Groen is de kleur van het leven, de natuur en de toekomst. Het werkt kalmerend op lichaam en geest en staat voor inzicht, wijsheid en toewijding.
Betekenis kleur geel
Deze kleur wordt ook wel de kleur van geluk genoemd en straalt energie uit. Precies om die reden gebruiken merken deze kleur wanneer zij spontaniteit willen uitdrukken. Welke merken gebruiken de kleur geel in hun marketing? Geluk, speels, vrolijk.
Witdrukdenken, ook wel bekend als het denken in termen van “wit”, hanteert de dominante gedachte dat alles in een constante staat van verandering is.
Groen is ook de kleur van de natuur, groen schenkt rust, vrede en een gevoel van verbinding hebben. Groen staat ook vaak voor jeugdigheid, jong zijn en onervaren (het groentje).
Diepe donkere kleuren geven je huis een chique touch. Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom.
Groen is onder andere de kleur van geld.
Groen kan de koopkracht van je klanten verhogen. In een artikel van Epson staat ook: Groen bevindt zich in het midden van het kleurenspectrum en is daarom de meest evenwichtige kleur. Als de wereld om ons heen groen is, staat dat voor water en gezond plantenleven.
Draag jij veel blauw in je kleren: Blauw is de perfecte assertieve kleur. Het staat voor stabiliteit en kracht, doordat het geassocieerd wordt met de lucht en de oceanen.
Groen is de kleur van ontwikkeling en staat voor leven, balans en harmonie. Betreed je een ruimte waar groen hoofdzakelijk de kleur bepaalt, krijg je direct een gevoel van rust, alsof je je buiten in de natuur waant.
Groen. In China staat de kleur groen symbool voor regeneratie, van nieuw leven, van hoop en van vruchtbaarheid. De kleur groen wordt echter ook geassocieerd met schaamte.
Blauw kan ook emoties van spiritualiteit met zich meebrengen. Aan de andere kant kan te veel blauw je een 'blauw' gevoel geven: koud en eenzaam.
Roze rozen
De donkere tint roze staat voor dankbaarheid.
Kleurenpsychologie blauw
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen.
Rood stimuleert energie, en kan actie inspireren. Het geeft je ook een gevoel van vertrouwen en bescherming. Daarnaast trekt rood veel aan aandacht naar zichzelf toe, meer dan welke andere kleur dan ook.
De 'niet-kleuren' zwart en wit vormen het sterkste contrast; het door Itten geïntroduceerde en zogenoemde licht-donkercontrast. Ook bij de bonte kleuren wordt het afgrenzende effect duidelijk. Een lichte kleur naast een donkere kleur werkt sterker dan naast een even lichte of lichtere kleur.
Oranje – warm en energiek
Oranje is zo'n kleur: volgens de kleurenpsychologie staat ze onder meer voor vreugde en creativiteit en straalt ze heel wat energie uit.
Groen als Gras
Het wordt vaak geassocieerd met de natuur, groei, geld, rijkdom, gezondheid en vrijgevigheid. Het wordt echter ook wel eens gelinkt aan negatieve concepten zoals nijd. Veel bedrijven die natuurproducten of gezondheidsproducten verkopen, gebruiken groen om hun verbondenheid met de natuur te benadrukken.
Zwart is een kleur die staat voor verborgenheid, angst en mysterie. Dit komt omdat zwart eigenlijk geen kleur is en veel licht wegneemt. Wanneer je de kleur in huis gebruikt heeft het totaal andere effecten. Meestal gebruikt men de kleur zwart om te combineren met accessoires of met andere kleuren.
Oranje is de vrolijkste lichtkleur. Oranje staat voor de combinatie van geluk (geel) en rood (energie) en stimuleert volgens onderzoekers de zuurstoftoevoer naar de hersenen en dus de hersenactiviteit. Deze prachtige kleur stimuleert, verwarmt, maakt creatief en stemt vrolijk.
De internationale verfproducent Dulux Paints hield een grootschalige enquête met respondenten uit dertig verschillende landen en kon concluderen dat maar liefst 42 procent van de ondervraagde mannen en 30 procent van de vrouwen dezelfde favoriete kleur hebben. En die kleur is blauw.
- Blauw. Zachte variaties van blauw kunnen sereniteit brengen en een kalmerend koel effect hebben. De kleur kan rust geven, laat je ademen en beter concentreren of slapen.
Warme gezelligheid in huis met roze, koraal en oranje.
Warme tinten geven gelijk een aangenaam gevoel, maken een ruimte gezellig en brengen ook wat pit in een huis. Kleuren zoals roze of oranje zijn misschien snel wat heftig, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet.
Rood wordt vaak geassocieerd met pijn en ontsteking, terwijl kleuren als blauw en groen vaak een verzachtende impact hebben.
Bij negatieve, persoonlijke emoties als vijandschap, angst en haat is zwart een passende kleur voor velen. Grijs associeert zich met verdriet, ziekte en ouderdom, maar ook met technologie. Verrassend is dat vooral vrouwen technologie koppelen aan grijs. Mannen ervaren technologie vooral als blauw.