Wat is de grootste vrachtwagen ter wereld? De grootste truck ter wereld is waarschijnlijk afkomstig van het staatsbedrijf Belaz in Wit-Rusland: de Belaz 75710. Deze kiepwagen, ook wel dumper genoemd, wordt gebruikt voor het transporteren van los stortgoed zoals grind, zand en aarde.
De nieuwe MAN TGX 18.510 is uitgerust met de grootste cabine en die heet tegenwoordig GX. De basis van deze cabine is gelijk aan zijn voorganger maar er is zoveel nieuw aan dat we kunnen spreken van een nieuwe cabine. MAN nam afscheid van de enorm hoge voorruit in het topmodel en dat komt de opbergruimte ten goede.
1e plaats: Volvo Iron Knight
Wow! 4,5 ton gewicht, maar van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden. Alleen Volvo's Iron Knight kan dat, dankzij zijn 12,8-liter inhoud, D13 zescilinder-in-lijn motor, 6000 Nm koppel en niet minder dan 2400 pk.
Daimler, grootste vrachtwagenfabrikant op wereldniveau
De wereldleider op de vrachtwagenmarkt blijft Daimler, met een nog steeds groeiende productie: verkoop van 500.000 vrachtwagens van het merk Mercedes, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz in 2014 (484.000 in 2013).
Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen. De reusachtige vrachtwagen is in de truckwereld beter bekend als 'Thor'.
De snelste vrachtwagen is de Volvo Iron Knight uit 2016. Deze is in staat om een kilometer in 21.290 seconden af te leggen, met een topsnelheid van 276 km/u. De truck schiet in 4.6 seconden van 0 naar de 100 km/h. Dit is mogelijk dankzij de 2400 pk en 6000 Nm: dit geeft de truck bijzonder veel kracht.
Van onze redactie eonomie EINDHOVEN - Daf Trucks is sinds gisteren eigendom van de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar. Voor 933 miljoen gulden kochten de Amerikanen alle aandelen, die in handen waren van de Nederlandse staat, de Vlaamse deelregering en een aantal, voornamelijk institutionele, beleggers.
Nummer 1: DAF
Met kop en schouders de winnaar is, van origine van Nederlandse bodem, het merk DAF. In 2019 koos maar liefst 42% van de wegtransport klanten van Beequip voor een DAF vrachtwagen leasen, in 2020 zitten we tot nu toe op 40%.
Natuurlijk wilt u dan weten wat een (nieuwe) DAF Truck kost. De prijzen verschillen per model en opties voor extra comfort, styling en multimedia. De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden.
DAF ontwikkelde de DK-motor met 212 DIN-PK (230 SAE-PK) (paardenkracht), de DKA met 230 DIN-pk (250 SAE-PK) en in 1972 de zwaarste, de DKB met 304 DIN-pk (324 SAE-PK).
Wat kost een monstertruck? Alleen de motor kost al zo'n 50.000 euro. Ook voor de handgemaakte banden, beplating, extra schokdempers en vering moet flink in de buidel worden getast. Al met al kost een nieuwe truck al gauw 150.000 euro, berekende het Amerikaanse autoblog Offroaders.com.
Met road trains zijn meerdere records bereikt: 1999: 610 meter lengte, 603 tonnen gewicht, bestaand uit een Kenworth-trekker en 46 aanhangers. Gevestigd in Merredin, West-Australië. 2003: 1235 meter lengte, bestaand uit een Kenworth-trekker en 87 aanhangers.
De motor is leverbaar met vermogens van 410 tot 530 pk.
DAF is verreweg het meest favoriete truckmerk in Nederland.
Dat blijkt uit de resultaten van een poll op Truckstar.nl. Ook Scania en Volvo scoren goed als favoriete truckmerk. Maar DAF steekt met kop en schouders boven alle concurrenten uit.
In Europa is 40 ton het gemiddelde toegestane totaalgewicht en met 10 pk per ton heb je dan 400 pk nodig. Iets meer vermogen zorgt voor hogere gemiddelde snelheden en comfort, maar met 500 pk heb je het als chauffeur in de meeste situaties echt prima onder controle.
'Tot 120 ton rijden we met vierassige trekkers met 510 tot 540 pk. ' Hij vindt 700 pk wel het maximum. '660 pk is voldoende voor ladingen tot 400 ton. Wordt het nog zwaarder, dan wordt 700 pk interessant', zegt Kleis.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar. Dat de economie weer aantrekt en de vervoerssector weer positiever gestemd is, blijkt onder meer uit de vernieuwing van het wagenpark.
De nieuwprijs van de R500 begint ongeveer bij 145.000 euro exclusief BTW. Naast dat alle elektronische snufjes in de Scania R500 trekkers ideaal in gebruik zijn, heeft de bestuurder ook een ruime keuze aan cabines. Zo zijn er de R laag, R normaal, R Highline en R Topline.
Het gemiddelde jaarkilometrage van vrachtwagens daalde van 48,5 duizend in 2002 naar 44,2 duizend in 2017. Het aantal bedrijfswagens boven de 3,5 ton nam in die periode met 3,7 procent toe tot 226 duizend. Het aantal jaarlijks gereden kilometers van vrachtwagens piekte een jaar voor de crisis, in 2007.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
DAF-producten worden geproduceerd in Eindhoven (Nederland), Westerlo (België), Leyland (Verenigd Koninkrijk), Ponta Grossa (Brazilië), Bayswater (Australië) en Taichung (Taiwan). De productie van motoren, cabines, assen en chassis alsmede de eindassemblage van de voertuigen zijn in de diverse faciliteiten geïntegreerd.
Dit komt omdat er twee verschillende soorten vrachtwagens zijn; een vrachtwagen zonder aanhanger en een vrachtwagen met aanhanger. Dit betekent dat je bij een vrachtwagen met aanhanger op een andere manier moet sturen en rijden. Daarnaast noem je een vrachtwagen rijdend onder het rijbewijs CE: een trekkend voertuig C.
DAF produceert in Eindhoven momenteel 160 trucks per dag. Nog niet het aantal van voor corona, maar het komt in de buurt. Een verdere productieverhoging zit in de pijplijn. Vorig jaar produceerde DAF ruim 64 duizend trucks, waarvan 8 procent voor de Nederlandse markt.
Opgericht in 1928
Op 1 april 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven, Nederland. Vanaf dit uiterst bescheiden begin heeft DAF zich uiteindelijk ontwikkeld tot een toonaangevende wereldwijde truckfabrikant die zich sterk richt op innovatie, kwaliteit en efficiënt transport.
Die werkplaats van Van Doorne, inmiddels vergezeld van zijn broer Wim, groeide in 1932 uit tot een aanhangwagenfabriek. Van Doornes AanhangwagenFabriek dus, afgekort DAF. De aanhangers en trailers van DAF hadden een gelast chassis, zo zien we in het museum.