Aandacht
Communiceren is meer dan alleen maar praten en luisteren. Je luistert met heel je lichaam. Hang niet in de stoel, maar buig je lichaam naar de spreker toe. Maak oogcontact en zorg voor een niet-afleidende omgeving.
In gezonde communicatie loopt het contact tussen jouw en je partner soepel.Je begrijpt elkaar en interpreteert de boodschappen meestal goed. Hierdoor voorkom je miscommunicatie die ruzie of verwijdering tot gevolg hebben. Gezonde communicatie nodigt uit tot meer en nog intiemer contact.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen.
Praat vanuit je eigen behoeften en gevoel, niet over wat de ander verkeerd zou doen. Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte. Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.
Voorwaarden voor effectieve communicatie
Kort en bondig argumenteren, voor de ander relevante punten benoemen. Jouw eisen en verwachtingen zonder spanning op tafel leggen. Anderen motiveren en aanzetten tot actie. Je eigen doelen parkeren, actief luisteren en de juiste vragen stellen.
Meestal worden moeilijkheden en problemen in de communicatie geassocieerd met een gebrek aan emotionele volwassenheid, blokkade van emoties of behoeften, een laag zelfbeeld, gebrek aan respect voor zichzelf of anderen.
Zender: degene die de boodschap zendt. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
- verbale communicatie (afgesproken betekenis van woorden); - non-vocale communicatie (er wordt geen stemgeluid gebruikt).
Naast actief te luisteren, respectvol en eerlijk te zijn, verbinding te maken en het maken van duidelijke afspraken, zijn er nog meer tips die kunnen helpen bij effectief communiceren. Geef anderen de tijd om te reageren en wees geduldig wanneer ze iets niet meteen begrijpen.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
Communicatieve vaardigheden worden in het dagelijks leven vooral gebruikt om te communiceren en om wisselwerking aan te gaan met andere personen. Dit is meer dan alleen verbale communicatie. Ook non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijk charisma hebben te maken met communicatieve vaardigheden.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.