Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel. We hebben overigens ook de S100 Kettingspray spatbeschermer in de winkel, een handig hulpmiddel om zonder te spetteren je ketting te smeren!
Een goed product voor reguliere rijders is de Muc-Off All-Weather Chain Lube kettingspray. Voor nog geen 15 euro kan dit product van jou zijn. Ideaal voor de motorrijder die het hele jaar door rijdt, vooral voor woon – werk rijders en toerrijders die niet van de gewone wegen afwijken.
Hoe vaak je de motorketting moet smeren hangt voornamelijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Als je vaak in de regen rijdt, dan is het verstandig om je ketting vaker in te smeren.
Spray de velgen & kettingreiniger op de kettingborstel en zet deze op je ketting. Draai je band rond zodat je je hele ketting raakt. Je kan ook kleine stukjes borstelen en daarna pas je band draaien. Spoel je velg hierna af met veel water, bijvoorbeeld met een gieter of tuinslang.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Een uitzondering hierop is de motorcross, hierbij slijt het voortandwiel zo snel door het kleine aantal tanden t.o.v. van het grote achtertandwiel, dat vaak de ketting en het achtertandwiel 2 keer zo lang mee gaan als het voortandwiel.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Zeer goede kettingsprays in een spuitbus zijn Castrol Chain Spray en de S100 kettingsprays, uiteraard op voorraad in de winkel.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Veel motorrijders gebruiken autoshampoo, maar een drupje badschuim in lauwwarm water werkt ook prima om je motor te laten glimmen! Je kunt voor het poetsen het beste een spons in een panty of een sinaasappelnetje wikkelen. Hierdoor poets je alle oneffenheden zoals vliegjes en olieresten definitief weg.
PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas.
Bij een X of O-ringenketting zijn de schakels met kleine rubber ringen afgedicht en gevuld met special vet. Vuil en vocht kunnen zo niet tussen de schakels komen waardoor de levensduur van een ketting flink langer wordt. Maar ook een O-ringenketting heeft onderhoud nodig.
Op de kettingstellers zitten contramoertjes. Deze draai je een paar slagen los, maar zorg ervoor dat je het boutje vasthoudt zodat deze niet kan verdraaien! Met de stelboutjes kun je nu de ketting spannen. Draai aan elke kant telkens een kwart slag en tel dat je dit gelijkmatig aan iedere kant doet.
Dankzij de handige witte kleur kun je tijdens het aanbrengen eenvoudig zien waar je gebleven bent. Zuinig in gebruik, geschikt voor O/X/Z kettingen. Kenmerken: Heeft een uitstekend kruipvermogen, hierdoor hoef je minder vaak te smeren en daardoor is de S100 Witte Kettingspray zuinig in gebruik.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Kettingsmeermiddel met wax
Squirt's Chain Lube met wax is zeker niet nieuw. Het gebruik van wax als smeermiddel voor kettingen is sinds de eeuwwisseling al behoorlijk ingeburgerd. Toch zijn er nog hele volksstammen, die maar 'wat vettigheid' op hun ketting gooien om het piepen te stoppen.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Het gaat allemaal heel eenvoudig. Eerst plaats je je fiets op een standaard. Dat maakt het met een fietsketting reiniger reinigen toch al wat eenvoudiger. Vervolgens zet je gewoon even het bakje op de ketting, vul je het met de ontvetter en maak je zo'n 30 omwentelingen opdat het goed zijn werk kan doen.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos. Als de ketting piept of een wat hoog klinkend geluid maakt, grijp dan naar het olieflesje. Heb je tijdens een lange fietstocht of fietsvakantie enkele uren door de regen gereden, dan is het meestal nodig te smeren.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.