Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
De euronorm of emissieklasse van je voertuig staat op het inschrijvingsbewijs in de rubriek 'milieuklasse'. Voor Nederlandse voertuigen gaat het om het kentekenbewijs. Vind je daar geen euronorm? Dan bepaalt de datum van eerste inschrijving of je voertuig de LEZ in mag of niet.
Strengere toelatingsvoorwaarden vanaf 1 januari 2020. Vanaf 1 januari 2020 moeten voertuigen aan een hogere euronorm voldoen om de LEZ in te rijden. Vanaf dan moeten dieselvoertuigen minstens euronorm 5 hebben. Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Het gaat om verplichte voorschriften die de toleranties bepalen voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (CO, PM10- en PM2,5-deeltjes, NOx enzovoort). De norm bepaalt ook met welke technologie tegen verontreiniging auto's uitgerust moeten zijn.
Euro 6d wordt dus de volgende benaming van de nieuwste norm en volgt op de 6d-Temp norm, die op zijn beurt volgde op 6c en later 6d. De Euro 6d standaard werd in januari 2020 verplicht voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel aan de Euro norm 6 voldoen.
Dieselwagens moeten minstens beschikken over Euronorm 5. Deze wagens kwamen een tiental jaar geleden op de markt. De nieuwe toelatingsvoorwaarden gelden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 5 jaar.
De emissieklasse is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon uw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. Een groene milieuzone: Heeft u een personen- of bestelauto die op diesel rijdt en een emissieklasse van 4 of hoger heeft? Dan mag u in een groene milieuzone komen.
Bij een EURO-4 scooter voldoet het motorblok aan de laatste milieueisen. Dit wil dus zeggen dat het voor minder schadelijke uitstoot zorgt. De carburateur wordt in deze scooters vervangen door de ECU (electronic fuel unit).
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Sinds 1 juli 2021 geldt in Den Haag een milieuzone voor oude personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden. Alleen dieselauto's met emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone in.
De Euronorm geeft de Europese emissie- of uitstootklasse van je wagen weer, waarbij rekening wordt gehouden met de geproduceerde hoeveelheid CO2, NOx en fijnstof. Hoe hoger het cijfer (1 tot 6), hoe schoner je auto functioneert. De recentste en nieuwe wagens moeten voldoen aan de Euro 6d norm.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.