Pro-User Diamant. Deze enorm handige en compacte fietsendrager is al verschillende keren uitgeroepen tot de beste koop van de consumentenbond. Ook uit onze test kwam de Pro-User Diamant erg goed naar voren. Het is geschikt om 2 fietsen op te vervoeren.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
De Thule EasyFold XT Fietsendrager staat bekend om het gebruiksgemak en kan 2 of 3 e-bikes vervoeren. Met het laadvermogen van tot 60 kilogram kan hij makkelijk 2 elektrische fietsen vervoeren.
Yakima FoldClick 2
De Yakima FoldClick 2 is een kostbare fietsendrager, maar wanneer budget geen probleem is, kies je hiermee wel voor de hoogste kwaliteit. Hij is zeer makkelijk in gebruik en je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig om je fietsen of e-bikes mee te nemen.
Wanneer je een fietsendrager gaat kopen, moet je erop letten dat hij geschikt is voor het hogere gewicht van de elektrische fiets. Aangezien één e-bike minder weegt dan twee gewone fietsen, voorzien we daar weinig problemen.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
De beste fietsendrager uit de test, die je op dit moment kunt kopen, is deze Thule EasyFold XT. De prijs is niet laag, maar hij sluit wel perfect aan bij de kwaliteit van deze fietsendrager. Hij beschikt over verschillende voordelen ten opzichte van concurrerende modellen.
Dat het altijd lichter en gemakkelijker kan, bewijst Uebler met de F24 fietsendrager. Met slechts 12 kilogram op de teller is dit de lichtste fietsendrager in zijn soort. Om tot genoemd gewicht te komen, heeft Uebler wel een concessie moeten doen, de drager is namelijk niet kantelbaar.
Het gewicht van je fietsendrager moet je wel bij het gewicht van je fietsen optellen. Bij een grote auto kun je vaak tot wel 75 kilo of meer dragen op je trekhaak. Wat je maximaal mag dragen staat in de autopapieren en bij de trekhaak zelf. Je kunt altijd op de trekhaak van je auto zien hoeveel de kogeldruk mag zijn.
Welke fietsendrager past op mijn auto
Je kan een trekhaak fietsendrager alleen monteren als je over een trekhaak beschikt. Dak fietsendragers kan je alleen monteren als je over dakdragers beschikt. Een achterzijde fietsendrager past vaak wel op de auto.
Qua gewicht en formaat is de Easyfold 933 een tikkeltje zwaarder en groter. Het gaat slechts om respectievelijk één kilo en een paar centimeter. Een ander verschil zit 'm in de plaats van de hendel waarmee je de fietsendrager op de trekhaak bevestigd. Deze zit bij de 933 aan de zijkant, voor een groter gebruiksgemak.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
De fietsen op de fietsendrager mogen aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken. De fietsendrager met fietsen mogen niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van uw trekhaak. Bekijk daarom goed welke fietsendrager geschikt is voor uw auto.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Deze maximale kogeldruk verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 kg bij kleine auto's en 75 kg bij grotere automodellen. Een te hoge kogeldruk door overgewicht zorgt voor een overmatige belasting van de autovering en trekhaakbevestiging.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.
Regels in Nederland
De fietsen mogen aan beide kanten van de auto niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken.