Auto's die rijden op fossiele brandstoffen zijn vanaf 2035 verboden in de EU. Alternatieve vormen van brandstof zijn er al: elektrische energie en waterstof. Dit zal veel bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen.
“Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar biedt straks een voordeel ten opzichte van stroom via wind en zon: je kunt het opslaan. Voor het zwaardere verkeer (bestel- en vrachtwagens, bussen en scheepvaart, red), zullen ook waterstof en biobrandstoffen als bio-LNG en bio-CNG een grote rol gaan spelen.
Behalve benzine, LPG en diesel zijn er alternatieve brandstoffen die het milieu minder belasten. Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen. Ze zijn in Nederland gewoon - in meer of mindere mate - verkrijgbaar.
Op het moment is er niet één beste keuze; er zijn meerdere duurzame alternatieven. Rijden op elektriciteit (100% of plug-in hybride), bio-CNG (biogas) of bio-ethanol en biodiesel uit afval en residuen zijn op dit moment de beste opties.
De volledig elektrische auto is in 2021 in elke straat wel terug te zien. De technieken zijn de laatste jaren snel ontwikkeld en steeds meer modellen leggen een afstand van 500-600km af op een volle accu. Er zijn ook automerken die andere schone technieken ontwikkeld hebben.
U vraagt of een benzineauto geschikt kan maken voor het rijden op waterstof. Waterstof kan zowel in een verbrandingsmotor als in een brandstofcel gebruikt worden voor de aandrijving van voertuigen.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komt het broeikasgas CO2 vrij. Dat is slecht voor het klimaat. Daarom stimuleert de Rijksoverheid energiebesparing en de stapsgewijze overgang naar duurzame energie. In 2050 moet het energiesysteem CO2-vrij zijn.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Heel simpel: dat zijn er welgeteld twee. Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo. Beide modellen staan gewoon in de Nederlandse prijslijsten, voor respectievelijk 80 mille en 83 mille. Je moet er dus een paar centen voor hebben, maar het kán.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Wat is beter: aardgas of steenkool? Aardgas en steenkool zijn allebei fossiele brandstoffen, die opraken en zorgen voor de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen. Ze dragen dus allebei bij aan klimaatverandering. Bij inzet van aardgas wordt wel minder CO2 (en overige stoffen) uitgestoten dan bij steenkool.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
De Rijksoverheid wil de CO2-uitstoot verminderen door over te stappen op duurzame energie. Daarom kunt u vanaf 2050 in principe niet meer koken op gas of stoken op aardgas. Dan kan dit alleen nog met duurzame installaties. Voor de aankoop van deze installaties kunt u subsidie krijgen.
Hierbij ontstaan geen schadelijke uitlaatgassen (alleen waterdamp). Lovins wil het gebruik van aardgas bevorderen en de energie gebruiken voor de productie van waterstof. Als zijn suggesties worden opgevolgd, zou de VS in 2040 geen olie meer hoeven te importeren en in 2050 helemaal zonder olie kunnen.
Vanaf 2030 mogen er in Nederland namelijk geen auto's meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Dat staat in het Regeerakkoord. Een auto gaat zo'n vijftien jaar mee. Dus rond 2045 zullen de laatste benzine- en dieselauto's van de Nederlandse wegen verdwijnen.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Dan rijden er zo'n 2,5 miljoen elektrische auto's en zijn er 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er tot die tijd elke dag zo'n 500 laadpunten bij moeten komen.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.