1e plaats: Volvo Iron Knight
Wow! 4,5 ton gewicht, maar van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden. Alleen Volvo's Iron Knight kan dat, dankzij zijn 12,8-liter inhoud, D13 zescilinder-in-lijn motor, 6000 Nm koppel en niet minder dan 2400 pk.
DAF is verreweg het meest favoriete truckmerk in Nederland.
Dat blijkt uit de resultaten van een poll op Truckstar.nl. Ook Scania en Volvo scoren goed als favoriete truckmerk. Maar DAF steekt met kop en schouders boven alle concurrenten uit.
De Belaz 75710 is daarmee naast de grootste vrachtwagen ter wereld ook de sterkste vrachtwagen ter wereld. Volledig beladen weegt de dumptruck namelijk meer dan 800 ton.
Daimler, grootste vrachtwagenfabrikant op wereldniveau
De wereldleider op de vrachtwagenmarkt blijft Daimler, met een nog steeds groeiende productie: verkoop van 500.000 vrachtwagens van het merk Mercedes, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz in 2014 (484.000 in 2013).
Vuurspuwende vrachtwagen met 4000 pk geveild voor 13 miljoen dollar. Op een veiling in Riyad, Saoedi-Arabië, is een vrachtwagen verkocht met twee V12 dieselmotoren en twaalf superchargers. De truck werd afgehamerd op 12 miljoen dollar, maar de koper betaalde inclusief koperspremie 13,2 miljoen.
Natuurlijk wilt u dan weten wat een (nieuwe) DAF Truck kost. De prijzen verschillen per model en opties voor extra comfort, styling en multimedia. De prijzen voor een nieuwe DAF truck beginnen vanaf €60.000. Graag nemen wij u mee in alle mogelijkheden.
De nieuwprijs van de R500 begint ongeveer bij 145.000 euro exclusief BTW.
Van onze redactie eonomie EINDHOVEN - Daf Trucks is sinds gisteren eigendom van de Amerikaanse vrachtwagenbouwer Paccar. Voor 933 miljoen gulden kochten de Amerikanen alle aandelen, die in handen waren van de Nederlandse staat, de Vlaamse deelregering en een aantal, voornamelijk institutionele, beleggers.
In Europa is 40 ton het gemiddelde toegestane totaalgewicht en met 10 pk per ton heb je dan 400 pk nodig. Iets meer vermogen zorgt voor hogere gemiddelde snelheden en comfort, maar met 500 pk heb je het als chauffeur in de meeste situaties echt prima onder controle.
Als het gaat om kosten en baten eindigen de Scania en Volvo ex aqueo bovenaan. Enkel als het gaat om veiligheid wordt de Scania overtuigend verslagen. Het maakt voor de einduitslag niets uit, want die wint de Scania met 954,5 van de haalbare 1000 punten. Een waardige winnaar, maar ook met afstand de jongste.
De nieuwe MAN TGX 18.510 is uitgerust met de grootste cabine en die heet tegenwoordig GX. De basis van deze cabine is gelijk aan zijn voorganger maar er is zoveel nieuw aan dat we kunnen spreken van een nieuwe cabine. MAN nam afscheid van de enorm hoge voorruit in het topmodel en dat komt de opbergruimte ten goede.
DAF ontwikkelde de DK-motor met 212 DIN-PK (230 SAE-PK) (paardenkracht), de DKA met 230 DIN-pk (250 SAE-PK) en in 1972 de zwaarste, de DKB met 304 DIN-pk (324 SAE-PK).
Wat kost een monstertruck? Alleen de motor kost al zo'n 50.000 euro. Ook voor de handgemaakte banden, beplating, extra schokdempers en vering moet flink in de buidel worden getast. Al met al kost een nieuwe truck al gauw 150.000 euro, berekende het Amerikaanse autoblog Offroaders.com.
De motor is leverbaar met vermogens van 410 tot 530 pk.
Motor: 700 pk, koppel 3.150 Nm met I-Shift.
DAF produceert in Eindhoven momenteel 160 trucks per dag. Nog niet het aantal van voor corona, maar het komt in de buurt. Een verdere productieverhoging zit in de pijplijn. Vorig jaar produceerde DAF ruim 64 duizend trucks, waarvan 8 procent voor de Nederlandse markt.
Opgericht in 1928
Op 1 april 1928 begon Hub van Doorne een kleine constructiewerkplaats in Eindhoven, Nederland. Vanaf dit uiterst bescheiden begin heeft DAF zich uiteindelijk ontwikkeld tot een toonaangevende wereldwijde truckfabrikant die zich sterk richt op innovatie, kwaliteit en efficiënt transport.
Max vermogen
32 pk bij 4200 omw./min.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
De eerste echte vrachtwagen is in 1896 uitgebracht door Gottlieb Daimler en Karl Benz. Deze vrachtwagen was eigenlijk een personenwagen die een achterwielaandrijving had via leren riemen. Dit was het basisontwerp voor de eerste vrachtwagens. Iets later dan de benzinemotor kwam de dieselmotor.
De Scania V8-motoren zijn leverbaar met een vermogen van 520, 580, 650 en 770 pk.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar. Dat de economie weer aantrekt en de vervoerssector weer positiever gestemd is, blijkt onder meer uit de vernieuwing van het wagenpark.
Het gemiddelde jaarkilometrage van vrachtwagens daalde van 48,5 duizend in 2002 naar 44,2 duizend in 2017. Het aantal bedrijfswagens boven de 3,5 ton nam in die periode met 3,7 procent toe tot 226 duizend. Het aantal jaarlijks gereden kilometers van vrachtwagens piekte een jaar voor de crisis, in 2007.