas en kolen. Deze fossiele brandstoffen zorgen voor de uitstoot van broeikasgassen, en bovendien veroorzaken ze de nodige vervuiling.
Aardgas en steenkool zijn allebei fossiele brandstoffen, die opraken en zorgen voor de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen. Ze dragen dus allebei bij aan klimaatverandering. Bij inzet van aardgas wordt wel minder CO2 (en overige stoffen) uitgestoten dan bij steenkool.
De Rijksoverheid wil het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals aardgas, steenkool en aardolie, sterk verminderen.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
“Aardgas is de schoonste fossiele brandstof”
Ook aardgas. Dat gezegd hebbende, is aardgas wel de minst vervuilende fossiele brandstof. Er komen minder broeikasgassen vrij dan bij de verbranding van kolen of olie.
Duurzaam klimaat
Het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals afval, biomassa, houtpellets en houtsnippers wordt populairder. De meeste benzines en diesels bevatten daarom tegenwoordig naast koolwaterstoffen uit aardolie, ook biobrandstoffen.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Op dit moment zijn fossiele brandstoffen nog altijd de meest gebruikte energiebronnen ter wereld. Het grootste nadeel van deze energiebronnen is de hoge CO2-uitstoot. Ook veroorzaken ze vervuiling en bovendien zijn ze eindig. Genoeg reden om te zoeken naar alternatieven: fossielvrije energie.
De twee auto's die steevast hoog op de lijst prijken met de meest duurzame auto's zijn ironisch genoeg auto's op aardgas. Het zijn de Volkswagen Polo en de Golf TGI.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
' Er zijn wel nadelen verbonden aan het gebruik van kerosine in een auto. Bij het starten maakt de motor meer lawaai en het vermogen is iets kleiner. Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.