De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Een goed werkende bougie herken je aan de koffiebruine kleur, de bougie bereikt dan de juiste temperatuur. Is je bougie wit dan is de verbranding te heet. Dit betekent dat het mengsel uit de carburateur te arm is en dat de sproeier dus te klein is.
De conditie van een motor kan worden beoordeeld aan de hand van het uiterlijk van de ontstekingskant van de bougie. Als de ontstekingskant van een bougie bruin of lichtgrijs is, kan de conditie als goed worden beoordeeld en functioneert de bougie optimaal.
De symptomen zijn o.a.: i Onregelmatig stationair draaien: ongebruikelijke vibraties en geluiden zoals geratel of geklop komen uit de motor bij het stationair draaien. i Langzaam optrekken: Een ander teken van ontstekingsfouten als gevolg van versleten bougies is langzaam optrekken.
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duidt op een goed mengsel en goede onsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
witte bougies betekent dat je motor te arm loopt.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of teveel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Zwarte, olieachtige afzettingen op de elektroden en de isolatorpunt wijzen op een met olie vervuilde plug. Olie kan in de cilinders lekken, langs versleten zuigers of versleten klepgeleiders. Het is erg belangrijk om de bron van het lek te vinden – raadpleeg een monteur voor advies.
Zwart is de kleur van onverbrnade benzine of verbrande olie. Dus een mooi licht grijs gekleurde bougie is perfekt. Een wit/grijze kleur duidt op een benzine te kort.
De goedkoopste standaard bougie kost pakweg 4 euro, maar er zijn ook bougies van 20 euro. Advies is om altijd het door de autofabrikant voorgeschreven merk en type bougie te monteren.
Bruine of grijsbruine afzettingen op de zijkant van de elektrode. Alles is in orde met de bougie en deze zou betrouwbare prestaties moeten blijven leveren. Let op: het is gebruikelijk dat als u "kant-en-klare" brandstofadditieven, d.w.z. brandstofinjectorreinigers, aan uw voertuig toevoegt, dit felgekleurde resten op de bougie kan achterlaten .
Om de bougie te verwijderen, gebruikt u een combisleutel met een grote opening en draait deze linksom. Controleer de bougie op scheurtjes of koolstofafzetting en controleer de contactpunten van de elektrode. Als er koolstofafzetting op de elektrode zit, reinigt u deze met de staalborstel.
Een bougie wordt "heet" genoemd als het een betere warmte-isolator is, die meer warmte in de punt van de bougie vasthoudt. Een bougie wordt "koud" genoemd als het meer warmte uit de punt van de bougie kan geleiden en de temperatuur van de punt kan verlagen.
Magere conditie
Op zichzelf hebben de bougies geen invloed op het brandstofmengsel. Ze zijn alleen nodig om een ontsteking te creëren om het brandstofmengsel te verbranden. Maar als ze slecht worden, kunnen bougies een heel vreemd geval creëren waarbij ze de zuurstofsensoren in moderne auto's voor de gek houden om een magere conditie te creëren .
Een felblauwe vonk is het beste . Een geel/oranje vonk duidt op een zwakke ontsteking. De heetste vonk is ultraviolet, wat we niet kunnen zien. Een blauwe vonk is koud in vergelijking met ultraviolet.
Slechte bougies ondermijnen de prestaties van uw motor. Enkele van de beste merken bougies zijn NGK, Bosch, AC Delco, Denso, Champion en GenuineXL . Factoren waarmee u rekening moet houden bij de aanschaf van nieuwe bougies zijn de schroefdraadmaat, het aanbevolen gebruik en de kosten.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Versleten bougies kunnen leiden tot slechtere motorprestaties, een hoger brandstofverbruik en zelfs moeite met starten. Daarom is het belangrijk om ze op tijd te vervangen. Bougies gaan gemiddeld zo'n 30.000 kilometer mee, dus bij regelmatig onderhoud heb je er meestal geen omkijken naar.
Water in de brandstoftank start een corrosief proces dat roest en corrosie kan veroorzaken.Dit leidt tot grote afzettingen van vuil in brandstofleidingen en bougies .
Lees de kleur op de eerste halve aardelektrode (niet aan het uiteinde) en het uiteinde van de keramische isolator . Grijs of chocoladebruin is de ideale kleur. Wees gewaarschuwd voor gebrek aan kleuring aan het uiteinde van de middelste elektrode dat meer dan een halve millimeter is.
Aan de kleur en vervorming van de bougie is veel af te leiden. Een droge bougie met een bruine of licht grijze kleur geeft aan dat er een optimale verbranding is en de motor goed is afgesteld. Een droge en zwarte koolaanslag wordt veroorzaakt door te rijk afgestelde motor of de warmtegraad van de bougie is te koud.
Koperen, platina en irdium bougies komen het meest voor. Koperen bougies zijn de meest betaalbare optie, maar hebben een kortere levensduur. Platina bougies gaan langer mee en bieden een betere prestatie, terwijl iridium bougies de beste prestaties en duurzaamheid bieden, maar ook duurder zijn.
Licht roetachtige, bruine afzettingen en een te hoge afstand tussen de elektroden kunnen snel tot symptomen leiden, die op een defect van de bougies wijzen. In zo'n geval is echter geen vervanging nodig. Eerder dient men de bougies in dit geval grondig te reinigen en bij te stellen.