De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Wat kost een tweedehands Tesla Model S nou? De aanschaf van een Tesla is best duur, ook als het om een occasion gaat. Prijzen beginnen bij zo'n € 36.000 exclusief btw en gaan door tot ver over de € 100.000. Ben je ondernemer, dan is het mogelijk om je gebruikte Tesla aan te schaffen via een financial lease-contract.
Goedkoopste model Tesla prijs
Tesla's Model 3 Standard Range Plus is de goedkoopste Tesla 3 en kost 48.980 euro. Voor deze prijs krijg je het instapmodel van de auto zonder extra opties.
De prijs van een nieuwe Tesla in 2022 varieert van 50.990 tot 143.990 euro.
2021-heden | 4-deurs, sedan | automaat
Deze versie van de Tesla Model 3 is in Nederland op de markt sinds november 2021 en kost rijklaar € 52.995. Deze Model 3 is beschikbaar in private lease vanaf € 849 per maand (48 maanden/10.000 km).
De Tesla S ligt wel een categorie hoger, dus gaan we uit van € 4,50 per 100 kilometer. Uitgaande van 15000 km per jaar kost de auto aan energie per jaar: 15000 / 100 kilometer = 150 x € 4,50 = € 675. Maandlasten worden dan: € 675 / 12 = € 56,25.
Volgens de EPA-norm bedraagt de actieradius van dit model 647 kilometer. Volgens berekeningen van Electrek mogen we dat met 1,12 keer vermenigvuldigen om op de WLTP-range uit te komen. Die bedraagt een indrukwekkende 720 kilometer.
330.000 dollar
Kennelijk vormde de deal een inspiratie voor andere Tesla-bezitters om ook hogere prijzen voor hun originele Roadster te vragen, zo blijkt uit Grubers verkoopsite. Het duurste exemplaar dat nu te koop staat, kost 330.000 dollar.
Ingenieurs in Oostenrijk hebben een Tesla omgebouwd tot een zogenoemde 'Hyper Hybrid'. De auto rijdt tussen de 1 op 25 en 1 op 33 en wanneer eco-brandstof wordt getankt, is de hybride volgens hen minstens zo emissiearm als een puur elektrische auto.
De Tesla Model S is de absolute winnaar wat betreft indrukwekkende prestaties. Een bereik tot wel 628 kilometer, ultrasnelle acceleratie en een ongeëvenaarde lage luchtweerstand. Geniet van ultiem rijgenot en connectiviteit met het 17 inch filmisch scherm.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12.
Wanneer je nu een nieuwe Tesla Model S of Model X bestelt, kun je weer gratis laden bij de Tesla Superchargers.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren.
De prijs van de batterij is exclusief montage en ondersteunende onderdelen. Reken hiervoor op ongeveer 1300-1500 Euro .
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Door het fiscale voordeel behoort Tesla plots tot de bestverkochte automerken, na Volkswagen en Opel. Alleen al van Model 3 zijn er dan zo'n 30.000 op kenteken gezet. Het bewijs van de populariteit van het merk van Elon Musk is hier te zien op de Maltaweg.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.