Als je uitgaat van de aankoop van een nieuwe auto, exclusief inruil, dan liggen de maximale kortingen meestal rond de 8%. Doorgaans is dit net iets boven de inkoopprijs zodat de dealer ook nog een klein stukje marge (winst) aan overhoudt.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen. Onderhandel ook over accessoires (gratis of voor een zacht prijsje). Nadat de koop gesloten is, kan er niet meer worden onderhandeld.
Gemiddeld mag u rekenen op 8 à 15 procent korting op de catalogusprijs. Sommige premiummerken geven minder, maar bij de volumespelers kan het zelfs meer zijn. Uiteraard krijgt u meer korting op een model dat het einde van zijn carrière nadert, dan op een auto die nog maar net op de markt is verschenen.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Sommige merken hebben de traditie grote kortingen toe te kennen (Citroën), andere merken (zoals het prestigieuze Porsche of het zeer scherp geprijsde Dacia) houden zich strikter aan de catalogusprijzen. In het algemeen is een korting van 10 à 15 procent gebruikelijk.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
In autoadvertenties op internet komt nogal eens de term 'meeneemprijs' voor. Dit is een geadverteerde minimumprijs, zonder garantie en zonder afleveringscontrole of onderhoudsbeurt. Vaak kan los garantie en een onderhoudsbeurt worden bijgekocht.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Het kortingspercentage hangt af van hoe oud het model is. Nieuwe BMW modellen die net zijn uitgebracht beginnen vanaf ongeveer 10% korting, maar het kan in zeldzame gevallen dalen tot ongeveer 5% korting. Oudere BMW modellen, vooral deze die reeds vervangen zijn door een nieuwer model gaan voor maximum 30%.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
De Consumentenbond rekende uit dat een nieuw aangeschafte stadsauto die drie jaar meegaat zo'n 445 euro per maand kost. Een tweedehandse auto die drie jaar meegaat, komt gemiddeld uit op zo'n 380 euro per maand. Maar deze kosten kunnen verschillen.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
Naarmate de grootte en de luxe van een auto toeneemt, kan de waardedaling zelfs oplopen tot 75%. Met andere woorden: een auto die nieuw €40.000 kost verliest in vier jaar tijd minimaal €20.000 aan waarde. Met het kopen van een oudere tweedehandsauto kun je jezelf dus alvast een hoop geld besparen.
Dure, grote SUV's en auto's uit het hogere segment zijn veel minder betrouwbaar dan kleine auto's, zo blijkt uit een nieuw rapport. Een hogere prijs betalen voor een nieuwe auto kan betekenen dat je een comfortabeler of sneller voertuig krijgt, maar het is absoluut geen garantie voor een grotere betrouwbaarheid.
Het antwoord is vrij simpel. 'Je kunt dat bedrag overboeken via de bank met internetbankieren. Dat kan in één keer of met 50.000 euro per keer. Dat is afhankelijk van je bank', is het antwoord.
Waarom korting geven een slecht idee is (nooit doen!) Met het geven van korting geef je een signaal aan klanten dat jouw product of dienst eigenlijk minder waard is. Met een korting trek je koopjesjagers aan die niet zullen resulteren in vaste klanten en geef je een slecht signaal aan je vaste klanten.
Zomaar korting vragen op je nieuwe keuken, een bankstel of op nieuwe schoenen: best wel gênant, vinden veel Nederlanders. Maar het kán wel. In het buitenland doen we het nog wel, een paar euro korting regelen bij een straatverkoper op je souvenirtje. Of op Marktplaats anoniem flink onder de vraagprijs bieden.
Wanneer u op zoek gaat naar prijsinformatie in een markt in bijvoorbeeld aandelen, futures, Forex of opties, wordt de prijs op 3 manieren weergegeven: de laatprijs, het bod of de biedprijs en de laatste prijs (de prijs van de laatste transactie).