1. Dacia Spring Electric - 21.750 euro. Dan naar de meest betaalbare nieuwe volledig elektrische auto: de Dacia Spring Electric.
De populaire Audi e-tron is voor de tweede keer op rij verkozen tot 'EV van het Jaar' in het topsegment. De e-tron scoort bijzonder goed op gebruiksgemak en de vanaf-prijs. Met zijn actieradius tot 437 kilometer (WLTP) is hij ook ideaal voor lange afstanden.
Veelgestelde vragen elektrische auto's met grote actieradius
De Volkswagen ID.3 (77kWh) komt zelfs 550 kilometer ver. De BMW i4 (40) belooft 590 kilometer aan actieradius, terwijl de Ford Mach-E (RWD Long Range) meer dan 600 kilometer aan rijbereik biedt.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Elektrisch laden kost tijd
Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet.
De nummer 1 is de Dacia Spring Electric.
Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer. Rijd je jaarlijks zo'n 15.000 kilometer, dan kost laden je ongeveer € 1.500.
De zuinigste elektrische auto's van dit moment scoren in de praktijk net onder de 15 kWh per 100 kilometer, bijvoorbeeld de Mini Electric. Bijzonder is dat de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric en Dacia Spring ook vallen in deze zuinige categorie.
Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Houd er wel rekening mee dat uw auto voor vertrek weer voldoende is opgeladen.
Zeekr 001 in 2023 naar Europa
De auto - die ook naar Europa komt - is er voortaan ook met een krachtig 140-kWh accupakket dat een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk maakt. Zeekr is net als Lynk & Co, Volvo en Polestar een merk van de Chinese gigant Geely.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
De auto met de hoogste score komt uit Zuid-Korea. Het gaat namelijk om de Hyundai Ioniq Electric. Die elektrische fastback, ook leverbaar met verschillende hybride-aandrijflijnen, doorstond in maar liefst 98,75 procent van de gevallen de MOT-keuring.
1. Audi e-tron (660 liter) De Audi e-tron is een van de ruimste elektrische auto's. In de kofferbak is plaats voor maar liefst 660 liter aan bagage, iets waar weinig andere EV's aan kunnen tippen.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Voor een nieuwe auto die u koopt, kunt u € 2.950 subsidie aanvragen. Dit kan alleen met een koopovereenkomst die u afsluit op of na 1 januari 2023.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Ja, elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine of diesel! Uiteraard wel met enige nuance. Wil je een elektrische auto kopen dan is deze in aanschaf duurder dan een benzine of dieselauto. Deels verdien je dit terug door lagere onderhoudskosten.