De tijd die een mens nodig heeft om te reageren op wat hij/zij ziet. Je kunt de gemiddelde reactietijd van een mens uit het hoofd noemen. De gemiddelde reactietijd van een mens is ongeveer 0,2 seconde.
De gemiddelde reactietijd in het verkeer wordt meestal gesteld op 1 seconde.
De reactietijd is de tijd die iemand nodig heeft om te reageren. Als iemand sneller reageert, dan is de reactietijd kleiner. Bij dit proefje is de reactietijd de tijd waarin je ogen zien dat de liniaal wordt losgelaten, je hersenen daarop reageren en je je hand dichtknijpt om de liniaal te vangen.
Met andere woorden de tijd die je nodig hebt tussen wanneer je het gevaar ziet en wanneer je actie onderneemt door op het rempedaal te drukken. Om de reactietijd te berekenen deel je je aantal kilometers door 10 en vermenigvuldig je dan getal met 3. Dus 100 km/u / 10 x 3 = 30 meter.
reactietijd of responstijd verwijst naar de hoeveelheid tijd die verstrijkt tussen wanneer we iets waarnemen en wanneer we erop reageren.
Een goede reactiesnelheid is heel belangrijk voor vele soorten sporten, echter trainen niet veel mensen hier bewust voor. Zonde, want een deel van je reactiesnelheid is aangeboren, maar zeker tien tot twintig procent kun je verbeteren met het juiste trainingsschema en oefeningen.
Voorkom een ongeluk en wees voorbereid op de remweg van jouw auto. De remweg is de afstand die een auto nog aflegt, na het maken van een noodstop. Deze afstand is langer dan je verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde.
Zelf inschatten of je genoeg afstand houdt, kan met de 2 seconden regel: begin te tellen als de auto voor je een vast object (bv. hectometerpaaltje) passeert en kijk of je na twee seconden bij datzelfde object bent. Of neem de helft van je snelheid + 10% voor je marge in meters.
Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger. Om je auto tot stilstand te brengen, heb je 2 seconden om te reageren en ben je alweer bijna 28 meter verder!
Laat iemand anders recht tegenover je staan. Vervolgens pakt hij/zij een tennisbal en laat deze op onverwachte momenten naar beneden vallen. Jij moet de bal opvangen, voordat deze de grond raakt. Dit is een heel simpele variant om je reactiesnelheid te verbeteren, maar je zal merken dat je er steeds beter in wordt.
Elke reactie heeft even tijd nodig op plaats te vinden, deze tijd heet de reactiesnelheid. Elke reactie heeft een eigen reactiesnelheid. De reactiesnelheid staat niet van tevoren vast maar is afhankelijk van verschillende factoren. De reactie vindt plaats als de deeltjes van de verschillende stoffen op elkaar botsen.
met 120 km/u heb je 107 meter nodig voor je stilstaat. Dat is meer dan de lengte van een voetbalveld!
Hoe bereken je dus de remafstand? Er is een vuistregel voor het bepalen van de remafstand bij verschillende snelheden bij een droog wegdek. Je deelt de snelheid waarmee je rijdt door 10 en deze uitkomst vermenigvuldig je met elkaar. Vervolgens deel je het geheel door 2 (dus 100/10 = 10, 10x10=100, 100/2 = 50m).
Om te weten hoeveel meter je per seconde aflegt moet je de snelheid vermenigvuldigen met 1000. Je hebt dan het aantal meter per uur. 1 uur heeft 3600 seconden. Deel de uitkomst door 3600 en je weet hoeveel meters je per seconde aflegt.
Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km/h bedraagt de boete € 280,-. Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 430,- Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand < 3 meter € 600,- Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 600,-
Snelheid, afstand en tijd
Als een auto in één uur een afstand van 80 km aflegt, dan is de snelheid 80 kilometer per uur. Afgekort tot 80 km/u. De snelheid is een maat van hoe snel de auto zich voortbeweegt.
130 km/uur: 130 / 10 * 3 = 39 meter.
Je kunt je wendbaarheid trainen door op je voorvoeten te leren lopen, dribbeloefeningen te doen met hordes en plyometrische oefeningen. Zowel in het trainingsprogramma Techniek & Dribbels als in Snelheid & Explosiviteit komen deze trainingsvorm en veel aan bod.
Een alerte bestuurder heeft een reactietijd van ongeveer één seconde om op de rem te trappen. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je dus al 14 meter af voordat je voertuig afremt. Vandaar dat in veel kinderrijke gebieden 30 km-zones zijn. Bij die snelheid duurt het 'slechts' 8 meter tot je reageert.
De afstand s in meters, de snelheid v in m/s en de tijd t in seconden. Factoren die van invloed zijn op de reactieafstand zijn de snelheid van het voertuig en zaken die de bestuurder belemmeren om snel te reageren. Drank, drugs, muziek, bellen, video kijken of een gesprek zorgen dat een bestuurder langzamer reageert.
Door het verhogen van de temperatuur zullen deeltjes zich sneller gaan bewegen. Het aantal botsingen per tijdseenheid zal dan niet alleen toenemen, ook de kracht waarmee deeltjes botsen neemt toe. Door deze twee effecten neemt de reactiesnelheid toe. Dus kortom hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de reactie verliep.