Social media is een interactieve vorm van computertechnologie die een laagdrempelige manier geeft om informatie te delen met een grote groep internetgebruikers. Naast privé personen wordt social media ook gebruikt door bedrijven en andere organisaties om informatie te delen en interactie tot stand te brengen.
Social media is een verzamelnaam voor alle internetmiddelen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Denk hierbij aan websites en apps. Op social media kan iedereen teksten plaatsen. Maar ook foto's, video's en muziek.
Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst.
Bekende voorbeelden van sociale media zijn: Facebook. Twitter. LinkedIn.
Onder de noemer sociale media worden onder andere weblogs, microblogs (bijvoorbeeld Twitter), social bookmarking, videosites (bijvoorbeeld YouTube, Vimeo en TikTok), fora, op samenwerking gebaseerde projecten als Wikipedia, en sociale netwerken als Facebook en Google+ geschaard.
Media is de meervoudsvorm van medium, dit zijn communicatie kanalen die gebruikt worden om informatie over te dragen zoals nieuwsberichten, amusement, educatie en wervende uitingen. De meeste audiovisuele communicatiemiddelen kunnen dienen als medium om een boodschap over te brengen.
Te veel informatie krijgen door sociale media. Het leidt af. Het is verslavend en soms vermoeiend. Het veroorzaakt 'studie ontwijkend gedrag'
Je kunt sociale media inzetten om meer naamsbekendheid, verkeer naar je website, fans en volgers te creëren. Door sociale media te gebruiken heb je de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met je doelgroep en weet je wat er leeft bij jouw publiek.
1. Facebook: bekendste social media kanaal
Het bekendste en grootste social-mediaplatform is Facebook, waar je waarschijnlijk zelf al privé op zit.
Dat is een goede vraag, maar het antwoord is simpel: super belangrijk! Je kunt als bedrijf oude contacten herstellen, nieuwe contacten maken, personeel vinden, je doelgroep beter leren kennen en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om klanten te werven door middel van social media.
Het ontstaan van social media heeft alles te maken met de opkomst van het internet. Voorheen moest men de straat op om mensen te ontmoeten, maar dankzij het internet kan je jouw gedachten, voorkeuren en boodschap ook op het internet delen met zoveel mensen als je zelf wilt.
Het aanmaken van een Facebook, Instagram, Linkedin profiel of ander platform van de social media lijst is inderdaad gratis.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Op sociale media bestaan geen geheimen
Alles wat je zegt, kan meteen worden gekopieerd, gedeeld of opgeslagen. Je kunt het dan nooit meer offline halen. Denk dus goed na voordat je iets post. Vertel nooit waar je woont, of wat je telefoonnummer is.
Social media advertising is het simpelweg adverteren op social media platformen zoals Facebook of Instagram. Door het adverteren via deze platformen verkrijg jij data die jij weer kunt verwerken in toekomstige campagnes. Ook helpt het je om gericht te adverteren (direct marketing).
Leren sturen, kijken hoe het verkeer beweegt, leren parkeren… Dit zijn allemaal vaardigheden die overeenkomen met social media. Het leren aanmaken van een account, een profiel goed vullen en bijhouden, zien hoe communicatiestromen lopen en patronen herkennen en vervolgens daarop reageren.
Veelgestelde vragen over sociale media
Het zijn media waarbij mensen met elkaar in verbinding staan, bijvoorbeeld door online 'vrienden' met elkaar te worden. Op sociale media deel je informatie met elkaar, bijvoorbeeld een foto, nieuwtje of filmpje. Anderen kunnen daarop reageren en/of de informatie ook delen.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
The Facebook, zoals het platform eerst heette, werd in 2003 opgericht door Mark Zuckerberg. Hij bedacht het platform voor studenten van Harvard om met elkaar in contact te komen door berichtjes te sturen.
het nadeel zelfst. naamw. Uitspraak: [ˈnadel] Verbuigingen: na|delen (meerv.) ongunstig gevolg van Voorbeeld: `nadeel ondervinden van de verbouwingswerkzaamheden`Antoniem: voordeel in het nadeel zijn (in een minder gunstige positie...
Een medium is iemand die fungeert als doorgeefluik voor boodschappen, die van buiten de fysieke werkelijkheid komen. Zeg maar: van buiten wat wij met onze ogen kunnen zien. Zo iemand wordt ook wel paranormaal, of helderziend genoemd.
Voorbeelden van primaire cultuur- en mediaproducten zijn museum- en bibliotheekdiensten, boeken, architectuurdiensten, reclame-uitingen, radio- en tv-programma's, theatervoorstellingen, online games en fotografie.