De doelgroep kan uit een combinatie van marktsegmenten bestaan. De belangrijkste verschillen tussen supermarkten vind je in de prijs en het assortiment van de winkel. Bijna iedereen doet boodschappen bij een supermarkt. De meeste klanten gaan het liefst naar een supermarkt dicht bij huis.
Gevraagd naar de doelgroep van Jumbo is het antwoord van Van de Ridder kort maar krachtig. “Eigenlijk iedereen die boodschappen doet, en dan met name families. Jumbo wil de leukste supermarkt van Nederland zijn.
“Lidl richt zich overduidelijk op kostenbewuste consumenten. Terwijl online kopers vooral de bewuste consumenten - denk aan superfoods en biologisch - en de drukke consument - denk aan tweeverdieners - zijn. Bovendien zorgt het bezorgen op zich ook nog eens voor meer kosten, waar de Lidl-klant niet op zit te wachten.
Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent.
Jumbo lanceert in 1996 de zogenaamde 'zeven zekerheden'. Volgens die zeven zekerheden moest de supermarkt onder andere de laagste prijs bieden, een goede service en geld teruggeven bij ontevredenheid. En dat slaat aan. Binnen een paar jaar groeit het bedrijf naar ruim vijftig vestigingen.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen.
Een supermarkt is een zelfbedieningswinkel: je pakt zelf wat je nodig hebt en rekent dat bij de kassa af. Vroeger kochten mensen hun spullen bij de kruidenier. Die woog alles voor je af en pakte alles in. In de supermarkt is goed nagedacht over de plek waar de spullen staan.
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken. Hierbij is Jumbo dus de goedkoopste, maar alleen als je kijkt naar de goedkoopste Jumbo variant.
Er zijn nu 6.338 supermarkten in Nederland en er komen er nog meer bij. Inmiddels is een zevende van al het winkeloppervlak in Nederland een supermarkt. Het gaat om 0,27 m2 per inwoner.
Samen met zijn neven Berthold en Theo Albrecht beschikt de Aldi-familie over €33,2 miljard. Dieter Schwarz, eigenaar van concurrent Lidl, prijkt met €12,5 miljard euro op de derde plaats.
De verkoop van 'no name-producten' aan consumenten die het niets uitmaakte om artikelen uit dozen te pakken werd een succes. Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs.
Lidl werd in de jaren dertig van de vorige eeuw in Duitsland opgericht als groothandel in groenten en fruit. In de jaren zeventig opende Lidl in Duitsland het eerste filiaal. Inmiddels is de Schwarz-groep, waartoe Lidl behoort, een van de grootste ondernemingen in de levensmiddelendetailhandel in Europa en daarbuiten.
Op het eerste gezicht lijkt het een communicatiekronkel of een raar grapje, maar er zit een ijzersterk verhaal achter. Aldi richt zich namelijk direct tot de doelgroep, die zich in de keuze voor een supermarkt nog volledig moet vormen. Die doelgroep is 'generatie Z', geboren tussen ruwweg 1996 en 2010.
Albert Heijn snapt dat beter eten voor iedereen anders is, maar wat we uiteindelijk allemaal willen is hetzelfde: ons goed voelen, lekker in ons vel zitten. Door gezonder te eten. Door te weten waar ons eten vandaan komt en er samen van te genieten. Door een bijdrage te leveren aan het beter achterlaten van de aarde.
Met een bereik van 15 miljoen Albert Heijn shoppers per week, 4,2 miljoen Allerhande-lezers per maand en 1,5 miljoen bezoekers van AH.nl beschikken we over een unieke database met interessante inzichten.
Spar is de duurste supermarkt. Daar zijn A-merken 12% duurder. Aldi en Lidl staan door het geringe aanbod van A-merken niet in de ranglijst. Maar in een vergelijking van 22 dezelfde A-merken bij beide supermarkten is Aldi ruim 5% duurder dan Lidl.
1 - Nivea Q10 oog contour: €830,00
Voor het duurste product dat wij in onze supermarkt konden vinden, komen we weer terug bij Nivea en de strijd tegen ouderdom. Voor het enorme bedrag van 830 euro per kilo, verkoopt onze supermarkt Nivea Q10 oog contour.
Hier hebben ze 'Peapod', en doet hetzelfde als Albert.nl: je online bestelde boodschappen offline bij je thuis brengen. Het enige verschil is de branding: Peapod heeft een eigen huisstijl daar waar Albert.nl duidelijk aan Albert Heijn gelieerd is.
De organisatiestructuur van AH volgens de theorie van Mintzberg is een divisie organisatie, want de winkels worden bestuurd door hun eigen bedrijfsmanager, maar er is ook een hogere directie die de winkels in het algemeen sturen (d.m.v. bijvoorbeeld acties).
hypermarkt (zn) : supermarkt.
De eerste zelfbedieningszaken verschenen in de Eerste Wereldoorlog in de Verenigde Staten. Vóór die tijd werden voedingsmiddelen verkocht door kleine kruideniers.
Albert Heijn is de grootste supermarktketen in Nederland en heeft meer dan 1000 filialen. Het bedrijf is opgericht in 1887 door Albert Heijn Sr. en is sindsdien uitgegroeid tot een van de bekendste merken in het land.
Na Edah, Konmar, Super de Boer en C1000 verdwijnt ook Deen uit straatbeeld. Edah, Konmar, Super de Boer, C1000, Emté: de lijst van supermarktketens die sinds 2000 uit het straatbeeld zijn verdwenen, wordt steeds langer.
De beste supermarkt van Nederland
De Plus supermarkt heeft zijn eerste plek vooral te danken aan de uitstraling van de winkels en het personeel. Jumbo scoort goed door de versafdeling en de voorraad. Lidl heeft de lage prijzen als sterkste punt.