Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Strategisch denken is er een die gericht is op een toekomstgerichte aanpak. Het houdt rekening met een strategie om iets specifieks te bereiken, evenals een actieplan om de gewenste doelstellingen te bereiken. Dit soort denken is nauw verwant aan het bedrijfsleven, hoewel het op elk ander gebied kan worden toegepast.
Strategisch leren legt het accent op het leren van methodieken en strategieën, waarbij het zelf verwoorden van het geleerde, het visualiseren daarvan en het reflecteren daarop belangrijke kenmerken zijn.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken. Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Een goede strategie is consistent, geeft richting én ruimte om op ontwikkelingen in te kunnen spelen.
Een strategische doelstelling legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Ze zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken. Ze zijn op zijn best retrospectief, geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstelling gerealiseerd is.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
Het Strategisch Niveau gaat over de lange termijn en is het meest abstract van de drie niveaus (Strategisch, Tactisch, Operationeel). De lange termijn zit dicht aan tegen organisatiebeleid. Vaak wordt communicatie echter op de middellange termijn (Tactisch) op korte termijn (Operationeel) bekeken.
Strategische vergaderingen zijn gericht op de lange termijn. In dit overleg gaat het vooral om visie en identiteit. Waar moet het bedrijf over 2 jaar staan? Hoeveel procent van de markt wil je in handen hebben?
Strategische besluiten hebben direct te maken met de doelstellingen van (grote delen van) de organisatie. Op strategisch niveau worden meestal besluiten genomen over de verdeling van middelen om doelstellingen te bereiken.
Een strategisch advies geeft via verschillende scenario's de route weer om bij de beoogde oplossing of resultaten te komen. Dat kan een advies zijn voor de aanpak van een project, bijvoorbeeld een omgevingsplan of intern verandertraject, maar ook een advies gericht op nieuw beleid.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
De strategische competentie, een cluster van kennis, vaardigheden en attitudes. De strategische competentie is een cluster van: Kennis: zoals kennis over mogelijke strategieën die kunnen ingezet worden. Vaardigheden: zoals actievaardigheid en kunnen plannen.
Definities strategic management
Het plan om de doelstellingen van je bedrijf of organisatie te realiseren. Het beleid en de aanpak voor bijvoorbeeld de aankomende 3 tot 5 jaar zoals door het management uitgewerkt om de gestelde doelen te realiseren.
Met strategische personeelsplanning (SPP) heeft jouw organisatie een (cyclisch) instrument in handen om gerichter te kunnen sturen op een optimale bezetting. Het is een hulpmiddel om de (niet altijd eenvoudige) vragen op gestructureerde wijze te beantwoorden en inzicht te krijgen in te ondernemen acties.
Je oefent met behulp van een acteur ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke taal aan anderen over te brengen en belangrijke informatie op te pikken uit gesprekken. Je leert door te vragen en jezelf duidelijk uit te drukken.
Strategische inkoop ligt als het ware over het gehele inkoopproces heen en betreft de vertaling van het algemene beleid naar inkoopuitgangspunten en (veelal) procedures, inkoopbeleid, inkoopdoelstellingen en inrichting van de organisatie.
In de managementliteratuur is een tactiek een plan om middelen en de wegen er naar toe in te zetten om een bepaald doel te berei- ken, door een keuze te maken uit verschillende mogelijkheden. De beslissingen die op tactisch niveau worden genomen, moeten bijdragen aan de strategie op langere termijn.
Tactische doelstellingen zijn doelstellingen op de middellange termijn (2 tot 5 jaar). Een winkel kan bijvoorbeeld als doelstelling hebben om een nieuw filiaal te openen (maar dit kan, afhankelijk van de situatie, ook een operationele of strategische doelstelling zijn).
Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid. De visie en missie brengen een organisatie op een lijn.
Een missie is afgeleid van de visie. Om je missie te kunnen formuleren, moet je de visie als uitgangspunt nemen. Vragen die je moet stellen voor de formulering van een missie zijn: – Wat willen we als organisatie bereikt hebben?
Algemeen vindt men dat 'Strategisch' gaat over de 'Lange Termijn', 'Operationeel' over de 'Korte Termijn' en 'Tactisch' er tussenin. Tactisch verbindt de lange termijn en de korte termijn.