Het duurste model van Tesla is de Model X waarvan de meest luxueuze uitvoering een prijskaartje heeft van 143.990 euro.
Een Tesla Roadster uit 2008 heeft meer dan 250.000 dollar opgebracht, oftewel meer dan 225.500 euro. Het is één van de naar schatting 2.000 exemplaren van het eerste model die bewaard zijn gebleven.
Gemiddeld ligt de prijs van een Tesla tussen €50.000 en €100.000. De goedkoopste Tesla is de Model 3 en kost zo'n €49.000.
De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Hij kost in de VS 132.000 dollar (117.000 euro). Ook in Nederland is de auto al te reserveren met aanbetaling van 4000 euro. De Nederlandse prijs is nog niet bekend. Tesla werkt ook aan een goedkoper model, de Model 3, die zo'n 31.000 euro gaat kosten.
De Tesla Cybertruck is een elektrische auto uit het upper SUV segment (M) en is verkrijgbaar vanaf € 43.980,-. Hij heeft een accucapaciteit van 100 tot 200 kWh en is qua lengte groter dan de gemiddelde auto binnen dit segment.
1. Kia EV6. De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP).
Model X | Tesla Nederland.
Snelheid en actieradius
“Met mijn elektrische auto, de Tesla Model 3, ligt de échte actieradius dus ergens tussen de 350 en 560 kilometer.
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Ingenieurs in Oostenrijk hebben een Tesla omgebouwd tot een zogenoemde 'Hyper Hybrid'. De auto rijdt tussen de 1 op 25 en 1 op 33 en wanneer eco-brandstof wordt getankt, is de hybride volgens hen minstens zo emissiearm als een puur elektrische auto.
De Tesla Model 3 heeft een ingeschatte actieradius van 368 km die je goed kan noemen. Daarbij heeft hij een topsnelheid van 225 km/h, wat iets hoger is dan het gemiddelde. Van 0-100 accelereert de elektrische Tesla Model 3 in 6.1 seconden, wat veel sneller is dan een auto binnen het middenklasse segment.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De prijs van een nieuwe Tesla in 2022 varieert van 50.990 tot 143.990 euro.
De prijs van de batterij is exclusief montage en ondersteunende onderdelen. Reken hiervoor op ongeveer 1300-1500 Euro .
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
De Tesla Model S is de absolute winnaar wat betreft indrukwekkende prestaties. Een bereik tot wel 628 kilometer, ultrasnelle acceleratie en een ongeëvenaarde lage luchtweerstand. Geniet van ultiem rijgenot en connectiviteit met het 17 inch filmisch scherm.
Porsche 918 Spyder – 0-100 in 2,5 seconden
De 918 zou dan de snelst accelererende productieauto ooit zijn, naast de Tesla Model S Plaid. De 4,6-liter V8 produceert in samenwerking met twee elektromotoren een gecombineerde 887 pk.
De Tesla S ligt wel een categorie hoger, dus gaan we uit van € 4,50 per 100 kilometer. Uitgaande van 15000 km per jaar kost de auto aan energie per jaar: 15000 / 100 kilometer = 150 x € 4,50 = € 675. Maandlasten worden dan: € 675 / 12 = € 56,25.
Op dit moment is de Porsche Taycan (test) de ultieme snellaadkoning (270 kW), op de voet gevolgd door de Tesla Model 3 (250 kW), de Hyundai Ioniq 5 (220 kW) en de Audi E-Tron (150 kW).
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.