Veel middenklasse auto's zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.
Veel auto's zijn echter in werkelijkheid inclusief spiegels ca. 2.20m breed (Tesla, BMW5, etc). En vrachtwagens doorgaans 3.15m.
Voor garages geldt eigenlijk hetzelfde. De standaardafmetingen voor een garage bedragen een breedte van 3 meter en een lengte van 6 meter.
De breedte van voertuigen is maximaal 255 centimeter op verharde wegen. Op onverharde wegen mag de breedte maximaal 220 centimeter zijn. Er is echter een uitzondering voor gekoelde voertuigen, deze mogen een maximale breedte hebben van 260 centimeter. Dit zijn de maximale afmetingen voor het voertuig zelf.
In de Regeling Voertuigen wordt breedte gedefinieerd als zonder spiegels. In het RVV waar het bord in staat "breder zijn dan .. met inbegrip van lading". Dat gaat dus om de fysiek breedte inclusief spiegels.
Een auto heeft een oppervlakte nodig van 2 bij 5 meter. Als u twee auto's naast elkaar op uw oprit wilt zetten moet u dus uitgaan van een breedte van tenminste 5 meter. Vaak is de oprit nog wat breder zodat er gemakkelijk langs gelopen of gefietst kan worden.
De standaard afmeting van een garagedeur is 2.500 x 2.250 mm. Om naast de standaardafmeting voor garagedeuren ook bijzonder kleine, grote of lage garagedeuren te kunnen aanbieden, zijn er speciale garagedeuroplossingen.
Een rijbaan in 1-richting is afhankelijk van de verkeersintensiteit, fietsroutes, wel of niet parkeren en type weg minimaal 3,00 tot 4,00 meter breed. Een rijbaan in 2-richtingen is 4,50 tot 5,50 meter breed. rijdt er tevens vrachtverkeer op dan moet de rijbaan zelfs 6,00- 7,00 meter breed zijn.
De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter. Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter.
Veel middenklasse auto's zijn vandaag de dag zelfs breder dan 2 meter, terwijl de parkeervakken sinds de jaren 70 geen centimeter zijn gegroeid. De afmeting blijft gereguleerd op 2,30 breed en 5 meter lang en daar wil de club verandering in zien.
Haaks parkeren
Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen. De lengte van de parkeerplaats is 5 m. Voor het inrijden en het maken van de bocht moet de straatbreedte 6m breed zijn.
De Suzuki Baleno is 1,7 bij 4 meter. De Suzuki Ignis meet 1,7 bij 3,7 meter. De Suzuki New Swift is 1,7 meter breed en 3,5 meter lang. De Suzuki Celerio is met 1,6 bij 3,6 meter de kleinste personenwagen in het Suzuki-assortiment.
Waar de gemiddelde auto in 2018 nog 'maar' €33.928 kostte (ook al flink meer dan de €31.499 van 2017), steeg die gemiddelde prijs in 2019 naar €37.053.
Hoe breed is een garage voor 2 auto's? De breedte van de garage voor 1 personenauto ligt rond de 2,5 meter. Het gaat hierbij om de minimale afmetingen. Voor 2 personenauto's is de breedte van de garage dus logischerwijs zo'n 5 meter.
De ideale afmetingen van een carport
Een gemiddelde personenauto is zo'n 4 meter lang en net geen 2 meter breed. Daarom raden wij een carport van tenminste 6 meter lang en 3,7 meter breed aan. Houd ook rekening met de toekomst.
Een klassieke camper heeft een breedte van doorgaans 230 of 235 cm. De campervan gaat voor de gulden middenweg met breedtes van 212 tot 223 cm. Niet veel breder dan een buscamper, maar het is wel meteen zichtbaar omdat de opbouw nauwelijks breder is dan het basisvoertuig.
Breedte en hoogte
In Nederland is een breedte van 2,60 meter toegestaan als de aanhangwagen of oplegger voor 1 februari 1999 in gebruik is genomen en de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 10 ton. Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg mogen niet breder zijn dan 2,55 meter.
Volgens KB van 15 maart 1968, art32bis van 1 januari 1985 is de maximale breedte van een vrachtauto vastgesteld op 2,55 m. De maximale hoogte is 4 m en de maximumlengte is 12,00 meter. Een combinatie van vrachtauto met aanhangwagen mag niet langer zijn dan 18,75 meter.
De toegelaten breedte voor een standaard aanhanger is 2,55m. Maar dat zegt eigenlijk niets: de ideale aanhanger is afgestemd op jouw behoeften. In praktijk zijn aanhangers dikwijls tussen 145 cm en 220 cm breed.
KONE overheaddeur
konE overheaddeuren met een paneeldikte van 40 cm zijn verkrijgbaar in 3 verschillende paneelhoogten: 488 mm, 610 mm en 732 mm. de standaardmaten lopen van 2000 tot 8000 mm breedte en van 2250 mm tot 6000 mm hoogte.
In gewone garages bij woningen is er eigenlijk niets vastgesteld, waardoor je telkens met een meetlat zult moeten kijken. In nieuw te bouwen units kun je, met het Bouwbesluit 2003 in de hand eisen dat er een deurhoogte van 2.30 komt !!!!
De dagmaat (openingsmaat) is de bestelmaat. Voor sectionaalpoorten is een gering verschil tussen de dagmaat en de bestelmaat geen probleem. Als u de dagmaat aan ons doorgeeft, kunnen wij bepalen welke maat garagepoort u nodig heeft.
De inrit moet aan de straatzijde voor een woning minimaal vier meter breed zijn. Voor een bedrijf is dat minimaal zeven meter. De inrit gaat niet ten koste van structureel groen.
Of u uw auto mag parkeren op een oprit, hangt af van de verkeerssituatie. Soms is een oprit onderdeel van de openbare weg, bijvoorbeeld als de oprit over een stoep loopt. De oprit wordt dan niet beschouwd als 'eigen terrein' en u mag uw auto daar niet parkeren.
Maximale oppervlakte van 80 m²: niet-overdekte constructies als een oprit kunnen vrijgesteld zijn van een vergunning bij een max. oppervlakte van 80 m². Let op: je moet hierbij ook bestaande niet-overdekte constructies meetellen (bv. tuinpaden, terrassen, zwembaden, …).