Op alle pompen met E10 is een groene sticker aangebracht met de vermeldingen Benzine 95 E10. Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98).
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Nee.Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent, dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die 'premium' brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt.
Tamoil Premium Euro is een loodvrije benzine volgens EN 228. Deze benzine heeft een octaangetal 95 en bevat maximaal 5% biobrandstof. Dankzij de hoogwaardige additieven draagt Tamoil Premium Euro positief bij aan de levensduur van de motor van uw auto. De meeste auto's zijn geschikt om op deze benzine te rijden.
Het is mythe dat de brandstofkwaliteit verschilt tussen bemande en onbemande tankstations. Navraag bij Shell heeft geleerd dat dezelfde kwaliteit wordt geboden.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
E10 is goedkoper en milieuvriendelijker dan E5, maar wegens de grotere hoeveelheid bio-ethanol niet voor alle auto's geschikt.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
Met premium bedoelen ze benzine met octaangetal 98, soms nog met toegevoegde stoffen, zoals V-Power en BP Ultimate. Overigens heeft Total Excellium een octaangehalte van 95, waardoor het verschil met Euro95 waarschijnlijk minimaal is.
bp Ultimate: het beste aanbod uit 100 jaar ervaring met hoogwaardige brandstof. bp Ultimate is een zeer hoogwaardige brandstof die beter is voor je auto én voor het milieu. Ontwikkeld volgens de hoogste kwaliteitseisen, zoals ook blijkt uit tests door het onafhankelijke testinstituut TÜV.
Dus, E5 of 10, welke is zuiniger? E10 is volgens de ANWB zo'n 8 procent onzuiniger dan E5. Dat betekent dus dat als je normaal 6,0 l/100 km verbruikt, je een verbruik kunt krijgen van 6,5 l/100 km. In theorie zou het dan dus al voordeliger zijn om E5 te tanken, in plaats van E10.
Er zijn genoeg voorbeelden van goede motoren: De 1.4 T Jet met 120 PK die in diverse Fiat, Alfa en Lancia modellen ligt is een goede motor. De 140 PK 2.0 16V van Nissan/ Renault die in diverse Renaults en Nissans ligt, zoals o.a. in de Megane 3 en Laguna 3, en Nissan Qashqai is een zeer degelijke motor.
Het verschil tussen de twee soorten benzine zit hem in het octaangehalte: 95 procent of 98 procent. Hoe meer brandstof wordt bewerkt om dat hogere octaangehalte te bereiken, hoe duurder het ook is.
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs.
Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden. Een goed voorbeeld hiervan zijn sportauto's, voor deze auto's wordt door de fabrikant voorgeschreven dat er euro98 getankt moet worden.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
De E10 benzine heeft meestal wel het octaangehalte van 95%. Ook is er nog de E5 brandstof, E5 is een samenstelling van maximaal 5% bio ethanol en 95% fossiele brandstof. E5 heeft meestal een octaangehalte van 98%.
E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.
De hoge winsten van olie- en gasbedrijven hebben in het Verenigd Koninkrijk, waar Shell sinds begin dit jaar officieel gevestigd is, geleid tot een extra winstbelasting. Het geld dat de overheid daarmee ophaalt, wordt gebruikt om mensen tegemoet te komen die het moeilijk hebben door gestegen prijzen.
Waarom is V-Power duurder dan de normale Euro 95? Het prijsverschil zit hem niet in duurdere ingrediënten maar heeft simpelweg te maken met de tijd van het productieproces. Om het octaangehalte van 98% te halen is er namelijk meer tijd nodig en deze extra tijd wordt uiteindelijk weer doorberekend in de prijs.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren.