KOPERVET: Hittebestendig vet voor mechanische componenten die blootstaan aan hoge temperaturen. Diëlektrisch en lost niet op in water. Dringt door in vastgeroeste verbindingen en maakt ze gangbaar. Beschermt tegen corrosie, slijtage, roest en oxidatie in agressieve chemische en thermische omgevingen.
Kopervet wordt gebruikt waar iets vast en weer los gedraaid moet worden en waar hoge temperaturen bereikt worden. Voor de fiets is montagevet voldoende. Op schroefverbindingen die lang vast zitten, maar ook nog wel eens los moeten. nwordt tegenwoordig ook vaak montagepasta voor gebruikt.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Wanneer er een smeermiddel (kopervet, siliconenspray, olie of wat dan ook) wordt toegepast wordt de wrijving veel lager en daardoor de resulterende trekspanning in de bout veel hoger.
Het is op termijn schadelijk voor aquatisch leven. En dan zit je mooi met een zieke zeehond in je vijver. Hoe goed het ook werkt: het is gewoon giftig.
Temperatuurbereik: -30°C tot +- 1200°C. Goed elektrisch geleidend. Persoonlijke bescherming: normale hygiëne voldoende.
Met een momentsleutel kan de voorgeschreven kracht op de sleutel worden ingesteld en worden alle wielbouten met de juiste kracht vastgezet. De voorgeschreven kracht voor het vastzetten van stalen velgen bedraagt circa 90Nm, en voor aluminium velgen 120Nm.
Kopervet breng je op een aantal punten aan bij het monteren van remblokken: Op de backing plate. De achterkant van je remblok kun je een dun laagje kopervet op smeren, dit helpt bij trillingen en voorkomt daardoor piepen. Op het montage onderdeel waar het blok en de montage onderdelen elkaar raken.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.
Keramisch vet: dit gebruik je voor de montage van onder andere bouten, moeren, bougies, uitlaatdelen en schijfremmen. Het zorgt ervoor dat de metalen onderdelen bij schroefdraadverbindingen niet vastroesten en dat ze jaren na montage nog steeds eenvoudig aan- of los te draaien zijn.
Zoals bij kunststofgordijnrails, waar plastic rollertjes over bewegen en die soms hinderlijk stroef gaan. Hetzelfde geldt voor plastic stekkers, die stroef in plastic contrastekkers passen, kunststof lagers enz.: spuit er maar een beetje siliconenspray op en het blijft soepel gaan, zolang er maar geen water bij komt.
Smeer een (heel)klein beetje Keramisch vet tussen de remzuigers en de remblokken en op de raakvlakken van de remblokken in de houder. Pas op dat geen vet op de remschijven of voering kan komen.
Kopervet is speciale soort pasta wat bestand is tegen extreem hoge temperaturen. Kopervet wordt vaak gebruikt om metaalverbindingen in te vetten om roest of andere corrosie tegen te gaan. Daarnaast werkt kopervet ook ideaal om makkelijk boutverbindingen te demonteren.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Daarom wordt het nu afgeraden om nog kopervet te gebruiken. Maar dat speelt vooral bij aluminium motorblokken e.d. Remklauwen en naven zijn bij veruit de meeste auto's nog steeds van gietijzer, waarop kopervet zonder problemen te gebruiken is. Ceramische pasta is eigenlijk ook op exact dezelfde plaatsen te gebruiken.
In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt. Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken.
Er is géén vast aanhaalmoment voor wielbouten
Het aanhaalmoment van wielbouten is afhankelijk van het voertuig, de velg en de bout zelf. Je kunt het juiste aanhaalmoment voor de wielbouten van jouw voertuig of aanhanger vinden in het instructieboekje. Let echter goed op, want ook hier is een valkuil.
Re: Hoe strak wielmoeren/bouten vastdraaien? Gewoon goed vast en dan een tikkie extra. Als je een momentsleutel hebt is het wel handiger om die te gebruiken, lichtmetaal zit meestal vast met 100 a 120 nm.
Bij lichtmetalen wielen moeten de bouten met 145 Nm worden aangedraaid.
Hét blauwe smeervet goed voor de landbouw, grondverzet, transport en industrie. Dit is een multifunctioneel hoogwaardig lithium calcium complex vet. Bestand tegen hoge temperatuur en extreme druk daarom is het met name geschikt voor het smeren van machines met zware belasting.
Re: versnellings naaf smeren met welk vet? Als je vet of dikke olie gebruikt heb je kans dat je de pallen dicht "plakt". Vandaar dat dunne olie aangeraden wordt.
Bij open tandwielen is het daarom een vereiste om een vet in te zetten dat voldoet aan de volgende eisen: een zeer sterk hechtende smeerfilm. bescherming bieden tegen corrosie. Slijtage verminderen.
Onjuist: vet of vaseline is niet geleidend, dus kan het doorlaten van voldoende stroom voor het starten in de weg staan. Accupoolvet of vaseline beschermt tegen zuurdamp of corrosie en moet pas op de pool worden opgebracht nadat de accukabel is gemonteerd.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.