Hiermee is Amazon.com het grootste internetbedrijf ter wereld en heeft het van oprichter Jeff Bezos de rijkste man ter wereld gemaakt.
Bol.com is met een consumentenomzet van 2,17 miljard euro verreweg de grootste webshop van het land, blijkt uit de Twinkle100. Coolblue is net als vorig jaar tweede, Albert Heijn staat wederom derde. Bol.com loopt uit dankzij de externe verkopers op het platform.
Bol.com had in 2020 een omzet van 3,3 miljard euro en verkocht voor bijna twee miljard euro meer dan Coolblue (omzet: 1,4 miljard euro). Albert Heijn is daarentegen met een inhaalslag bezig om het bedrijf van Pieter Zwart van de tweede plek te stoten. Het supermarktconcern draaide in 2020 een omzet van 1,2 miljard.
,,Ze groeien wel, maar het is tot nu toe pittig om het bol.com, Coolblue, maar ook Zalando lastig te maken." Coolblue en Zalando richten zich volgens hem met succes op niches zoals elektronica en mode. Bol.com en Amazon zijn met hun brede aanbod elkaars directe concurrent.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
Daarmee komt het totaal aantal webwinkels uit op 80.995 webwinkels. Het gros van de webwinkels verkoopt fashion (18.790) of non-foodartikelen (13.865). Van deze webwinkels zijn er ruim 2.000 aangesloten bij Thuiswinkel.org en zij vertegenwoordigen ruim 70% van alle online consumentenbestedingen in Nederland.
Amazon goedkoper, Bol.com en Coolblue als merk populairder
Uit een prijspeiling van de Consumentenbond in juni 2020 bleek dat Amazon.nl gemiddeld 6 procent goedkoper is dan Bol.com. Met name elektronica, wearables, speelgoed, luiers en drogisterij-artikelen zijn bij Amazon doorgaans voordeliger.
Bol.com breidt activiteiten uit met verkoop via Duitse en Franse retailers en merken. 3 augustus 2016 – Duitse en Franse retailers en merken kunnen nu hun producten aan consumenten in Nederland en België verkopen via bol.com.
In Nederland is Ebay iets minder populair; In December van 2020 zagen ze volgens Similarweb 2,8 miljoen bezoekers op hun Nederlandse website. En hiervan kwam 87% van de bezoekers daadwerkelijk uit Nederland.
Door jouw producten in de webshop van Bol.com te plaatsen, spreek je direct een onwijs breed publiek aan. De kans is hierdoor groot dat je meer en meer naamsbekendheid weet te creëren én dat je meer verkopen weet te realiseren. Hierdoor groeit jouw omzet, groeit jouw winst en groeit dus ook jouw onderneming.
Je kunt eigenlijk best zelf raden waarom Bol geen fysieke winkels heeft. Het assortiment is namelijk al zo groot geworden, dat je je nauwelijks kunt voorstellen hoe je dit dan in een winkel gaat verkopen. Bij de V&D kreeg je immers bijna hetzelfde aanbod en die bestaat nu ook niet meer.
Bol.com heeft een Franstalige versie van zijn webwinkel online gezet. Deze site is bedoeld voor Franstalige Brusselaars en Walen. Bol.com had al een Franstalige app, maar veel Franstalige klanten gingen alsnog naar de Nederlandstalige website. De website is nu ook in het Frans.
Want wat voor product je ook koopt, er is een truc om goedkoper uit te zijn bij Bol.com bij het afrekenen. Wie namelijk voor minder dan 20 euro afrekent, moet verzendkosten betalen. Als je daarboven komt te zitten qua prijs, komen de verzendkosten voor de rekening van Bol.com.
Lage prijzen
"Het businessmodel van Amazon is dat ze een onmenselijk groot assortiment hebben, en daarmee zo laag mogelijke prijzen kunnen bieden", zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer. De goedkoopste is Amazon nog lang niet altijd, ziet Koelemeijer, maar het is wel het streven van de online webshop.
Amazon ging op 10 maart 2020 live in Nederland. Tussen juli 2020 en mei 2021 brachten 93,1 miljoen Nederlanders een bezoekje aan Bol.com. Amazon had 26,15 miljoen bezoekers. Bol.com is dus nog steeds ruim drie keer zo groot als Amazon.
Twinkle100: hét overzicht over e-commerce in Nederland
Jaarlijks rangschikt e-commerce vaktitel Twinkle de online topverkopers in Nederland naar omzet. Op 14 oktober wordt de nieuwe Twinkle100 gelanceerd!
Naar schatting heeft alleen de Nederlandse kledingmarkt al een omvang van tussen de 700 en 900 miljoen stuks per jaar.
De groei van het aantal webshops in Nederland als gevolg van de coronacrisis neemt af. Kwamen er in februari 2021 nog ruim 3.200 webwinkels bij, afgelopen maand waren dat er 1.868. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.