In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.
De gemiddelde marge op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto's daalde echter van 1.942 euro naar 1.862 euro en het resultaat van de verkoopafdeling bleef stabiel op 2,2 procent.
Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
Hoe de prijs van een auto is samengesteld legde de Duitse professor Diez ons uit. Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
De top 10 best verdienende automerken van 2020
Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en haalt haar omzet met name uit modellen van Lexus en Toyota.
Het startsalaris van een autoverkoper ligt op ongeveer 1600 euro en kan oplopen naarmate meer ervaring wordt opgedaan. Ook wordt er soms beloond naar prestatie. Dit houdt in dat een Autoverkoper die veel auto's verkoopt ook meer verdient. Een auto van de zaak hoort ook vaak bij de arbeidsvoorwaarden.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
Wat is een marge-auto? Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Als je uitgaat van de aankoop van een nieuwe auto, exclusief inruil, dan liggen de maximale kortingen meestal rond de 8%. Doorgaans is dit net iets boven de inkoopprijs zodat de dealer ook nog een klein stukje marge (winst) aan overhoudt.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
De marge-auto is een auto waarover al eens btw is betaald. Bijvoorbeeld omdat hij eigendom is geweest van een particulier. En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw.
Voor particulieren maakt het niet uit of je een marge- of btw-auto koopt. Particulieren kunnen immers alleen btw terugvorderen onder bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld bij de export van het goed. De prijs is voor hen dan ook altijd inclusief btw, dit wordt verplicht gesteld in het Burgerlijk Wetboek, artikel 193e.
Btw bij tweedehands auto kopen
Koopt u een tweedehands auto van een andere particulier? Dan betaalt u geen btw. U betaalt als particulier alleen btw over een auto als u een auto koopt bij een autobedrijf. De btw is dan in de prijs inbegrepen.
De regeling mag uiteraard niet andersom worden toegepast, dus een ingekocht btw-auto kan niet als marge-auto worden verkocht. Er is nog een belangrijke voorwaarde voor de verkoper: een auto die als marge-auto is ingekocht en als btw-auto worden verkocht mag niet worden meegenomen in de globalisatie.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Gemiddeld mag u rekenen op 8 à 15 procent korting op de catalogusprijs.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Gemiddelde jaarlijks-salaris voor Verkoper (m/v) bij BMW Group in Nederland is ongeveer € 50.000, wat 10% boven het nationale gemiddelde ligt. Salaris-informatie komt van 3 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
Als we platformen als CareerBliss mogen geloven dan ligt het gemiddelde salaris van een 'General Sales Manager' bij Ferrari ergens rond de €130.000 per jaar.