In het meest effectieve leerproces doorloop je dus alle vier de leerstijlen "met de klok mee". Je voorkeursleerstijl is dan de leerstijl waar je bij voorkeur mee begint in een leerproces. De 4 leerstijlen van het leerproces zijn volgens Kolb alle vier even belangrijk voor een compleet en rijk leerproces.
Oplossingsgericht werken is een gestructureerde manier van vragen stellen aan ouders of jongeren. Door oplossingsgericht werken toe te passen leer je iemand het probleem waar ze tegenaan lopen zelf te herkennen, waardoor ze hier een andere kijk op ontwikkelen.
In de categorie unimodale leerstijlen zagen we dat de kinesthetische leerstijl de meest geprefereerde modus was, gevolgd door de visuele, auditieve en lees-schrijfmodus.
Iedereen heeft een dominante hersenhelft, hand, voet, oog en oor en de andere kant is ondersteunend. In een ideale situatie heeft iemand een volledige dominante linkerkant of een volledige dominante rechterkant.
Visuele leerlingen geven de voorkeur aan het gebruik van afbeeldingen, kaarten en grafische organizers om toegang te krijgen tot nieuwe informatie en deze te begrijpen. Auditieve leerlingen begrijpen nieuwe content het beste door te luisteren en te spreken, vooral in situaties zoals lezingen en groepsdiscussies.
7 Belangrijkste soorten leerstijlen. Laten we de zeven meest prominente soorten leerstijlen verkennen: visueel leren, auditief leren, lezen en schrijven, kinesthetisch leren, sociaal leren, solitair leren en analytisch leren .
Kinesthetische leerstijl
Kinesthetische leerlingen zijn personen die liever leren door te doen. Ze genieten van een hands-on ervaring. Ze staan meestal meer in contact met de realiteit en zijn er meer mee verbonden, wat de reden is dat ze tactiele ervaring nodig hebben om iets beter te begrijpen.
Kirschner beaamt dit. “We weten uit onderzoek dat je beter leert en onthoudt van papieren materialen dan van digitale materialen. Daar zijn een heleboel redenen voor. Je leert ook meer van aantekeningen die je met de hand schrijft dan van aantekeningen die je typt op een toetsenbord.”
Oefen hardop. Alleen herhalen is niet voldoende voor je hersenen om de grote hoeveelheid aan informatie op te slaan, je hersenen namelijk werken beter als je al je zintuigen gebruikt. Als je de leerstof hardop voor jezelf herhaalt zal je merken dat je het beter kunt onthouden.
Soorten dominantie
Iemand die altijd aan het woord is, kan dominant zijn (dat geldt ook voor breedsprakigheid) Altijd willen winnen en geen verlies kunnen incasseren. Overal controle op willen hebben (zelfs al heeft men er amper invloed op) Altijd de competitie met anderen aan willen gaan.
Presenteer informatie in verschillende formaten om tegemoet te komen aan alle leerstijlen . Gebruik bijvoorbeeld geschreven materialen voor verbale leerlingen, video's voor visuele leerlingen, podcasts voor auditieve leerlingen en hands-on activiteiten voor kinesthetische leerlingen.
30 of 45 minuten is een goed studieblok, maar ga bij jezelf na hoe lang jouw spanningsboog is. Misschien werken blokjes beter voor jou. Maak volop gebruik van je concentratie tijdens het blokje en neem daarna een korte pauze voor je doorgaat naar het volgende blokje. Maak een planning voor wat je per blokje gaat doen.
De drie basistypen leerstijlen zijn visueel, auditief en kinesthetisch . Om te leren, zijn we afhankelijk van onze zintuigen om de informatie om ons heen te verwerken. De meeste mensen gebruiken een van hun zintuigen meer dan de andere. Hieronder volgt een bespreking van de drie meest voorkomende leerstijlen.
Volgens de theorie van Kolb heeft iedereen een voorkeur voor een bepaalde leerstijl. Om effectief te leren, is het echter nodig alle vier de fasen van het leerproces te doorlopen: concreet ervaren, reflectieve observeren, abstracte conceptualiseren en actieve experimenteren.
Soms moet je echt goed de tijd nemen om een probleem te analyseren en van meerdere perspectieven te bekijken. Jouw valkuil als oplossingsgericht persoon is dus overhaaste beslissingen nemen. Houd ook in je achterhoofd dat mensen niet altijd een oplossing nodig hebben.
David Kolb is een Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog. En is vooral bekend van de leercyclus van Kolb. Hierin definieert hij 4 leerstijlen: denkers, dromers, doeners en beslissers.
De leermethode 'leren door te doen' is effectiever voor studenten, omdat het ervaren van de gevolgen van hun eigen acties hen helpt om: informatie en concepten langer te onthouden.
Alleen de beste huiden worden gebruikt voor volnerf leder. Deze nerflaag van het leer is de sterkste en meest duurzame leersoort; omdat die een dichtere vezelstructuur heeft.
Afhankelijk van het leertempo van het kind en de omgeving om hen heen, zullen ze deze essentiële vaardigheden voor leren op verschillende leeftijden ontwikkelen. Voor sommige kinderen kan dit vier jaar zijn; voor anderen zeven jaar. Het is aan de voogden om te beslissen of hun kind klaar is voor school.
Ja, Bewegend Leren is een onderwijsmethode die steeds meer wetenschappelijke onderbouwing krijgt. Verschillende studies hebben aangetoond dat het integreren van beweging in het leerproces een positieve invloed kan hebben op cognitieve functies zoals geheugen, aandacht en probleemoplossende vaardigheden.
Creatieve werkwijzen stimuleren bijvoorbeeld ontwerpen, verhalen schrijven, collages maken, toneel, muziek. Oefen met feedback geven/ontvangen. Zelfanalyse/Vragenlijsten/testen. Voldoende time-outs/pauzes om de dromer te laten reflecteren.
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.