Xlsx-bestanden zijn de standaard spreadsheet uitgang documenten van nieuwere versies van Microsoft Excel, te beginnen met Microsoft Office 2007.
De extensie geeft weer om wat voor soort document het gaat. Een Word-bestand is bijvoorbeeld te herkennen aan 'doc' of 'docx', een foto aan 'jpg'. De bestandsextensie staat achter de bestandsnaam en wordt door middel van een punt gescheiden van de rest (bijvoorbeeld: woordenboek. docx).
XLS is het bestandsformaat van Excel-versies tot Excel 2007. Vanaf Excel 2007 zijn XLSX en XLSM (spreadsheet met macros) geïntroduceerd, en is XLSX de standaardindeling. Oude XLS bestanden zijn altijd te openen in nieuwere versies van Excel.
De XLS-bestandsindeling wordt uitgevoerd door oudere versies van Microsoft Excel voor zijn output spreadsheet documenten, hoewel nieuwere versies van Microsoft Excel, zoals Microsoft Excel 2007 en Microsoft Excel 2012, zijn ook geïntegreerd met ondersteuning voor het openen, bewerken en creëren van XLS-bestanden.
Als u de werkmap wilt opslaan in de huidige indeling Excel werkmap, klikt u op Excel werkmap (*. xlsx). Als u het bestand wilt opslaan in de nieuwe binaire bestandsindeling, klikt u op Excel Binaire werkmap (*. xslb).
Een spreadsheet is een digitaal rekenblad.
Spreadsheets maak je met een spreadsheetprogramma. Het meest bekende voorbeeld is Excel van Microsoft, maar je kunt ook spreadsheets maken in Google Spreadsheets.
De PPT-bestand extensie wordt gebruikt om aangegeven presentatie bestanden die door Microsoft PowerPoint, een bekende software wordt gebruikt om presentaties te maken met het gebruik van diavoorstellingen te maken.
Een CSV-bestand (door komma's gescheiden waarden) is een speciaal bestandstype dat u in Excel kunt maken of bewerken. CSV-bestanden slaan informatie niet op in kolommen, maar door deze te scheiden door komma's.
Typ verkenner in het zoekvak op de taakbalk en selecteer vervolgens in de zoekresultaten Verkenner. Schakel in Verkenner onder Beeld in de groep Weergeven/verbergen het selectievakje Bestandsnaamextensies in.
Wanneer je een domeinnaam ziet, wordt deze meestal in twee delen verdeeld. Er is de naam zelf, zoals kinsta. Er is ook het tweede deel van de URL, in ons geval .com. Het laatste segment van de domeinnaam wordt een extensie of een TLD genoemd.
Een extensie is een uitbreiding of een aanvulling, deze term kan voor diverse doelstellingen gebruikt worden en er bestaan meerdere soorten extensies. Zo is er de toevoeging aan een bestandsnaam zoals . doc voor Word documenten, de landcode .
Klik op Bestand > Opslaan als. Selecteer de plaats waar u de werkmap wilt opslaan. Ga in het dialoogvenster Opslaan als naar de gewenste locatie. Klik op de pijl in het vak Opslaan als en kies het gewenste type tekst-of CSV-bestandsindeling.
Kies de XLS / XLSX / CSV-bestandslink die u wilt openen met Microsoft Excel via de rechtermuisknop op de contextmenuknop. Het is zo simpel, gebruik gewoon het contextmenu met de rechtermuisknop om Microsoft Excel te kiezen wanneer u maar wilt open een spreadsheet met Microsoft Excel.
Hoe weet ik zeker dat bestanden worden opgeslagen? Automatisch opslaan staat in de linkerbovenhoek als u een Microsoft 365-abonnee bent en u de nieuwste versie van Excel, Word en PowerPoint voor Microsoft 365 hebt geïnstalleerd.
Update van september 2021
Dit is er nieuw in versie 2109 (build 14430.20234). ODF 1.3 heeft veel verbeteringen aangebracht in de OpenDocument-indeling en deze worden nu ondersteund in Word, Excel en PowerPoint (bestandsextensies . odt, . ods en .
Het zal niet 1 persoon bij Microsoft zijn geweest die de eerste versie van excel programmeerde, maar een heel team, dus een naam is er niet aan te koppelen. De eerste spreadsheet die alle basisfunctionaliteit had die we nu kennen is VisiCalc, de bedenker daarvan is Dan Bricklin (samen met Bob Frankston).