Vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de cabine bevindt zich een grote dode hoek. Doordat de bestuurder hoog zit, kijkt hij letterlijk over je als je in de buurt van de cabine staat. Je moet tot 4 meter voor een vrachtwagen gaan staan voor de bestuurder je helemaal kan zien.
Dode hoeken bij vrachtwagen
Er zijn plekken rondom een vrachtwagen waar u als fietser of bromfietser ineens onzichtbaar wordt voor de vrachtwagenchauffeur. Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken. Deze zitten aan de rechterkant, aan de voorkant en aan de achterkant van de vrachtwagen.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties. Zit je bijvoorbeeld links achter het stuur dan heb je geen zicht op het stukje straat net voor je auto.
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Vrachtwagens moeten aan verschillende eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld spiegels hebben waarmee de chauffeur de dode hoek kan zien. Of een tachograaf die de rijtijden en rusttijden registreert.
Vanaf 1 januari 2021 is een dode hoek sticker in Frankrijk verplicht op trucks, combinaties, touringcars en campers. Deze dode hoek (Angles Morts) markering is verplicht gemaakt om het verkeer veiliger te maken.
Je moet drie stickers aanbrengen op de carrosserie op een hoogte tussen 90 en 150 centimeter boven de grond: één sticker achterop en rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen 1 meter vanaf de voorkant van het voertuig.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
Vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de cabine bevindt zich een grote dode hoek. Doordat de bestuurder hoog zit, kijkt hij letterlijk over je als je in de buurt van de cabine staat. Je moet tot 4 meter voor een vrachtwagen gaan staan voor de bestuurder je helemaal kan zien.
Blijf altijd rechts achter de vrachtwagen en zorg dat je de chauffeur via zijn buitenspiegel kan zien, dan ziet hij jou ook.
Voordat je de richtingaanwijzer aanzet en gaat voorsorteren zal je op de volgende manier moeten kijken: Rechts afslaan: eerst in de binnenspiegel, dan voor de auto, daarna in de rechter buitenspiegel en in de dode hoek* (deze zit aan de rechterkant in het achterste zijraam.
Dodehoekstickers waarschuwen fietsers, voetgangers en kwetsbare medeweggebruikers voor de dode hoeken; plekken rondom het voertuig die de bestuurder niet ziet. De stickers zijn 25 cm hoog en 17 cm breed met daarop de tekst: 'Attention - Angles morts' ('Pas op - Dode hoeken').
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
De spiegelafstelplaats bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden.
De dodehoeksticker die je op de camper moet plakken is 21 bij 17 cm groot en heeft geel en rood als dominante kleuren. Er staat met grote letters op: 'Attention! Angles Morts'.
De stickers zijn online te koop in de webshop van AFTRI, voor 78 cent per stuk.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
U vraagt waar de Franse milieusticker geplakt moet worden. De sticker moet aan de binnenkant rechtsonder op de voorruit worden geplakt en gaat de hele levensduur van het voertuig mee; er is dus niet elk jaar een nieuwe sticker nodig.
U bevestigt de milieusticker aan de binnenkant van de voorruit aan de passagierskant zodat deze goed zichtbaar is vanaf de buitenkant van het voertuig en het gezichtsveld van de bestuurder niet belemmert.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar. Dat de economie weer aantrekt en de vervoerssector weer positiever gestemd is, blijkt onder meer uit de vernieuwing van het wagenpark.
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Op zondag van 00:00 tot 22:00 uur geldt er een rijverbod voor voertuigen met een brutogewicht hoger dan 7,5 t en voor vrachtwagens met aanhangers zwaarder dan 3,5 t op snelwegen, hoofdwegen en internationale routes. Van 1 juli tot 31 augustus geldt dit zelfde verbod tussen 07:00 en 19:00 uur.