Kortom, thematisch werken maakt dat het onderwijs gaat leven voor kinderen.Ze leren belangrijke vaardigheden, zoals probleemoplossend denken en onderzoeken. Daarnaast is er een grote plek voor eigenaarschap van de leerlingen.
Doordat je het thema vanuit verschillende kanten benadert, kunnen leerlingen gemakkelijker hun eigen talenten tot uiting laten komen want leidt tot een positiever zelfbeeld. Dan bij elkaar kan weer leiden tot betere leerresultaten.
Bij thematisch werken staan vakken niet op zichzelf, maar zijn ze met elkaar verbonden door een overkoepelend thema. Een goed voorbeeld hiervan in het voortgezet onderwijs zijn projectweken.
Door een langere periode aan een thema te werken gaat het thema meer leven, leren de kinderen bekende begrippen toepassen, leren ze nieuwe begrippen kennen en beklijft het beter. Het werken met thema's zetten we dan ook in om de brede (brein- en talent)ontwikkeling van kinderen te stimuleren.
Een manier van werken waarbij begrippen rond een bepaald onderwerp, maar ook bekende en nieuwe begrippen met elkaar worden verbonden past bij de ontwikkelingsfase en het spel van het kind.
Thematisch werken biedt samenhang tussen de verschillende activiteiten en is goed voor de stimulering van de taalontwikkeling. Binnen een thema kunnen kleuters woordbetekenissen herhalen en toepassen.
Het moet een thema zijn wat iedereen leuk vindt en waar we een tijdje over kunnen werken. We moeten er allerlei dingen bij kunnen bedenken. Denk er maar vast goed over na, dan mag iedereen morgen 1 ding noemen.”
Bij Thematisch Onderwijs is het uitgangspunt dat het leren van de student centraal staat. De student moet kennis opdoen, dit kunnen toepassen op bestaande en nieuwe situaties, eigen keuzes kunnen maken en deze verantwoorden.
Met vakoverstijgend onderwijs maak je de lessen interessanter en aantrekkelijker voor leerlingen. Het vraagt wel wat extra's van leraren om zelf lesmateriaal te ontwikkelen. Voordeel is wel dat je leerlingen maatwerk kunt leveren, vinden leraren van Zonecollege. Zij vertellen over hun ervaring en delen tips.
Met een thema wordt een betekenisvolle omgeving gecreëerd, waarin kinderen kunnen leven en leren en initiatieven nemen. Bij thematisch werken wordt (vrijwel) alles in het thema door de leerkracht bepaald. Thematiseren is een betekenisvol, dynamisch en interactief proces van kinderen en jou als professional.
Een thematisch onderwijsaanbod (al dan niet gebruik makend van een kleuterprogramma) van betekenisvolle samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen.
Een rijk thema is breed en leent zich om vanuit diverse kanten (vakken) te bekijken (multi- perspectivisch).
De kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool. Het Ministerie van OCW heeft de kerndoelen opgesteld. Het is een referentiekader voor scholen, zodat leerkrachten weten waar zij zich op moeten richten bij de ontwikkeling van de leerlingen.
Kenmerken die ze noemen zijn 'Kind centraal', 'Wederzijdse betrokkenheid' 'Sociale vaardigheden', 'Zelfvertrouwen en zelfstandigheid' en 'Kwaliteit van onderwijs'.
Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak. Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren. In het onderwijs kan het gebrek aan uitdaging leiden tot gedemotiveerde leerlingen.
De onderwerpen of het onderwerp van een verhaal kun je vaak in één woord aangeven, bijvoorbeeld liefde, vriendschap, reizen of oorlog [ook dit wordt vaak wel thema genoemd].
De voortgang van het verhaal wordt bijgehouden op een prikbord in de klas. Het 'wandfries' genoemd. Dit gebeurt in chronologische volgorde, zodat duidelijk zichtbaar is voor de kinderen hoe het verhaal tot nu toe verlopen is.
Door verhalend ontwerpen in te zetten, zorg je ervoor dat het leren betekenisvol wordt bij kinderen en dat ze actief gaan leren. Verhalend ontwerpen wordt gekarakteriseerd door sleutelbegrippen als: verbeelding, verwondering, betekenisvol, samenhang, context, motiverende inspiratiebron.
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Je kind maakt kennis met nieuwe onderwerpen en nieuwe woorden.
Kleuters gaan zelf initiatief nemen om activiteiten te ondernemen en ontdekken. Ze bedenken samen ideeën voor spel en komen voor zichzelf op. In de klas leren ze samenwerken, opdrachten maken en zich voor iets langere tijd te concentreren. Ze leren om zich steeds beter aan afspraken en regels te houden.