Wereldwijd is wit de populairste autokleur, maar liefst 39% van de auto's wereldwijd heeft deze neutrale kleur. Gevolgd door zwart, grijs en zilver. Als er in de wereld voor een meer sprekende kleur gekozen wordt, dan zijn de populairste kleuren blauw en rood.
Populairste autokleuren wereldwijd
Vergelijken we de top 3 populairste autokleuren in Nederland met de rest van de wereld dan zien we dat wereldwijd (net als in Europa) wit de meest populaire autokleur is. Op de tweede plaats staat zwart en op een derde plaats zilver.
Van RAL 9010 heb je vast wel eens van gehoord. Dit is veruit de meest gebruikte kleur in Nederland en zie je over in terug. Ook RAL 9016 wordt tegenwoordig veel gebruikt voor op muren, deuren en kozijnen. RAL 9016 is iets lichter en witter dan RAL 9010.
Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), een toonaangevende wereldwijde leverancier van vloeibare en poedercoatings, kondigt zijn wereldwijde autokleur van het jaar 2023 aan – Techno Blue. Dit is de negende opeenvolgende keer dat Axalta de kleurtrend van het jaar bekend maakt.
Minst 'vies': grijs
Wist je dat je met de juiste kleur auto flink minder aan de slag hoeft met spons en zeep? Grijs is verreweg de beste keus voor wie geen zin heeft om vaak zijn auto te wassen.
De zwartste en de duurste
Namelijk de zwartste auto ooit, dat is de BMW X6 Vantablack. Deze lak is zo zwart dat het 99,9% van het inkomende licht absorbeert waardoor alle details van de auto verdwijnen en het een 2D-effect krijgt. De kosten zijn niet gering maar de auto zal dan ook nooit in productie genomen worden.
Als je het motto 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' hanteert moet je voor grijs gaan. Dit is niet alleen een onopvallende kleur, het is ook verreweg de meest voorkomende kleur. In 2022 reden er meer dan 3 miljoen grijze auto's rond in Nederland. Je weet dus zeker dat het een courante kleur is.
Pantone 448 C is een groen/bruine kleur en in verschillende landen de basiskleur voor generieke rookwarenverpakkingen. Pantone 448 C voor dit doel geïntroduceerd door de overheid van Australië nadat uit onderzoek bleek dat deze kleur het meest werd geassocieerd met "de lelijkste kleur in de wereld".
Blauw straalt namelijk vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid uit. Daarmee draagt deze kleur bij aan het opbouwen van klantloyaliteit. Die zakelijkheid die vaak met blauw geassocieerd wordt komt omdat het een objectieve, rustige en analytische kleur is.
CarVertical interpreteert het als volgt: "Het is niet verwonderlijk dat rode auto's vaker bij ongelukken betrokken zijn. Sportwagens worden meestal rood gelakt, en liefhebbers van snelheid kiezen eerder voor rode auto's. Dat volstaat om te verklaren waarom rode auto's bovenaan deze lijst staan."
Wit – Eerlijk, Puur en Elegant
Witte auto's worden geassocieerd met eerlijke en pure mensen.
Dat was in 2022 ook weer het geval met de meest populaire autokleur… WIT. Wit wordt ook tot de veiligere kleuren in het verkeer gerekend. Een witte auto is nu eenmaal langer zichtbaar bij schemerlicht dan een donkere kleur.
Witte occasions zijn gemiddeld 23,5 procent goedkoper dan identieke tweedehands auto's met een andere kleur.
Kleur heeft invloed op je geheugen en het bepaalt mede hoe je je voelt, vooral als het gaat om hoe je je persoonlijkheid uitdrukt. Gewaagde kleuren zoals rood en geel worden vaak geassocieerd met sportieve, jonge mensen en agressieve automobilisten. Donkere kleuren, zoals groen, worden gezien als esthetisch.
En die kleur is blauw. Het is ook de kleur die het minst wordt afgewezen door de meeste culturen. Andere favoriete kleuren zijn rood en groen. Oranje, bruin, paars en geel worden het minst gekozen.
1. Geschiktheid: Kies kleuren niet alleen op basis van voorkeuren, maar kijk juist goed naar hun geschiktheid. De meeste mensen zullen bijvoorbeeld rood verkiezen boven bruin. Maar bij een tafel zullen de meeste mensen bruin een meer geschikt kleur vinden.
Marrs Green, de meest gegeerde kleur in de wereld. Een tint blauwgroen, geïnspireerd door de Schotse landschappen werd onlangs verkozen tot 's werelds lievelingskleur. Het diepe blauw met een groene tint werd recentelijk gekozen als de lievelingskleur van de wereld via een online onderzoek op planetaire schaal.
Oranje is de vrolijkste lichtkleur. Oranje staat voor de combinatie van geluk (geel) en rood (energie) en stimuleert volgens onderzoekers de zuurstoftoevoer naar de hersenen en dus de hersenactiviteit. Deze prachtige kleur stimuleert, verwarmt, maakt creatief en stemt vrolijk.
Donkere auto verbruikt meer
Je weet vast wel dat donkere kleuren meer warmte opnemen dan lichte. Met auto's is het precies zo. Terwijl lichte kleuren het zonlicht (en de warmte) weerkaatsen, slokt een donkere carrosserie de warmte juist op.
De redenen waarom wit de meest populaire autokleur van 2020 is, zijn heel simpel. Het is een tint die bij alle auto's past. Bovendien is het vaak de goedkoopste optie, voor veel auto's is het immers de basiskleur waarvoor je niet hoeft bij te betalen.
Voordat witte auto's een modegril werden, was wit vooral populair vanwege het kostenplaatje. Een witte auto was namelijk goedkoper dan vrolijker gekleurde exemplaren. 'Met een witte blijf je zitten' blijkt al even niet meer op te gaan.
Het antwoord op die vraag is simpel, net als de kleur wit. En daar gaat het juist om. De kleur wit is makkelijk en past eigenlijk op elke auto, daarnaast neemt de kleur niet af van de lijnen van een auto. Daarnaast is wit vaak ook de goedkoopste kleur of zelfs de basiskleur bij veel automerken.
Populaire kleuren verliezen waarde sneller
Opvallendere kleuren als oranje, rood, geel en wit doen het daarentegen vrij goed. Oranje auto's zijn het meest waardevast en blijft als enige onder een waardevermindering van 11 procent per jaar. Groene auto's dalen gemiddeld als enige met meer dan dertien procent per jaar.
Volgens experts is de Mercedes Maybach Pullman de meest luxe auto die je je maar bedenken kunt. Een over-the-topluxe limousine.