Over het algemeen hebben benzinemotoren een levensduur tot +/- 300.000 kilometer. Bij een dieselmotor ligt dit op +/- 400.000 kilometer. In Nederland kopen we het meeste gebruikte ofwel tweedehandse auto's.
Bij normaal gebruik en onderhoud gaat een diesel meestal minimaal zo'n 400.000 kilometer mee. We zijn zelfs al diesels tegengekomen die meer dan 1 miljoen kilometer hebben gereden. Onze ervaring is dat diesels meestal wat langer meegaan dan benzineauto's.
Dieselmotoren zijn robuuste machines die een langere levensduur hebben dan je zou verwachten. De levensduur van een gemiddelde dieselmotor is ergens tussen de 400.000 mijl en 1.000.000 mijl , terwijl de gemiddelde levensduur van een benzinemotor ongeveer 200.000 mijl is.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Globaal kun je zeggen dat een benzinemotor 300.000 kilometer meegaat. Voor een dieselmotor is dat 400.000 kilometer. Het is ook afhankelijk van het merk.
De overgrote meerderheid van die voertuigen zijn turbodiesels, een motortype dat bekend staat om zijn duurzaamheid ten opzichte van benzinemotoren. Dus motoren van 200.000 of 300.000 km zijn niet ongewoon . Dat betekent niet dat alle diesels per se een solide betrouwbaarheid op de lange termijn (of zelfs op de korte termijn) hebben, maar de goede hebben dat over het algemeen wel.
Sommige dieselmotoren kunnen ook een zeer hoge kilometerstand hebben - het is niet ongewoon dat Toyota Landcruisers in goede staat blijven van meer dan 300.000 km als ze goed worden onderhouden . Over het algemeen gaan dieselmotoren langer mee dan benzinemotoren. Bij het zoeken naar een nieuwe auto kan het een verstandige keuze zijn om dergelijke modellen te overwegen.
Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter de kans op slijtage aan de motor, transmissie, ophanging en andere belangrijke onderdelen. Het is daarom verstandig om bij het kopen van een tweedehandsauto te kijken naar modellen met een redelijke kilometerstand voor hun leeftijd.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Re: Levensduur motor TDI
Hij is nog maar net ingereden, maar als je hem goed onderhoudt, kan de motor nog wel een paar honderdduizend kilometer mee.
De gemiddelde levensduur van een dieselmotor is doorgaans ongeveer 500.000 mijl. Met de juiste zorg en onderhoud kunnen ze meer dan 800.000 mijl meegaan . Er zijn verschillen tussen de levensduur van commerciële en persoonlijke dieselmotoren.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Met regelmatig onderhoud kunnen veel dieselvrachtwagens en -auto's gemakkelijk meer dan 160.000 km of zelfs 320.000 km rijden voordat ze gerepareerd moeten worden.
Als we kijken naar auto's van 30 jaar of ouder, dan is Volkswagen koploper. We hebben in Nederland 30.172 Volkswagens van 30 jaar of ouder, 23.152 Mercedessen, 16.403 Citroëns, 10.994 Volvo's en 10.467 Fords. In de top vijftien van de Bovag staat zelfs geen enkel Japans merk.
een TDI kan makkelijk 500.000km en zelfs verder rijden. maar omdat niet alleen de motor slijtage onderheven is. krijg je boven een bepaalde km extra onderhoud.
Benzinevoertuigen stoten minder fijnstof en CO2 uit, maar verbruiken veel meer brandstof om dezelfde afstand af te leggen. Dieselmotoren zijn een goede keuze voor lange afstanden, terwijl benzine beter geschikt is voor stedelijke omgevingen.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Dus een auto van inmiddels 6 jaar mag u gerust beschouwen als een jonge occasion. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is immers 11,7 jaar. Om maar te benadrukken dat een dergelijke occasion nog een heel autoleven voor zich heeft.
Bovendien hebben de meeste bestelwagens betrouwbaar 150.000 mijl afgelegd met weinig tot geen problemen. Het is echter niet ongewoon dat deze voertuigen 250.000 mijl halen. Daarom zou, op basis van deze informatie, een bestelwagen van 150.000 mijl de maximale kilometerstand moeten zijn als u er goed gebruik van wilt maken.
Vermogen en prestaties: Dieselmotoren bieden een superieur koppel , wat zorgt voor betere prestaties bij het vervoeren van zware lasten of slepen. Benzinemotoren leveren doorgaans meer pk's, wat resulteert in snellere acceleratie en een responsievere rijervaring.
Dat gezegd hebbende, terwijl de meeste benzinemotoren bedoeld zijn om gemiddeld ten minste 200.000 mijl mee te gaan, kan een dieseltruck die goed onderhouden is potentieel 350.000 tot 500.000 mijl meegaan. Diegenen die voornamelijk worden gebruikt voor snelwegrijden en het vervoeren van minimale ladingen, zullen doorgaans dichter bij het topsegment van het bereik komen.