7 machinisten en 21 monteurs nodig, maar langste trein ter wereld (1,9 kilometer) rijdt. De Zwitserse spoorwegmaatschappij
Een bijna 2 kilometer lange trein heeft afgelopen weekend in Zwitserland het wereldrecord gevestigd. De langste reizigerstrein ter wereld reed door de Alpen, onder meer over het beroemde Landewasserviaduct, dat onderdeel is van UNESCO. Naast veel toeristen zaten er zeven machinisten en 21 technici aan boord.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) rijdt vanaf maandag met een nieuwe, verlengde dubbeldekker. De trein bestaan uit zes treinstellen en heeft een gezamenlijke lengte van 320 meter. Dit is twee keer zo lang als de langste trein die tot nu toe in Nederland reed.
Op zondag 19 februari 1989 werd met de elektrische locomotief nummer 1607 'Vlissingen' een rit gemaakt van Kijfhoek naar Eindhoven met de langste trein in Nederland. De lengte van deze trein, bestaande uit een locomotief en zestig Intercityrijtuigen, bedroeg 1.607 meter.
Op 24 oktober reed het bedrijf voor het eerst met een 375 wagons tellende ertstrein. De trein is vier kilometer lang en rijdt over een 861 kilometer lang traject dat loopt van de stad Sishen naar Saldanha in Zuid-Afrika.
De snelste trein ter wereld is een magneettrein in Japan, die heeft in 2015 op een testbaan tien seconden een snelheid van boven de 600 kilometer per uur behaald. De snelste klassieke hogesnelheidstrein is de Franse TGV POS. Die behaalde in 2007 een snelheid van 574 kilometer per uur.
De maglev-trein in Japan is een van de meest geavanceerde hogesnelheidstreinen ter wereld. De afkorting maglev staat voor Magnetic Levitation, wat betekent dat de trein zweeft boven de rails dankzij magnetische krachten, in plaats van te rijden op wielen.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
De eerste stoomlocomotief is ontworpen door de Britse uitvinder Richard Trevithick en wordt in 1804 in gebruik genomen bij een ijzermijn in Wales. Deze 'vader van de spoorlijn' ontwerpt een trein (zonder naam) die ongeveer acht kilometer per uur rijdt.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
's Ochtends vroeg zijn er enkele treinen Den Helder - Maastricht. Dat is met 3 uur en 44 minuten veruit de langst mogelijke afstand zonder overstap in Nederland.
"We zijn continu bezig om de dienstregeling aan te passen in verband met personeelstekort. Dat is heel vervelend." Vanaf december laat de NS daarom 10 procent minder treinen reiden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. In de aanloop naar 2023 laat de NS nu al 'stapsgewijs' minder treinen rijden.
Bijna overal in Nederland is de maximum snelheid nu 140 km per uur. De meeste NS-treinen kunnen ook niet harder. Maar de nieuwe intercity's die NS heeft besteld kunnen 200. Als die er zijn moet tussen Zwolle en Lelystad 200 gereden worden en tussen Lelystad en Amsterdam 160: tijdwinst een half uur.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation. Dat betekent dat de trein als een magneet boven een magnetisch veld zweeft. Zo kan de zwevende Maglev enorme snelheden behalen.
Wanneer je de treintijden met de vluchttijden vergelijkt, lijkt vliegen sneller. Echter wanneer je rekening houdt met het feit dat je op een luchthaven ver voor vertrek aanwezig dient te zijn en bovendien (ver) buiten het centrum van de stad aankomt, dan wint de trein.
Kinderen jonger dan 3 jaar reizen gratis mee op schoot. Kinderen van 4 t/m 11 jaar mogen gebruik maken van het kind tarief. Kinderen t/m 11 jaar oud reizen altijd mee onder begeleiding van een volwassene (18 jaar of ouder). De prijs voor een ticket is afhankelijk van de klasse.
De spoorwegen werden ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk waar men links reed. Voor het ontwikkelen van de spoorwegen in genoemde landen op het Europese vasteland, werden Britse ingenieurs aangetrokken omdat zij de kennis in huis hadden. Zij lieten de treinen op de sporen die ze aanlegden, uit gewoonte, links rijden.
Met de trein naar Nederland
Thalys : 14 keer per dag aan hoge snelheid vanuit Brussel of Antwerpen naar Rotterdam, Schiphol-Airport en Amsterdam.
China: 317,7 km/uur
De snelste treindienst ter wereld raffelt de 1021,9 kilometer tussen Beijing en Nanjing af in 3 uur en 13 minuten. Goed voor een gemiddelde snelheid van bijna 318 kilometer per uur. De hoge moyenne is mogelijk sinds de maximum snelheid op de lijn dit jaar werd verhoogd naar 350 kilometer per uur.
ICE hogesnelheidstrein
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
In 2 uur en 15 minuten doorkruis je de stad van Noord tot Zuid.Met Thalys reis je in 3 uur en 20 minuten van Amsterdam naar Parijs.
De hogesnelheidstreinen of kogeltreinen in China rijden over het algemeen, met een snelheid van ongeveer 200 a 350 kilometer per uur. De werkelijke snelheid van de treinen ligt aan het type trein en het traject.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.