Deze panoramatrein verbindt
De Glacier Express voert in ongeveer acht uur door de Alpen, door 91 tunnels en over 291 bruggen.
Een bijna 2 kilometer lange trein heeft afgelopen weekend in Zwitserland het wereldrecord gevestigd. De langste reizigerstrein ter wereld reed door de Alpen, onder meer over het beroemde Landewasserviaduct, dat onderdeel is van UNESCO. Naast veel toeristen zaten er zeven machinisten en 21 technici aan boord.
Een los treinkaartje voor de beroemde trein is vrij duur: een enkele reis Zermatt – St.Moritz is online verkrijgbaar voor 145 CHF (prijspeil 2020), circa 135 euro.Een 1e klas ticket kost 255 CHF, circa 240 euro. De reserveringskosten voor de Glacier Express zijn hierbij nog niet inbegrepen.
De Transsiberië Express naar Vladivostok of Beijing is de langste treinreis ter wereld. Tijdens deze ontdekkingsreis per trein reist u ruim 9288 kilometer. Dat kan per treinreis op maat of als deelnemer van een Transsiberië groepsreis.
De snelste trein ter wereld is een magneettrein in Japan, die heeft in 2015 op een testbaan tien seconden een snelheid van boven de 600 kilometer per uur behaald. De snelste klassieke hogesnelheidstrein is de Franse TGV POS. Die behaalde in 2007 een snelheid van 574 kilometer per uur.
De maglev-trein in Japan is een van de meest geavanceerde hogesnelheidstreinen ter wereld. De afkorting maglev staat voor Magnetic Levitation, wat betekent dat de trein zweeft boven de rails dankzij magnetische krachten, in plaats van te rijden op wielen.
Prijzen ICE International
Met ICE International reist u al vanaf € 20 naar Duitsland en vanaf € 38 naar Zwitserland. Hoe eerder u boekt hoe voordeliger uw ticket. Boeken kan al vanaf 180 dagen van tevoren.
De kosten van een wereldreis
Een heel precies getal is vooraf niet aan je reis te hangen, maar reken op gemiddeld op €10.000 voor een halfjaar tot €15.000 – €25.000 voor een heel jaar reizen. Hoe duur het precies wordt heb je voor een groot deel zelf in de hand.
De eerste stoomlocomotief is ontworpen door de Britse uitvinder Richard Trevithick en wordt in 1804 in gebruik genomen bij een ijzermijn in Wales. Deze 'vader van de spoorlijn' ontwerpt een trein (zonder naam) die ongeveer acht kilometer per uur rijdt.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Vermijd de voorste en achterste rijtuigen van de trein. De middelste rijtuigen zijn het veiligst.
ICE hogesnelheidstrein
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Vanuit de stations Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal vertrekt dagelijks een rechtstreekse ICE-trein naar station Basel SBB. Van daaruit gaan treinen naar alle delen van Zwitserland. Vanuit Utrecht duurt de reis 6 uur en 10 minuten.
Een Intercity is goedkoper te exploiteren dan de relatief dure Duitse hogesnelheidstrein ICE, die in Nederland niet harder rijdt dan 140 kilometer per uur. De ICE Amsterdam–Frankfurt gaat bijna elke twee uur en stopt in Nederland alleen in Utrecht en Arnhem.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Met de bestelling is een bedrag van 1 miljard euro gemoeid en komen er 13.000 zitplaatsen bij. De nu door DB bestelde ICE 3 zal tegen 2023 met een snelheid van ruim 300 kilometer per uur gaan rijden, terwijl in Nederland de ICNG tegen die tijd met 200 kilometer per uur over HSL kan.
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren.
Een van de pluspunten van het reizen per trein is het rustig en ontspannen kunnen eten en drinken aan boord terwijl de treinreis vordert. In bijna alle ICE International en InterCity treinen bevindt zich wel een Bordbistro of een Bordrestaurant. In de 1e klas van deze treinen wordt je zelfs bij je zitplaats bediend.
Bij de ingang bevindt zich een toilet en bagage kan worden geplaatst in de daarvoor bestemde bagagerekken.
De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation. Dat betekent dat de trein als een magneet boven een magnetisch veld zweeft. Zo kan de zwevende Maglev enorme snelheden behalen.
De gemiddelde snelheid van de Shinkansen ligt op de 300 kilometer per uur. Hierdoor reis je gemakkelijk van Tokyo naar Kyoto in een kleine 2,5 uur. Het snelheidsrecord ligt echter op de 443 km per uur en staat op naam van de beroemde Tōkaidō Shinkansen.
De hogesnelheidstreinen of kogeltreinen in China rijden over het algemeen, met een snelheid van ongeveer 200 a 350 kilometer per uur. De werkelijke snelheid van de treinen ligt aan het type trein en het traject.