Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
In veruit de meeste gevallen (70%) gaat het om ongelukken waar andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn, zoals auto's (52%), een zwaar voertuig of bus (13%) of fietsers en voetgangers (5%). In 30% van de gevallen betreft het een eenzijdig ongeluk, dus zonder dat er een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is.
Totaal 9 procent motorrijders
In 2021 was 7% van de doden een voetganger, 5% een berijder van een scootmobiel en 2% een inzittende van een vracht- of bestelauto. Bron: SWOV-factsheet, april 2022.
Verkeersdoden naar vervoerswijze
Daarnaast overleden 57 voetgangers, 47 bromfietsers, 46 motorrijders en 39 bestuurders van een scootmobiel. Vergeleken met 2021 kwamen er 84 meer fietsers om het leven door een verkeersongeval en is het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie).
Rijfouten, zoals controleverlies of slippen bij het remmen, zijn de meest voorkomende redenen. Wat betreft de resterende 10%, de oorzaken zijn vaak externe elementen, maar bij andere is de oorzaak onbekend.
Motorrijden is gevaarlijker
Hier is geen speld tussen te krijgen, percentueel gebeuren er met motoren veel meer (dodelijke) ongelukken dan met auto's. Tot wel achttien keer zoveel kans op een dodelijk ongeval per gereden kilometer als in een auto, aldus Europees onderzoek.
In 2019 kwamen er nog 52 motorrijders om het leven in het verkeer. Vorig jaar waren dit er 44. Hierbij is de grootste groep al jaren die van 20 tot 30 jaar.
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Je kunt het beschouwen als een vriendelijke manier van herkenning en begrip voor de andere motorrijder. Het ontstaan van de groet bij motorrijders is niet heel duidelijk. Er gaat en verhaal over middeleeuwse ridders die, als ze elkaar te paard tegenkwamen, hun hand opstaken als een groetgebaar en gebaar van herkenning.
Oppassen geblazen. Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Per miljard gereden kilometer komen er gemiddeld 3,1 mensen om in de auto. Bij fietsen is dat aantal een schokkende 44,6 en bij voetgangers is dat maar liefst 54,2. Dat is dus minimaal 14 keer meer! Alleen motorrijden is gevaarlijker met 108,9 doden per miljard kilometer.
In Nederland moet je dus verplicht een motorrijbewijs halen. Om dat te doen, moet je eerst een motor theorie examen afleggen en daarna afrijden. Het is gelukkig niet erg moeilijk om je motorrijbewijs te halen, dus voor je het weet zit je legaal op de motor.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Een zware motor heeft een motorvermogen van 35 kW of meer. U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden.
Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen vallen er 28 dodelijke slachtoffers onder de motorrijders, ten opzichte van 8 fietsers, 11 automobilisten en 19 voetgangers bijvoorbeeld.
Motorrijders groeten elkaar altijd. Dit doen ze door hun linkerhand even op te steken.Vaak maken ze er ook een V-teken bij.
Daarom zie je ook motorrijders die een 'voetkick' geven. Ze steken dan hun voet uit om te groeten omdat een handgebaar onmogelijk is. Voor veel automobilisten is dit niet bekend (waardoor het eigenlijk dus ook onzinnig is), maar als jij in de file ruimte maakt dan steken motorrijders soms als dank hun been even uit.
Tanken terwijl de motor draait is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Statische elektriciteit die wordt gegenereerd wanneer de motor draait, kan brandstofdampen doen ontbranden. Niet voor niets hebben de meeste tankstations een bord met de tekst 'Motor uit'.
Rijden op een motor mag alleen wanneer de bestuurder een motorrijbewijs heeft. Dit heet ook wel het rijbewijs A. Het examen voor het rijbewijs bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. Iedereen die voor het eerst een Nederlands rijbewijs haalt, krijgt een beginnersrijbewijs.
Paardrijden veroorzaakt meer dan 6000 ongevallen per jaar
Paardrijden is riskanter dan skiën of wielrennen, zo blijkt uit een studie van Amerikaanse onderzoekers (bron : Trauma Chirurgie & Acute Zorg Open). Om tot deze conclusie te komen, bestudeerden de onderzoekers 25.000 mensen tussen 2007 en 2016.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (55% van het totaal aantal verkeersdoden, 63% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (18% van het totaal en 21% in BRON) en wegen van het Rijk (11% totaal en 12% in BRON).
De gevaarlijkste weg van Nederland
In Nederland gebeuren de meeste verkeersongelukken op kruispunten en N-wegen, waar de snelheid relatief hoog ligt. Van de dodelijke verkeersongelukken gebeurde 62% op N-wegen. Hier is het dus extra belangrijk om rustig en voorzichtig te rijden.
De grootste groep daarvan zijn de 40-49-jarige motorrijders (bijna 30%). Dit is ook relatief gezien hoog; bij alle vervoerswijzen samen valt 'slechts' 8% van de verkeersdoden in de leeftijdsgroep 40-49 jaar.