De Mil Mi-26 (Russisch: Ми-26) (NAVO-codenaam: Halo) is een Sovjet/Russische zware transporthelikopter en is in zowel civiele als militaire dienst. Het is de zwaarste en sterkste helikopter in productie.
In Kemzeke bij Stekene is de grootste helikopter ter wereld aangekomen op de terreinen van de Verbeke Foundation. Het gaat om de Russische MI 26T, een gevaarte van 40 meter lang, 8 meter hoog en 8 meter breed.
De Chinook heeft een groot hefvermogen. Met de 3 haken onder het toestel kan een externe lading (slingload) tot een gewicht van 12.701 kilo worden vervoerd. In de romp van de helikopter kunnen 57 volledig bepakte militairen, 10.000 kilo lading of 24 stretchers met mensen worden vervoerd.
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Het hefvermogen van de Chinook is groot. Met de drie haken onder het toestel kan een externe lading ('slingload') tot een gewicht van 12.701kg worden vervoerd. In de romp van de helikopter kunnen 57 volledig bepakte militairen, 10.000 kilogram lading of -in de evacuatierol- 24 stretchers worden vervoerd.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Stationering. De Apaches zijn ingedeeld bij het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht. 301 Squadron is met 20 stuks gestationeerd op Vliegbasis Gilze Rijen. 8 exemplaren zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten.
Tot eind april verplaatst een helikopterbrigade met 54 toestellen via Nederland terug naar de Verenigde Staten. Naast Black Hawks, vliegen er Chinook-transporthelikopters en Apache-gevechtshelikopters van Vliegbasis Eindhoven naar Rotterdam.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
Tenslotte ligt de aanschafprijs van een helikopter ver boven die van een vliegtuig. Vliegen in een heli is misschien duurder maar uiteindelijk wel veeeeeel leuker en mooier dan vliegen in een vliegtuig.
Echter: een helicopter kan gelukkig bij de meeste weertypes vliegen, maar risico's nemen we nooit. In geval van slecht weer of weersvoorspellingen (voornamelijk onweer, overvloedige regen of mist, sneeuw, vrieskoude) kan de vlucht uit veiligheids-overwegingen geannuleerd worden.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
De snelste helikopter ter wereld is de Airbus Eurocopter X3 die een snelheid van 255kts (472 km/u) kon halen in een niet officële demonstratievlucht.
Hoe lang een EC135 in de lucht kan blijven op een volle tank van 710 liter kerosine ofwel Jet A1 hangt van veel factoren af: het weer, het aantal mensen aan boord. Gemiddeld is het een uur of twee. Het duurt ruim een half uur voordat een heli vanaf Schiphol is opgestegen en in Oost-Nederland paraat is.
Maar dat is niet alles, een vlieguur met de Chinook CH-47F kost $10.600 terwijl een King Stallion $42.000 per vlieguur kost. Daarenboven kost het onderhoud bij de Chinook $4.300 per vlieguur en bij de King Stallion niet minder dan $25.100. Je hebt geen rekenmachine nodig om het verschil te berekenen!
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Helikopterrondvluchten op locatie kunnen al plaatsvinden vanaf circa EUR 37,50 per passagier. Het huren van de helikopter voor helikoptervluchten ten behoeve van vervoer, evenementen, foto of inspectiewerk begint rond de EUR 1.000,- ex btw, met plaats voor 4 passagiers en één piloot.
Er zijn een paar helikopters die je geregeld ziet boven de stad: de gele traumahelikopter voor als er een ernstig ongeluk is gebeurd en artsen snel moeten worden ingevlogen om eerste hulp te verlenen. Of de blauwwitte politieheli, bijvoorbeeld als er een verdachte op de vlucht is geslagen.
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
Natuurlijk hangt de prijs samen met de uiteindelijke uitrusting van de helikopter. In Maart 2017 kocht de US Army bij Boeing niet minder dan 268 Apaches AH-64E voor een gemiddelde stukrpijs van 12.7 miljoen dollar.
De NH-90 heeft een aankoopprijs van 35 miljoen euro en zal mits goed onderhoud waarschijnlijk tussen de 25 en 30 jaar in dienst blijven; dat is maximaal 7.500 vlieguren. Even snel berekend kost dit per vlieguur zowat 4.600 euro aan afschrijving bij 250 vlieguren per jaar.