De maximumsnelheden in Duitsland zijn: Binnen de bebouwde kom 50 km/h. Buiten de bebouwde kom 100 km/h. Snelwegen 130 km/h, maar sommige snelwegen hebben geen maximumsnelheid.
Duitse Snelheidslimiet voor auto's
Deze richtsnelheid van 130km/u geldt alleen voor de autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat dit niet voor alle snelwegen geldt. Voor sommige stukken op de snelweg bestaat namelijk wél een snelheidslimiet.
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
In het strenge Zwitserland mag je vast niet harder dan 90 km/h, denk je misschien. Maar nee, op de snelweg geldt een maximumsnelheid van 120 km/h. Met een caravan mag je 100 km/h (onder een combinatiegewicht van 3500 kg), maar alleen als deze aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Snelheidslimieten: 120 km/u (75 mph) op snelwegen, 100 km/u op autowegen (de: Autostrasse(n), fr: semi-autoroute(s), it: semiautostrada/e; vaak met tegenliggers), 80 km/u (50 mph) op normale hoofdwegen buiten dorpen en steden en vaak in tunnels, en een algemeen geldende limiet van 50 km/u (31 mph) binnen ...
Overschrijding van 16 t/m 20 km/h: vanaf CHF 400. Overschrijding van 21 t/m 24 km/h: vanaf CHF 600.
Een tip: trek het hesje aan bij pech of een ongeval, voordat je de auto verlaat. Bewaar je veiligheidshesjes dus binnen handbereik, zoals in het handschoenenkastje, zodat je niet naar de kofferbak hoeft om er een te vinden. In Duitsland zijn een gevarendriehoek en een veiligheidsvest verplicht.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
De Duitse autobahn is meer dan 8.000 mijl (13.000 kilometer) lang en is het enige grote snelwegennetwerk ter wereld zonder maximumsnelheid. Aangegeven door een witte cirkel met vijf zwarte lijnen, mogen bestuurders zo hard rijden als ze durven – of hun auto's toestaan .
Wel kun je je afvragen waar de zwart-witte borden voor dienen. Het zijn namelijk borden voor autonome auto's. Op deze routes wordt er namelijk getest met de zelfrijdende auto. Een auto met deze functie mag dus ook alleen op deze wegen rijden.
Snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom
Vanaf 21 km/h te hard rijden worden een tot twee strafpunten opgelegd en vanaf 26 km/h kan tevens een rijverbod worden opgelegd. N.B.: bij een overschrijding van de toegestane maximumsnelheid met meer dan 40 km/h kan de boete worden verdubbeld.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Maar hoe weet je dan wanneer er geen snelheidsbeperking meer geldt? De gemakkelijkste manier is om een app als Waze of Flitsmeister te gebruiken, alhoewel het gebruik van deze apps officieel verboden is in Duitsland. Deze weet precies hoe hard je ter plekke mag rijden.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
De Autobahn (IPA: [ˈaʊtoˌbaːn]; Duits meervoud.
Verplicht in de auto
In ieder land zijn andere voorwerpen verplicht om in de auto te hebben. Als u met de auto naar Zwitserland gaat is alleen het hebben van een gevarendriehoek verplicht. In Zwitserland dient u de gevarendriehoek binnen handbereik op te bergen.
Als je naar Duitsland reist, ben je meestal verplicht om een milieusticker aan te schaffen. Duitsland heeft namelijk diverse milieuzones die je enkel mag inrijden met zo'n sticker. Zo wil de Duitse overheid het gebruik van openbaar vervoer stimuleren en de luchtkwaliteit in de steden verbeteren.
5. Mobiele telefoons en veiligheidsgordels. Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden is illegaal, tenzij u een handsfreesysteem gebruikt . Alle passagiers moeten veiligheidsgordels dragen en kinderen jonger dan 12 of kleiner dan 150 cm moeten geschikte kinderzitjes gebruiken.
Let op: Als u zonder vignet rijdt, riskeert u een boete (CHF 200) en moet u bovendien een nieuw vignet kopen (CHF 40) .
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Bovenaan de lijst van de duurste landen staan Zwitserland, Italië en Nederland. Als je slechts 20 km/u te hard rijdt, kost dit je in Zwitserland en Nederland minstens €165, in Italië zelfs €170. De straf valt nog hoger uit als je daarnaast ook nog eens teveel gedronken hebt.