De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Een carbon chassis
Er zijn eigenlijk drie onderdelen die ervoor zorgen dat een F1-auto zo in de kosten loopt. Dat zijn het gehele chassis, de motor en de versnellingsbak. Het chassis is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van een F1-auto. Deze kost naar verluidt zo'n $ 1.135.000.
De Formule 1 is een van de duurste sporten ter wereld. Van het circuit tot de teams en coureurs, alles heeft een prijskaartje. Teams kunnen tussen de 100 en 500 miljoen dollar per jaar uitgeven om competitief te zijn in het seizoen, terwijl circuits tientallen miljoenen dollars moeten uitgeven om races te organiseren.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
1: Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut coupé (duurste auto van 2022) De duurste auto die verkocht is in 2022 leverde 129,99 miljoen euro op. Het exemplaar komt uit 1955.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen. Ruim driekwart van alle lezers koos voor de Italiaanse MPV. Het was wel een beetje te verwachten dat de Fiat Multipla deze verkiezing zou winnen.
Lamborghini Sian: €3 miljoen.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Tot wel 15 miljoen euro
Om een indruk te geven: een stuurwiel van een F1-auto kost al ongeveer 50.000 euro en een voorspoiler en achterspoiler kosten gezamenlijk al een slordige 200.000 euro, afhankelijk van hoe complex het ontwerp precies is.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets.
Formula One Licensing BV is eigenaar van de Formule 1 trademarks; het F1 logo, "Formula 1", "Formula One", "F1" en de "Sweeping Curves" getoond aan het begin van elke race.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Mercedes staat op de tweede plek en de geschatte waarde van het Duitse team staat op 902 miljoen euro.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
Het salaris van een normale F1 monteur is tussen de 30.000 en 60.000 euro per maand. Het salaris van een F1 monteur in de pit crew kan oplopen tot 25.000 euro per maand. Dit bedrag is exclusief eventuele bonussen. Bij beide banen geldt dat je flink wat ervaring moet op doen.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
Het meest uitdagende voor de remmen is bocht 3 waar de bolides van zo'n 320 km/u in slechts 2,28 seconden vertragen naar zo'n 95 km/u. Om dit te bereiken moet de coureur een kracht van 153 kg op het rempedaal loslaten en een remvertraging van 4,6 G ondergaan.
Formule 1: Oostenrijk en België het goedkoopst
De totale kosten – entreeticket en vervoer – komen voor Oostenrijk uit op slechts 167 euro.
Hoeveel weegt een F1-band? Een band van een Formule 1-auto weegt tussen de 9,5 en 11,5 kilogram.
Een exemplaar bracht ooit bijna €70 miljoen op. Dat record ging vorig jaar uit de boeken toen één van de twee exemplaren van de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé voor zo'n €135 miljoen werd verkocht. Bij nieuwe auto's loopt het zo'n vaart niet, maar de Bugatti Chiron Profilée doet aardig zijn best.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
We currently have 13 almost new Lamborghini models between 2020 and 2021 models. The cheapest used Lamborghini from 2020 is the Used Lamborghini Urus 2020 that costs AED 1,065,000 whereas the most expensive is the 2021 used Used Lamborghini Aventador SVJ 63 Roadster 2021 with a price tag of AED 2,705,000.