De incidentmethode is een methode waarbij, in een aantal fases, een gebeurtenis wordt besproken, die één van de deelnemers heeft meegemaakt. De methode heeft ten doel het doen toenemen van het situatieve denken, dat wil zeggen, het leren herkennen en met elkaar in verband zien van aspecten van een beroepsgebeurtenis.
De structuur van de methode biedt zekerheid en veiligheid en voldoende openheid, rust en tijd om verhaal te doen. De incidentmethode werkt goed om in een beperkte tijdsspanne, doelmatig en effectief aan een situatie / probleem te werken. Deze methode is zeer geschikt voor professionals op mbo- en hbo-niveau.
De Balint-methode is een methode waarin je één casus behandelt, waarvan de meeste mensen denken iets te kunnen leren. De Balint-methode is geschikt voor (ervaren) intervisiegroepen met minimaal 5 deelnemers. Een belangrijke voorwaarde is dat de deelnemers elkaar goed kennen en vertrouwd zijn met elkaar.
Deze methode kenmerkt zich door een probleemoplossende insteek, waarin het leren van zowel inbrenger als andere groepsleden centraal staat. De inbrenger krijgt allerlei inhoudelijke adviezen en de anderen krijgen feedback op hun analyse van de vraag.
Helpende vragen intervisie
Om je intervisie-onderwerp te bedenken, kun je jezelf een vraag stellen, bijvoorbeeld: Gaat het goed tussen jou en je collega's? Hoe ga je om met ruis op de lijn? Wat verwacht je van jouw carrière op je huidige kantoor?
Wat is intervisie? Bij intervisie bespreken collega's op een methodische manier vraagstukken uit de eigen werkpraktijk. Deelnemers leren elkaar te consulteren over eigen werkvragen en deze op een niet oordelende, maar lerende manier te behandelen.
Intervisie is een krachtige methode om hulpverleners inzicht te geven in het eigen denken en handelen met betrekking tot problemen die zich op het werk voordoen. Het doel van intervisie is om door zelfreflectie te komen tot een aantal gedragsalternatieven om toekomstige lastige situaties het hoofd te bieden.
Een effectieve bijeenkomst duurt meestal zo tussen de 2 ½ en 3 uur. En ook hier geldt dat goede voorbereiding het halve werk is. Zeker in het begin kan het nog wat zoeken zijn hoe je een intervisiebijeenkomst inricht.
Ideaal is minimaal 4 tot maximaal 8 personen. Hoe meer leden, hoe kleiner de kans dat je iets in kunt brengen en voldoende aandacht krijgt. Bij minder dan 4 deelnemers ontbreekt het aan variatie van aanwezige visies.
Wat is intervisie?:
Intervisie biedt een gestructureerde vorm van intercollegiaal contact en geeft de deelnemers gelegenheid elkaar te bevragen, te ondersteunen en feedback te geven. Op deze manier kan men op professionele basis van en met elkaar leren.
De incidentmethode is een methode waarbij, in een aantal fases, een gebeurtenis wordt besproken, die één van de deelnemers heeft meegemaakt. De methode heeft ten doel het doen toenemen van het situatieve denken, dat wil zeggen, het leren herkennen en met elkaar in verband zien van aspecten van een beroepsgebeurtenis.
Wat is het verschil tussen supervisie en intervisie? Intervisie en supervisie lijken op elkaar, maar supervisie is nog meer gericht op de persoon van de inbrenger, de groep is kleiner, de begeleiding van de supervisor is intensiever en er zijn meer bijeenkomsten in een korte periode.
Begin eventueel met een korte mindfulness oefening, om te zorgen dat iedereen zijn aandacht op de intervisie en op elkaar kan richten. Je kunt bijvoorbeeld de volgende tekst gebruiken: “sluit je ogen.
Net als bij een vergadering heb je bij intervisie ook een voorzitter. Voorzitter • De voorzitter is verantwoordelijk voor het volgen van het stappenplan voor intervisie. De voorzitter zorgt ervoor dat iedereen aan het woord komt. De voorzitter houdt de tijd in de gaten.
Intervisie raakt het vermogen tot zelfontwikkeling en streeft ernaar het beste uit elkaar naar boven te halen. Een intervisiebijeenkomst geeft oplossingen voor individuele vraagstukken doordat collega's of vakgenoten zich zonder druk op het vraagstuk concentreren en elkaar verhelderende open vragen leren stellen.
Intervisie is een zelfhulpmethode waarmee collega's elkaar helpen om beter te worden in hun werk. Dit gebeurt meestal in een intervisiegroep. De leden van de groep komen op vrijwillige en gelijkwaardige basis regelmatig samen. Soms worden ze begeleid door een trainer, maar meestal is er geen leiding.
Waarom Supervisie? Supervisie is leren reflecteren. Reflectie is een moment van stil staan, om vervolgens opnieuw en anders in beweging te komen. Supervisie is leren reflecteren, het beter afstemmen van je denken, voelen en handelen, opdat je je beroep prettiger kan uitoefenen.
Wat is het doel van intervisie onderwijs? intervisie onderwijs zorgt ervoor dat docenten meer rust hebben in hun werk; intervisie onderwijs zorgt ervoor dat docenten ergens kunnen sparren in een vertrouwde omgeving; intervisie onderwijs zorgt ervoor dat docenten efficiënter en effectiever gaan werken.
Hoe vaak kom je bij elkaar? “Intervisie kan lang doorgaan. Zo'n zes bijeenkomsten per jaar is gebruikelijk. Het eerste jaar gaat onder begeleiding, vooral om deelnemers te leren hoe zo'n intervisiemethode werkt.
Bij intercollegiale intervisie ondersteunen collega's elkaar op gelijkwaardige basis. Zo helpen ze elkaar hun functioneren te verbeteren. Het gaat hierbij niet om het vinden van pasklare oplossingen. De bedoeling is juist te reflecteren op gedrag, waardoor ruimte ontstaat voor een andere visie.
Verschil tussen consultatie en intervisie: Collegiale consultatie verschilt van intervisie door de verschillende doelstelling: bij intervisie gaat het om het leren van en in het beroep: consultatie is gericht op verheldering en hulp bij een probleem in het werk.
Werkbegeleiding U mag bij de oude reflectievoorwaarden ook werkbegeleiding als reflectie indienen. Met 30 uur behaalt u 50 punten. Bij minder uren krijgt u het aantal punten in verhouding. De bijeenkomsten vinden gemiddeld 1 x per week plaats.