Een kabelboom / draadboom is een verzameling elektrische draden met connectoren die verschillende onderdelen in een product elektrisch met elkaar verbindt, zoals een huishoudelijk apparaat, om stroom en signalen te geleiden. De elektrische draden worden meestal vastgemaakt met kabelbinders, klemmen en hulzen.
Een kabelboom behoort tot de elektrotechnische onderdelen van machines en voertuigen. Een kabelboom bestaat uit een samenvoeging van verschillende elektrische draden en connectoren. Deze draden zijn aan elkaar verbonden doormiddel van verschillende bandjes. Kenmerkend voor een kabelboom is een centrale bundeling.
Wat is een kabelboom:
Kabelbomen zijn de elektrische aders van machines en voertuigen, ze vertakken van de PDU (Power Distribution Unit) tot elk elektrisch aangestuurd onderdeel. Een kabelboom bestaat uit meerdere draden/kabels en connectoren.
De kabelboom oftewel de draadboom is de complete bedrading van de scooter. Hierop zijn alle onderdelen van uw scooter aangesloten die elektriciteit nodig hebben. Denk hierbij o.a. aan de koplamp, achterlamp en claxon. Een kabelboom vervang je als er technische mankementen optreden.
Doormeten doe je gewoon,door de - van je meter op het frame te zetten,en de andere kant op één van de punten van je draad. Geef de mtere nu wat aan,is je draad nog goed,geeft hij niks aan(heb je de draad dus als het ware verlengt),is de draad stuk.
De Volkswagen Golf I had in 1980 slechts 191 kabels die – als je ze aan elkaar zou knopen – een totale lengte hadden van 214 meter. De nieuwste generatie van de Golf heeft bijna duizend kabels, met een totale lengte van zo'n 1,6 kilometer.
De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de stroom welke door de ontsteking wordt opgewekt bruikbaar is voor de andere elektrische delen van de scooter en zorgt er ook voor dat de accu opgeladen kan worden.
De meeste kabelbreuken ontstaan doordat de apparatuur niet netjes wordt opgeborgen. Omdat de kabel niet wordt beschermd, kan deze gemakkelijk beschadigingen oplopen van andere voorwerpen in je tas, jas of broekzak. Ook ontstaan er al snel knopen in de kabel.
Kabelboom. De autobouwers zijn afhankelijk van veel onderdelen uit Oekraïne. Onder meer microchips, grondstoffen voor driewegkatalysatoren en lithium-ion-batterijen worden ingekocht bij Duitse bedrijven die fabrieken hebben in Oekraïne. Het belangrijkste component waar de automerken op wachten zijn de kabelbomen.
Een doorsneeauto bevat bijna een ton ijzer en staal en meer dan 100 kilo aluminium. Voor koper is de trend het opvallendst. Auto's bulken van koper. Er zit nu anderhalve kilometer koperdraad in een auto, dertig keer meer dan in een auto uit de jaren veertig.
Er zijn 2 manieren op een kabelbreuk op te sporen. De eerste is door middel van een 'kabeltester'. De andere manier is heel simpel door gebruik te maken van een oude AM/FM radio die het signaal van het draad kan opvangen.
Is de beschadiging minimaal en is enkel de rubberen mantel beschadigd? Dan volstaat het om de kabel te repareren met vulkaniserende tape. Indien de gekleurde elektriciteitsdraden zichtbaar zijn door de beschadiging dan volstaat het niet om de kabel enkel met vulkaniserende tape te repareren.
Bij een stationair draaiende of in lage toeren draaiende motorfiets moet de multimeter een accu spanning weergeven van 12 -13 volt. Bij hogere toerentallen loopt de spanning op en dient zich bij ongeveer 5000 toeren per minuut te stabiliseren op 13,5 tot 14 volt.
Spanningsregelaar defect onderzoeken
Dit doe je door de motor te starten en vervolgens met een volt-meter de spanning te meten op de accupolen. Dit hoort rond de 13,5-14,5V te zijn. Is dit minder (dus 12V is niet goed!) of meer dan 15V, dan is er iets niet goed met het laadcicruit.
Spanningsregelaar kapot? Dat merk je snel genoeg, want op moment dat je spanningsregelaar kapot is zal de auto accu niet worden bijgeladen en de dynamo niet worden aangestuurd. Gevolg is dat je auto niet meer start en bepaalde elektrische functies uitvallen.
Dan kun je met een kabel tester snel en eenvoudig de breuk opsporen. Je sluit de tester gemakkelijk aan op de kabel. Vervolgens kun je met de tracer, door een knop ingedrukt te houden, het signaal volgen. Wanneer het signaal stopt en het lampje niet meer brandt op de tracer weet u dat de draad daar een breuk vertoont.
De auto bepaalt het verbruik van de laadpaal
De zuinigste elektrische auto's verbruiken tegenwoordig gemiddeld zo'n 15 kWh per 100 km. De zware meer energieslurpende modellen rond de 23 kWh/100 km. Wat ook bijdraagt aan hoger verbruik is een sportieve rijstijl.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling.
Kabels en leidingen liggen tussen de 30 cm en 1 meter diep, maar dit kan door grondzakking, ophoging enzovoort behoorlijk afwijken. Ruikt u bij het graven een gaslucht? Meld dit dan direct via het landelijk storingsnummer voor Elektriciteit en Gas: 0800 9009.
Waar lopen leidingen? Gas, water en elektriciteit worden via leidingen de woning binnengebracht. De leidingen zijn soms goed zichtbaar, maar ze lopen ook achter of in de muur en onder of in de vloer te vinden. Ook in het plafond zijn leidingen aanwezig.
Wanneer de kabels tussen uw muren in door een PVC-buis lopen, is het achterhalen hiervan relatief simpel. U kunt in dit geval een trekveer gebruiken, om te kijken hoe de PVC-buis loopt. Vaak worden deze buizen horizontaal of verticaal gelegd. De kans op kleine bochten in de buizen is erg klein.